träns/klinik

Maléne

Trådstartare
Hur ligger det till? måste jag ha min häst tränsad när jag åker till klinik? alltså när jag går in till undersökningen? är det olika? kanske bäst och ha med sig. tack på förhand.

Sv: träns/klinik

Vissa kliniker har det som regel. Jag tycker det är vettigt om du ska till en stor klinik. Fast jag föredra ri så fall att fästa bett i grimman, eller lägga stigbett utanpå grimman så man har något att byta/binda upp i. Det är ju inte alltid så praktiskt med bett i alla situationer, så då kan det vara kalas att snabbt kunna ta av om det behövs.

Ska till Ale djurklinik det ser mindre och väldigt mysigt ut, jag glömde ju att fråga (typiskt mig :mad: ) kommer ju ha en repgrimma, det är väl bäst att putsa upp ett träns och ta med.

ja vissa har det som regel men ej alla.. fråga på det stället du ska till.
jag brukar ha med träns med mig men ha grimma på då jag går in å anmäler..

ofta så ska hästen stå uppbunden eller i dagstall ett tag å då är det inte så bra med träns men heta å stressade hästar har jag generellt alltid grimma över tränset eller enbart träns på å grimma med mig...bla bla bla ja snurrigt men hoppas du fattade..

Men det går inte att binda min häst, hon får panik, hoppas det finns box att låna? hon kommer att få stå lös i transporten dit och hem.

Har aldrig haft träns på klinik (om det inte varit så att jag skulle rida min häst också under undersökningen). :)

Nej det behöver man väl inte. Jag har alltid haft grimma på mina.
Men det beror väl på vad man har för häst också, om den blir uppspelt av att komma dit det är andra hästar och mkt folk så är det nog bäst att ha träns och ha grimma innanför.

Okej bara nåt jag fått för mig, kanske blandat ihop det med att man inte får lasta av hästen utan träns på tävlingar?

I början av serien besök på klinik (vart på den du ska till:love: ) hade jag alltid träns.. men det va mest krångligt och så såg jag att jag i princip var den enda som hade det på min häst.. Så numera åker vi bara med grimma, försöker iof att få med mig ett enkelt träns som är lätt att klä på om det skulle behövas..

Hur ligger det till? måste jag ha min häst tränsad när jag åker till klinik? alltså när jag går in till undersökningen? är det olika? kanske bäst och ha med sig. tack på förhand.

vi behövde iaf inte träns, räkte med grimma o grimskaft, men om du ska göra ridprover etc. för olika undersökningar kan det ju vara bra o ha med.. men till saken, jag har inte hört att man måste ha träns på klinik iaf...

vi har varit en del på den kliniken för ett antal år sedan. då fanns det ett gäng uteboxar att stalla i och det va inget krav på träns då iallafall.

Ska till Ale djurklinik det ser mindre och väldigt mysigt ut, jag glömde ju att fråga (typiskt mig :mad: ) kommer ju ha en repgrimma, det är väl bäst att putsa upp ett träns och ta med.

"Min" hemmaklinik jue ;) Där behöver du inte ha träns. De har även några boxar man får låna och förvara hästen i medan man väntar. Repgrimma går säkert utmärkt... men ta gärna med en vanlig grimma med. Det är nog bättre om de tex. måste plegga den rejält.

Ta med en lädergrimma istälet för repgrimman så du kan binda upp hästen om det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Zevzan
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
466
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit