Tänker du på demonstrationer under covid? Innan dess så har jag tänkt att det varit av giltiga anledningar att man inte gett tillstånd till vissa grupper eller tider. Det blev lite annorlunda nu under epidemin, jag har inte 100% koll men har läst i förbifarten om just detta. Sverige har ju en lite annorlunda synpunkt då vi inte haft samma typ av isolering som UK, så på så vis kan jag ju förstå dem. Men å andra sidan om det är en sådan situation där staten säger uttryckligen att för hälsans skull så bör alla stanna hemma .. Jag vet inte riktigt vad jag skulle själv välja, beror väl mycket på vad man skulle demonstrera för.
Du har rätt i att folk har rätt till sina privatliv. Men jag tror inte att inspelningarna tillåts användas så lättvindigt (som att spåra någons julklapp inköp
), utan det är "
With great power comes great responsibility" som gäller. Jag skulle inte vara förvånad om det ligger någon slags sekretess eller liknande bakom de som arbetar med övervakningskamrorna. Och polisen bör nog ha en giltig anledning till att använda dem.
Jag är väl en typisk svenne som litar på staten
Och möjligen optimistisk som tror att detta ansvar inte ändras på så lätt. Men du har en poäng i att det finns gråzoner i vem som räknas som kriminell eller inte.
Dock så tror jag att i de flesta fall så helgar ändamålen medlen, rent praktiskt av vad jag har sett i dokumentärerna. (Men som sagt, de vill nog inte visa de negativa sidorna i såna program förstås..!)