Träningsvärk?

alenchik

Trådstartare
Har en relativt ny hund hos mig som följde med på ridtur igår för första gången, idag är hon väldigt stel och haltar på ena frambenet. Igår var hon ohalt och rörde sig normalt. Hur vanligt är träningsvärk? Jag måste erkänna att det inte var någon direkt uppvärmning att tala om då jag värmde upp hästen på ridvolten. Den andra hunden som är van att hänge med på ridturer är trött men rör sig som vanligt. vi var ute i ca 1,5 timmar med varierat tempo. Benet är inte svullet och ömmar inte vid tryck, trampdynorna är hela.

Sv: Träningsvärk?

En bekant hävdade att hans hund fått träningverk av att ha varit ute och sprungit, eftersom hunden högg efter folk som försökte ta honom på ryggen muttrade vi att han nog hade mer ont än vad träningsverk ger men jag vet inte.

Min kompis hund fick ont när vi varit på agilitybanan, förmodligen av A-hindret. Han var åtta år då och hade aldrig tränat agility regelbundet, han haltade inte direkt utan tog mer väldigt korta steg med bakbenen. Han har dock även d höfter så vi gissade på att det var dem han hade ont i.

Om hon bara har ont i ett ben kanske det är en streckning eller liknande?

Klart att de får träningsvärk om de övertränar. Muskler är muskler, spelar ingen roll om det är en hund, en häst eller en människa.

Däremot om det är bara i ett ben hade jag kanske tänkt att det var något i just det benet - lättare vrickning/sträckning. Det behöver inte vara någon fara alls, men ha lite koll på den. Och ska den fortsätta hänga med på ridturer så ta det lite lugnt i början så den får chansen att vänja in kroppen.

Träningsvärk tror jag inte så mycket på. Är det en ung eller äldre hund? Vet du om den har haft problem tidigare? Hur ser hältan ut - hoppar hunden på tre ben, niger den i steget?

ras?

Kan ju vara en sträckning som någon skrev eller att den blev stel då den är otränad. Något jag tycker är viktigt är att stretcha och massera hunden efter långpromenader eller hårda träningspass.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har... 2
Svar
26
· Visningar
8 993
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 442
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 860
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka