Träningsupplägg för hållbarhet...

western_wannabe

Trådstartare
Nu när min 4-åring räknas som inriden, och succesivt börjar tränas mer regelbundet och intensivt, har jag börjat fundera mer på träningsupplägget. D.v.s. hur jag ska träna honom för att på bästa sätt få en hållbar häst, samt att han ska utvecklas i rätt takt. En anledning till att detta är extra viktigt i mitt fall är att han har något "veka" kotor, vilket kan bli ett problem om man inte jobbar för att stärka upp honom på rätt sätt.

I dagsläget varvar jag uteritter, galopparbete på travbana, träning på gräs, träning i paddock och ridhus, klättring, hoppning (små skutt) och tömkörning/arbete från marken. Känns som en bra blandning, men vill gärna veta hur ni tränar era hästar, och om ni har någon baktanke med vad ni gör?

Gör ni också allt av ovanstående? Något mer? Varför gör ni/gör ni inte vissa saker? Och vilken nivå ligger ni på i ridning/tävling? Vore jättekul att få veta hur ni andra tänker:)

Sv: Träningsupplägg för hållbarhet...

Med olyckan har jag satsat stenhårt på att inte satsa alls, om du förstår vad jag menar, hästen drar på sig skador stup i kvarten så våran träing är mer riktad mot att hon ska hålla än mot tävling, då vi hittils lyckats ta oss ut på en enda E tävling :cool:

Har inget bestämt träningsupplägg men varierar arbetet i största möjliga grad,
Ridbanan: Finlir och disciplinövningar, travarbete, galopparbete, löslongering och lek.
Skogen: uteritt, kondisträning, klättring, off trail lydnadsövningar
Byn: miljöträning, långa skritt-turer
Sen har vi en sjö precis nedanför stallet som man kan rida på under vintern, grymt bra underlag och härlig snöplumsning när pudersnön kommer :)

har väl mer eller mindre an baktanke med allt, jag föredrar att låta hästen träna sig själv i skog och mark, dvs att hästen får bygga muskler "naturligt" och verkligen blir fotsäker och använder hjärnan framför att sitta och harva på ridbanan.

Saker jag inte gör: Longerar med rep, Tömkör, använder spö el sporrar,
har en bestämd plan på vad som ska göras under ridpasset.

Longerar inte med rep pga att det egentligen inte finns någon fördel som väger upp nackdelarna med det, Tömkör inte pga att hon är fd travare och har endel dåliga minnen från körningen, använder inte sporrar eller spö av samma anledning, och har ingen bestämd plan eftersom det handlar om samarbete och samspel, jag sitter upp med en idé och sedan utvecklas passet i de riktingen som känns mest lockande : )

Jag vet inte vad jag ska tillägga :confused::laugh: Tycker att du redan har lagt upp det precis som jag skulle ha gjort!! :D

Varierad träning är A och O och sen tycker jag själv att viloperioderna är ett av det viktigaste momenten för att få hållbara och positiva unghästar.

Jag tränar kondition i skogen aldrig i paddocken för där vill jag inte att hästen blir så trött att det förknippar paddock med något negativt (gäller unghästar, och givetvis så tränar jag dom i paddock ;))

Tycker det låter som du har en bra plan med din unghäst :)

Va bra:D

Fick höra från en domare/tränare jag tränat för litegrann i år att om man satsar ordentligt på westernridningen så är det ridbana som gäller i princip varje pass. Man blir ju lite mörkrädd när man hör detta, och funderar på om man någonsin kan komma någon vart om man kör "sitt eget race". Men nu sitter jag ju inte heller på någon häst avlad för western, så då kan jag ju göra precis som jag vill:angel:

Däremot så är min vanliga tränare av en annan uppfattning, hon rider ut och grejar precis som vanligt, och förordar att man låter hästarna sträcka ut ordentligt i alla gångarter för att inte tappa aktionen i steget, och inte "rider emot" för mycket under passen, utan bara när man finslipar just de detaljerna.(jag tränar mest performance-grenarna).

Någon annan som har lite tips/idéer/synpunkter på träningsupplägg? Hur ser era veckor ut? Hur ser sässongerna ut? Uppladdning för tävling? Nedvarvning inför tävlingsuppehåll? Och intressant i sammanhanget, vad rider ni på för nivå?

Nu tävlar ju inte jag direkt (mer än lite i hoppning på korsningspållen :D , men tränar westernridning) och du har redan fått en del bra tips men... jag frågade min veterinär hur man ska träna hästen för att den ska hålla, och han sa att "hobbyhästar" håller absolut bäst. Med andra ord väääldigt varierad träning :) Jag blandar promenader, tömkörning, longering, ridträning på ridbanan, travarbete i skogen, klättring, asfaltsskritt, kör med pulka/vagn/släde, travar i djupsnö m.m. och så ibland en gammal hederlig busrunda i skogen med galopprejs för att bli av med låsningar och spänningar :D Det störda är att min häst aldrig känns så fin och mjuk som dagen efter en oansvarig busgalopprunda i skogen :angel: Olika underlag, varva gärna också utrustning litegrann om det går (t.ex. olika bett, bettlöst osv), olika övningar. Aldrig sitta och nöta på en grej för mycket. Kanske inte det bästa ur tävlingsresultatssynpunkt, men det bästa för hållbarheten :)

Liknande trådar

Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 926
Senast: Ray
·
Träning Hejsan! Har precis bytt häst, från senior till en knapp fyraårig :) han är inriden, inhoppad, har i sommar gått på turridning. Han är...
Svar
1
· Visningar
832
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Ridning Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan...
Svar
10
· Visningar
2 322
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka