• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Daizy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 007
D

Daizy

När börjar ni vänja era föl/åringar med träns? och diverse saker.

Sv: Träns??

Våra unghästar vänjs aldrig vid träns före två års ålder.

Vi låter dem vara tills dess.

Som två och ett halvtåringar så blir det löshoppning och sadelinvänjning samt longering. Ibland även tömkörning. Sen rids de in som nyblivna treåringar så att de kan visas på ev ridprov, dvs styrbart i alla gångarter.

Våra har träns när de visas som åringar (oftast är det på hösten så de är dryga året).
Vi löshoppar dem från 1-1.5 års ålder.
Fast det är mest bomträning vid året.
Nu vid 1.5 så är det miljö-, bom-, ridhus- , lastnings-träning mer än höjd... fast de hoppar ca 60cm.
Vi 2 blir det sadelvänjning o arbeta lite från marken med tömkörning. Ev kör vi in ponnisarna då.

Redan som föl får de vänja sig vid täcke. Dom har alltså inte täcke jämt utan får vänja sig vid att ha saker på sig. Vid ca 1 lägger vi på vojlock med en stadig resårgjord. Brukar gå hur bra som helst.

Vid 2 vänjer vi dom vid träns och mer stum gjord, typ longeringsgjord. Därefter sadel. Först utan stigbyglar som "rasslar" runt. Sedan stigbyglar på, som jag brukar hänga lite i. Om allt går bra är det dags att försiktigt smyga upp på ryggen. Givetvis alltid med en person som håller i hästen. Och på rätt sätt.

Allt ska gå lugn och fint till. Blir det protester är det bara att gå ett steg tillbaka tills hästen är lugn och har förtroende för dej och vad som händer. Hästen måste alltid känna att det är kul och intressant - då går det som på räls (för det mesta i alla fall:crazy:)

TÅLAMOD är nyckelordet.

Lycka till! :)

När börjar ni vänja era föl/åringar med träns? och diverse saker.
Det beror helt på vilken ras det handlar om. Araberna väntar vi med tills dom är 2.5 år. Medans ardennerna börjar köras in lite sakta som 1.5 åringar.

Visst har du rätt där! Olika - olika raser. Och individer skulle jag vilja tillägga. Själva har vi halvblod.

Har du då ett halvblod som ska köras in så börjar du ju med det tidigare än om du ska ha en ridhäst. OM hästen är mogen för det.

Det har du rätt i! Men vi kör inte in våra halvblod. Vi försöker göra det kul för hästen att förbereda sig för 3-års testet. "Lekskola" med mål och mening. Hade gärna kört in också om jag hade haft utrustningen för stor häst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 271
Senast: Bison
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Utrustning Jag behöver hjälp! Det är dags att börja fundera på en julklapp till min tränare. De senaste åren har jag fyllt på hennes schabrakförråd...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka