Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är också så "man" gör. Jag har aldrig någonsin sett någon som INTE plockar av tränset och byter till grimma när hästen är lastad på tävlingsplatsen.Om jag hade varit tvungen att på tävlingsplats lasta i och ur med träns hade jag tränat av/på i transporten innan ur/i lastning och låtit hästen annars stå med enbart lädergrimma.
Min häst lastas i/ur och åker i grimma. Hon hanteras i grimma hela tiden förutom när hon rids/tävlas. Jag skulle aldrig åka med en häst någonstans om den inte kan uppföra sig. För mig är det grundläggande uppfostran att hästen respekterar mig och inte får för sig att bråka eller sticka vilket min häst aldrig skulle göra.
Nu är min av en ras som möjligen kan anses som "lugn" (quarter), men ändå.
På de tävlingar jag är har jag aldrig varit med om att hästar springer runt lösa eller att de "beter" sig knäppt överhuvudtaget. Och det gäller även hingstar.
Alltid träns vid i/urlastning på tävlingsplats är reglerat i tr för alla "vanliga" tävlingsgrenar och jag hoppas verkligen det aldrig kommer att ändras, jag har varit med före de reglerna kom och de är befogade för det finns gott om idioter som ställer sig och plockar av grimman och tränsar på en rörig tävlingsplats med följden att det var väldigt gott om lösa hästar ofta helt utan grimma som stökade runt på parkeringsplatserna och ut i omgivande trafik, inget drömscenario om man själv hade hingst ute på samma ställe. Så länge folk inte använder sunt förnuft så behöver saker regleras i reglementet.
Du har säkert koll på din häst, en åk ut på en reginal hopptävling och se alla som vimsar runt där med sina hästar. Då förstår man fort varför regeln finns.