träningsvärk....

cusan

Trådstartare
Nu har pållan börjat träna på "allvar" :angel: (fd dressyr ryttare som tror hon tränar hårt när hästen går 4+4 varv på banan i 50 tempo *S*)

Iallafall så var vi alltså på banan i söndags, igår kände jag igenom henne, ryggen helt ok fast hon är ganska nyss inriden och gick några varv med mig på ryggen, *glaaad* men fick lite reaktion på baklåren och länden. masserade och promenerade i ca 40 min. tanken är att hon skall stå idag också, men gå ett lugnt "dressyr" pass i manegen på onsdag.
Hon gjorde absolut inget snabbjobb utan gick sammanlagt 8 lugna bakvarv ( 4 rid + 4 långvagn). Hur brukar ni göra när era hästar visar lite träningsvärk symptom? , vänta tills det är helt borta? Jag är rädd att hon belastar sig fel om hon är öm, samtidigt som jag förstår att hon (och JAG!!) förmodligen kommer få uppleva lite ömhet emellanåt...*S* Men hennes muskler är ju så himla mycket större än mina!! hon kanske behöver vila längre än två dagar? hur gör ni???

/cusan

Sv: träningsvärk....

Jag brukar låta dom gå i hagen så mycket som möjligt och sen skritta(köra) eller promenera. det händer även att jag kan longera.Det beror på inividen. :smirk:

Jag håller med Zilla..... :)

Vid träningsvärk bör man nog tänka på att köra hästen(skritt) i en lätt vagn....

Det är mest hästar i topptrim som kan tränas av "Hagman",övriga gäller att jobba bort värken.Annars stelnar dom till om man har otur.

Hagman är en bra tränare tycker jag :bow: :bow: Som har ett schisofrent halvgalet kallblod som kompis till BR :D
Annars är det nog mest dom som är stilla i hagarna och tränas för lite som uppvisar träningsvärk som är negativ såpass att dom börjar belasta fel... skrittmaskiner är kanon!

men å andra sidan har det bivit kallare ute och lite kladdigt i hagen nu så BR krävde lite mer massage än förut, idag när jag gick igenom honom... :( så dom har nog lugnat ner sig lite ute i hagen...

Hmmm, Hagman sabbar hela tiden för min kovalescent, men då inbillar hon sig att en stel kuse på 163 cm har samma rörelsemönster som en grabb på 5 månader. :eek:

Nu har ju inte alla hästar förmånen att ha en tränare med massageutbildning. :angel: ;)

Men skritt tills värsta träningsvärken lagt sig och därefter massage tycker jag verkar funka bra på spända muskler...

/// ghost

ok, så även om pållan gått snabbjobb eller intervall så skall hon inte vila helt dagen efter, utan mår bra att skrittas även under sadel dagen efter?
jag tänkte låta henne vila två dagar med skritt i grimskaft, men hon kanske blir stel då? hon går ute i jättehagen 8 timmar om dagen..

Läste direkt efter loppet igår......

Skötte Fanny sig bra??

Det var nog bara kusken emot......... :angel:

För övrigt kan jag rekomendera,skritt som ovan vid träningsvärk,är det så man inte har tillgång till massör.......Gnugga hästen med gummiskrapa-sedan rykt ala gammal god ridhästtradition!!

Mina hästar älskar att bli ryktade,ett bevis för att de mår bra!!

Om de sedan inte springer in alla de miljoner som jag hoppats på,så skyller man bara på kusken helt enkelt........ :p

Hehe, nä han har det bra BR :angel:
Och för att inte prata om vilket kanonstall jag har dom båda inhyrda i dom är helt 110% seriösa och duktiga!!

Skritt tur efter att först tryckt dom värsta stresspunkterna och lätt massage är helt kanon mot träningsvärk.
Utan det kan det ju sitta i hur länge som helst!

Ja, hon har ingen träningsvärk i dag. :rofl: :rofl: :rofl:

Törs du skriva så om den stackars kusken. ;)

Nä, allvarligt talat så fick varken hon eller han chansen på grund av snurrskallar på spår 1, 2 och 3, trots att de släppte starten ansåg han sig inte ha plats och det såg trångt ut, vad vet jag? Jag satt inte i volten. :crazy:

106 i puls efter fem minuter och 89 efter 15, känns nästan som om resan var det jobbigaste för henne...

Berätta för Fanny att det är ett bevis på att "man" mår bra att gilla bortsen. :o Däremot en ryktsten, det är grejer det. :D Som tur är tycker jag att den funkar lika bra...

/// ghost

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 660
Senast: anhe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: indra2012
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym