Transport av dräktiga ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare puffsnurran
  • Startdatum Startdatum
P

puffsnurran

Jag får eventuellt hem två ston nästa vecka. Men båda är dräktiga.
Den ena är betäckt i mars och den andra i maj. Resan är låååång men med övernattningar och allt efter konstens alla regler. Men hur och när vågar man transportera ett dräktigt sto?

Sv: Transport av dräktiga ston

När jag har köpt dräktiga ston från utlandet har jag väntat tills efter 90 dygns kollen. Det har gått bra. Det viktiga är ju att dom inte blir stressade, för en del ston är det ingen big deal och för andra är det stor stress att resa så det är ju individuellt samt viktigt att det är bra folk som hanterar dom förstås.

Man tar ju dräktiga ston ända från USA emellanåt och hitills vet jag ingen som har kastat eller resorberat faktiskt.

Däremot är jag dönojjig själv och transporterar aldrig ett sto någongång i dräktigheten om jag inte absolut måste :angel:

Tack för ditt svar.
Hästarna är inte mina utan hästar en vän vill att jag tar hand om. Mina egna transporterar jag ogärna :eek:

Ett av stona är inne på sina 90 dagar om två veckor. Jag vet inte om det går att vänta så länge med transporten men jag ska se vad vi kan göra.

ja min åkte femtio mil med övernattning när hon var högdräktig men det beror ju mkt på hästen också

Den största risken är nog inte själv resan utan smittrisken vid t ex uppstallningen eller om de åker hästbuss.

det är väl inte lagligt ?

det är väl inte lagligt ?

Tänkte samma sak.

Hästar
Du får inte transportera:

dräktiga hästar under de 35 dygn som föregår den beräknade förlossningen.

dräktiga hästar under de sex veckorna före beräknad förlossning om transporten varar längre än ett dygn.

föl som är yngre än en vecka.

ston den första veckan efter förlossningen

KÄLLA: SJV

nej hon hade mer än sex veckor kvar, enligt beräknad fölning, men det blev tight med tiden. Hon hade ju åkt ner på 8 timmar, men transporten kom från norrland och hade övernattning i enköping så hon åkte typ 8 mil och fick sen sova över natten där. Sen att hon fölade två veckor för tidigt, det hade dock inte med transporten att göra;)

det blev ju stressigt pga sjukdom i familjen och pga att transportörerna inte ville förstå vilken stor häst det var;)
De kom två gånger och konstaterade att hon fick ju inte plats nej... men sen så gick det

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka