V

Valeriana

Hej
Jag har blivit ombedd att sy ett westernträns men jag vet inget om sådana. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Jag skulle helst sy en rätt så enkel modell då jag inte har sytt så mycket tidigare.

Sv: Träns

Personen som ska ha det kan ju förklara hur han/hon vill ha det, eller?
Det finns ju många olika modeller...

Kolla annars konstruktionen på andra träns i webbutikerna, det finns allt från rent bruks till riktigt bling-blingade showhuvudlag

Jo, men personen i fråga vet inte om att jag faktiskt tänker göra ett :devil:

Har sett bilder på ett träns som inte har nåt pannband utan bara en ögla över örat. Duger de till användning?

Enöras träns är utmärkta, men passar bäst till ett stångbett. Eftersom stångbettet har hävstångsverkan hjälper det till att dra ned nackstycket så att tränset sittar bra. Använder man det till ett tränsbett kan man, om man har otur, råka ut för att hästen skakar av sig det enörade tränset (har råkat ut för det själv...)! Ska tränset användas till tränsbett så är det bättre med ett vanligt med pannband, eller att man har en käkrem på det enörade (finns på vissa, men inte alla)

Tack, det visste jag inte. Jag får nog hålla mig till ett vanligt med pannband då.

Behövs en käkrem egentligen?

Hur kan man göra fästanordningen mellan sidostyckena och bettet? De bilder jag sett ser ut att ha fastsytt/nitat bett, men jag vill ha ett löstagbart bett.

Tycker ni jag verkar som en total nybörjare så har ni absolut rätt. Jag vet ingenting om westernridning.

Inga westernträns jag har sett har fastsydda eller -nitade bett. Det finns olika fästanordningar, vanligast är en läderknut eller chicagoskruv (troligen är det det du sett och trott vara nit). Det finns även ett spänne som heter conway buckle, mycket smidigt att använda, tycker jag! Googla på dem så hittar du nog vad du söker!

Tack för det, jag lyckades t.o.m. hitta en rätt så tydlig bild på ett träns med en läderknut.

Hur långa är westerntyglar?

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
410
Senast: Sirap
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka