Transaktionsförfrågan från banken

Innebär penningtvättlagen att vi inte ska ha några kontanter i samhället så skippa att rensa samhället från svarta pengar när det gäller småsummor.

Hur gör övriga EU för att förhindra svarta pengar, länder som ju ökat sin kontanthantering sedan 09. Kanske vi kan lära där ifrån istället för att jaga folk som tar ut småsummor.
Som jag förstått det så är det en skyldighet för banker m.fl. att försäkra sig om att de inte engagerar sig i skumma transaktioner.
Beroende på hur man definierar riskerna med kontanter så kan ju all kontanthantering falla under det som de ska undvika att syssla med, eller vara nitiskt frågvisa mot kunden med innan det släpps igenom...
Och ju fler som låter bli kontanterna till vardags, desto mer anledning att misstänka något skumt hos de som fortsätter bruka dem...
 
Bankerna i Sverige är helt tappade. Hela svenska samhället bygger på Bank-ID Som utlandssvensk men svensk medborgare är enda sättet få det att ha ett svenskt bankkonto Det händer varesig insätrningar eller uttag och varje år får jag ett hotbrev pga det. Varje år bråkar jag med banken om varför kontor måste finnas.

Själv gav jag upp förra året och blev tysk medborgare. Men min pappa som varken kan (svensk pension och svensk försäkringskassa) eller får det måste jag strida vidare för. Allt som rör hans pension kräver liksom bank-id......
 
Som jag förstått det så är det en skyldighet för banker m.fl. att försäkra sig om att de inte engagerar sig i skumma transaktioner.
Beroende på hur man definierar riskerna med kontanter så kan ju all kontanthantering falla under det som de ska undvika att syssla med, eller vara nitiskt frågvisa mot kunden med innan det släpps igenom...
Och ju fler som låter bli kontanterna till vardags, desto mer anledning att misstänka något skumt hos de som fortsätter bruka dem...
Då borde största delen av EU vara under lumpen för skumma affärer med tanke på hur mycket kontanter har ökat inom EU.
 
Jag har en storbank och har EN gång fyllt i en kundkännedomsblankett. En gång efter det uppdaterat genom ett telefonsamtal för att låsa upp funktionen för överföringar till utländska bankkonton. Fick några frågor om syftet och så var det bra så. Fick också frågan om det skulle ske fler överföringar av det slaget samt om jag brukade ta ut kontanter, mina svar var i stil med ”ja, antagligen” och ”nja, inte jätteofta, men nu kan det nog bli en del då jag är utomlands” och så var det bra med det och jag har inte fått nån ytterligare fråga från den banken sen dess.

Är kund hos en mellanstor bank också och de frågar något mer, men absolut aldrig krävt kvitton eller annat.

Det är ju liksom stor skillnad på att ha kundkännedom och att inte acceptera ett ekonomiskt beteende som avviker från normen. Så länge kunden uppger en användning som speglar det faktiska beteendet finns det väl inget att ifrågasätta?
 
Tror knappast att det hjälper att byta bank. Lagen om penningtvätt gör att bankerna inte vill hantera kontanter. Vill man absolut handla med kontanter så kommer det att bli jobbigt. Värt besväret? Det finns ju som @Lovisaleonora säger en tanke bakom lagen.

Jag (och sambon) anser ju att kontanter är viktigt som betalningsmedel, speciellt ur demokratiskt perspektiv. Jag anser det vara en rättighet att kunna handla med kontanter, och därför kämpar vi med att fortfarande använda det.
 
Jag ser flera grupper som utestängs från samhället när kontanter försvinner.

Det finns fler perspektiv än sitt (privilegierade) eget.

Ja, för mig personligen spelar det mindre roll. Men rånrisken för de som jobbar med kontanter, för den organiserade människohandeln, från traffickingsidan, från så många andra grova kriminella sidor kan jag inte se att det är motiverat att fortsätta med kontanter som möjliggör fortsatt brottslighet.
 
Ja, för mig personligen spelar det mindre roll. Men rånrisken för de som jobbar med kontanter, för den organiserade människohandeln, från traffickingsidan, från så många andra grova kriminella sidor kan jag inte se att det är motiverat att fortsätta med kontanter som möjliggör fortsatt brottslighet.

Att bekämpa brottslighet kan göras på fler sätt än att rycka mattan under fötterna på redan utsatta grupper.
 
Jag (och sambon) anser ju att kontanter är viktigt som betalningsmedel, speciellt ur demokratiskt perspektiv. Jag anser det vara en rättighet att kunna handla med kontanter, och därför kämpar vi med att fortfarande använda det.
Det är ju då en kamp som ni får ta.
Här har ni en del av den kampen.
Jag som struntar i kontanter kommer ju inte att föra den kampen.
Lättast är väl att ni bara svarar snällt på frågorna och tar det därifrån.
Att bli upprörd över att kampen märks är väl ändå alldeles onödigt?
 
Det är ju då en kamp som ni får ta.
Här har ni en del av den kampen.
Jag som struntar i kontanter kommer ju inte att föra den kampen.
Lättast är väl att ni bara svarar snällt på frågorna och tar det därifrån.
Att bli upprörd över att kampen märks är väl ändå alldeles onödigt?

Ursäkta? Jag verkar inte vara ensam över att bli upprörd om du läser tråden. Varför skulle jag inte få reagera, menar du? Ska jag bara bocka och buga snällt inför att banken vill att jag ska redovisa våra ören?
 
Nej, det är det inte. Det finns inga universalmedel för att bota misär, men just den enorma brottslighet som kontanthantering erbjuder blir överväldigande.

Jag ser absolut en poäng med att ha kvar kontanter och håller inte med dig att de endast är av ondo.

Själv råkade jag ut senast jag skulle köra hem från särbon. Jag behövde tanka upp bilen (jag hade inte tillräckligt för att ta mig hem) och ALLT låg nere hos macken, inget av mina kort fungerade. Nu hade jag lite kontanter i plånboken så jag kunde tanka tillräckligt för att ta mig ut till kusten. Alla sedlar i lokala bankomaten var slut så jag fick låna kontanter av särbon ifall det var strul vid kusten med mackarna också, annars hade jag inte tagit mig hem.
 
Det är ju då en kamp som ni får ta.
Här har ni en del av den kampen.
Jag som struntar i kontanter kommer ju inte att föra den kampen.
Lättast är väl att ni bara svarar snällt på frågorna och tar det därifrån.
Att bli upprörd över att kampen märks är väl ändå alldeles onödigt?

Jag har för övrigt aldrig begärt att du skulle föra den kampen. Det är valfritt att svara i tråden, du kan ju välja att lägga din energi på något annat då?
 
Kvinna på flykt undan fd man och använder kontanter för att inte blir spårad? Är det också negativt?
Det går säkert att lösa på något annat sätt.
Dessutom så är det väl bara att svara det till banken när man får en förfrågan.

F.ö. så skall inte någon f.d. man ha tillgång till sådana uppgifter p.g.a. banksekretessen. Hur skulle han få tag på det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp