Träningsupplägg 4-åring

Kazaam

Trådstartare
Jag vet inte om jag lagt det här rätt, eftersom jag mest vill ha allmänna tips, men jag chansar...
Har just köpt en liten häst som ska fylla 4 år nu. Han är väl grundriden, både i dressyr o hopp.
Jag undrar hur jag ska lägga upp hans träning? Hur mkt ska en unghäst gå? Jag vet att de inte ska gå så långa pass i ridhus osv, men med varierad träning, hur många dagar i veckan är lämpligt att han motioneras, ungefär?

Jag är tacksam för alla tips! :laugh:

Sv: Träningsupplägg 4-åring

Det hade känt bättre om du redan hade lite ideer själv och bara ville ha åsikter. Att be om ett träningsupplägg för en häst vi på forumet inte känner känns oseriöst. Jag hoppas för både din och din hästs skull att ni har en tränare som hjälper er.

Men allt beror på va du har för mål och ambitioner. Championat, breeders?
mysa i skogen?

Oj, ursäkta.
Ja jag har idéer. Jag har haft en unghäst innan. Och ja, jag har hjälp o tränare.
Jag vill ta det lugnt framåt, bygga upp honom rätt och har ingen brådska ut på några tävlingsbanor. Jag vill ha en trevlig, hållbar häst som jag kan träna och ev tävla i många år.

Jag tänker mig tömkörning en dag i veckan, rida ut kanske 2 dagar i veckan, markarbete en dag i veckan. Varvat med löshoppning, promenader mm för att variera träningen och behålla glädjen.
Markarbete där det idag mest går ut på att få honom att svara på lätta hjälper, fram o stanna, eller minska. Finna balans, bygga styrka. Kliva kavaletti, skutta små hinder i skogen, kliva över stock o sten.

Jag ville bara ha lite idéer...

alltså rida ut är alltid bra för unghästens bjudning. men tänk på nu när det är isgata så kan det göra mer skada än nytta.

jag tycker att korta pass så många dagara i veckan som just individen klarar är bäst. 3-7 dagar i veckan.
Om hästen går i hage ordentligt med timmar om dagaen är promenader onödiga ur motionsynpunkt. lägg tiden på mys och rykt.

tömkörning och longering är bra alternativ. men tänk på att korta pass är viktigt.

Viktigst 'är att anpassa motion efter hästen och inte hästen efter va du har planerat.
Skenar den på töm men är fin och mjuk uppsuttet så ska du inte envisas med tömkörning.
Bjuder den dåligt inne under en period rid ut varje dag i stället.

lycka till

Om hästen går i hage ordentligt med timmar om dagaen är promenader onödiga ur motionsynpunkt. lägg tiden på mys och rykt.

Håller inte helt med!
Uteritter är bra miljöträning.
Unghästen ska gå i skog och mark för att lära sig hålla ordning på sina ben. Bra för hållbarheten att skritta på fasta underlag.
Bra för psyket att se andra miljöer. Det behöver ju inte bara vara skritt, det fungerar ju utmärkt träna övergångar, sidförande övningar mm ute och det brukar vara lättare då unga hästar inte alltid har den optimala bjudningen på bana/ridhus. Det är mindre slitage att slippa svänga hela tiden och volter.
Finns hur många fördelar som helst med att rida ut!!

Tycker lite tvärtom an promenader. Promenader är ju jättebra stimulans för den unga hästens huvud. Bra miljöträning framförallt.

Håller inte helt med!
Uteritter är bra miljöträning.
Unghästen ska gå i skog och mark för att lära sig hålla ordning på sina ben. Bra för hållbarheten att skritta på fasta underlag.
Bra för psyket att se andra miljöer. Det behöver ju inte bara vara skritt, det fungerar ju utmärkt träna övergångar, sidförande övningar mm ute och det brukar vara lättare då unga hästar inte alltid har den optimala bjudningen på bana/ridhus. Det är mindre slitage att slippa svänga hela tiden och volter.
Finns hur många fördelar som helst med att rida ut!!

Men snälla du, fast underlag är det knappast just nu. en blandning mellan is, snö och slask.
hållbarheten? har du nått belägg för det? källanvisning till någon studie?
Bara för man rider på bana behöver man inte harva runt i "framstupasidoläge" runt runt på en volt.
Så det behöver inte alls "slita" mindre på bana än ute!

De jag menade på är bättre en stund på banan i form än flänga ute i stormen.

Sen är det inte så att alla 4-åringar ens kan sidoförande ...

Tycker lite tvärtom an promenader. Promenader är ju jättebra stimulans för den unga hästens huvud. Bra miljöträning framförallt.

Miljöträning jag de håller jag med om.

Varför är du så bitchig? Alla svarar ju utifrån sina erfarenheter o förutsättningar o din erfarenhet är ju inte den allenarådande! T ex ang. underlaget just nu så beror det ju precis på var du bor i landet. Här i Skaraborg har det gått alldeles utmärkt att rida ut med unghäst hela vintern. Härliga snövägar med lagom svikt i. Och även nu när det töat så går det utmärkt att rida ut.

Så låt alla svara som dom vill så får TS bilda sig en egen uppfattning.

okey... moget att kalla mig bitchig...

Jag svarar utifrån mina förutsättningar då jag inte har mer information om Ts förutsättningar. Jag har lika mkt rätt att svara i tråden som andra, så låt även mig svara.

Men varför skulle man "flänga ute i stormen" :confused: Is är det väl inte överallt i skogen är det snö, frågan är fn om det är för mycket på vissa håll, dvs det blir för djupt.Annars är det utmärkt träning att rida ut i skogen och kliva omkring, de kan skritta avslappnat och lyfta på benen och gymnsatiserar naturligt, samt mår bra i huvudet av det. Är underlaget ok så är det också viktigt att få röra sej ute i alla gångarter för en 4-åring.

Att skritta på hårt underlag stärker senor och ligament, viktigt det också, inte is dock om hästen är oskodd och inte har broddar, självklart, men annars är det bara bra med kompakt snö på plogade landsvägar tex.

Men varför skulle man "flänga ute i stormen" :confused: Is är det väl inte överallt i skogen är det snö, frågan är fn om det är för mycket på vissa håll, dvs det blir för djupt.Annars är det utmärkt träning att rida ut i skogen och kliva omkring, de kan skritta avslappnat och lyfta på benen och gymnsatiserar naturligt, samt mår bra i huvudet av det. Är underlaget ok så är det också viktigt att få röra sej ute i alla gångarter för en 4-åring.

Att skritta på hårt underlag stärker senor och ligament, viktigt det också, inte is dock om hästen är oskodd och inte har broddar, självklart, men annars är det bara bra med kompakt snö på plogade landsvägar tex.

Här är det solsken och minusgrader just nu, ingen storm... Här har vi inte haft lika mkt snö som de flesta delar av landet så här har det ju varit perfekt att rida ut hela vintern.

Om hästen går i hage ordentligt med timmar om dagaen är promenader onödiga ur motionsynpunkt.

Håller inte alls med, en rejäl promenad är självklart att räkna som motion, inte minst för ryttaren :laugh: Många hästar rör sig inte ordentligt i hagen även om de går där många timmar.

Jag äger en häst själv som blir 4 i maj (: jag red in honom i november och han har hunnit gå på vila en månad också.. så han är väl riden c:a 3 månader. Jag rider honom 5 dagar i veckan & när jag rider så rider jag c:a 15 min.. Jag försöker att rida ut på honom minst en dag i veckan, helst tillsammans med andra hästar eftersom han kan vara lite "tittig" och tycker heller inte om att vara ensam, och både jag och han känner sig säkrare tillsammans med andra. Sen försöker jag att jobba honom ifrån marken c:a 2 gånger i månaden, då vi bara fokuserar på våran relation.. har varit väldigt givande eftersom jag kan ha honom helt lös & hn följer efter som en liten hund (:
Vi har ridhus och två paddockar som jag rider på, försöker rida lika mycket på alla ställen för att få lite varierad miljö..
När jag tränar i paddock/ridhus så fokuserar vi på att han ska förstå grundläggande hjälper och vara lydig för dem. Gå fram svarar han lätt på, (då han är ganska het) men stanna svarar han inte lika lätt på och kan "springa iväg" ifrån ryttaren, så vi har tränat mycket på halter den senaste tiden och att han ska vara avslappnad vid skritten. Jag har fått jobba mycket med mig själv kan jag säga! eftersom jag lätt spänner benen när jag rider, och såfort jag spänner mig lite så blir han spänd och "springig"..

Men när man jobbar med så pass unga hästar så är det viktigt att man fokuserar mycket på grundläggande hjälper och att dem ska bli lydiga. Det är nu vi lägger grunden för hästen och formar den som vi själva vill ha den.. därför tycker jag att man ska lägga ner mycket, mycket tid på att hästen ska svara för hjälperna så bra som det bara går. Men sen är det viktigt att bara ha roligt någon dag och kanske rida ut helt utan krav och bara låta hästen gå efter någon annan häst.
Sen brukar jag träna hans gångarter på vägar och ovalbanan då han har haft lite svårt för att trava (han är islandshäst & 5-gångare)..

Men iaf, många dagar i veckan, men korta pass är bra & sen lång vila ifrån exakt ALLT. Variera träningen så gott du kan & fokusera mycket på grunderna och kondis/styrka.

Jag går efter "regeln" 3åringar rids 3 ggr i veckan, 4 åringar 4, 5åringar 5 ggr osv.
3 åringar ca 30 min ink fram och avskrittning, 4 åringar 40 min ink fram och avskrittningar osv. :)

Tycker ditt tänk är bra. Uteritter är a och o.Tänk mycket rakriktning när du rider.allt för många hästar går inte rakt idag. Kordination, kondition och styrka är vad du ska tänka i ditt träningsupplägg. Förövrigt tycker jag Lios tänk om fyradagar/ vecka är utmärkt.

Men snälla du, fast underlag är det knappast just nu. en blandning mellan is, snö och slask.
hållbarheten? har du nått belägg för det? källanvisning till någon studie?
Bara för man rider på bana behöver man inte harva runt i "framstupasidoläge" runt runt på en volt.
Så det behöver inte alls "slita" mindre på bana än ute!

Sen är det inte så att alla 4-åringar ens kan sidoförande ...

Ja, snälla jag. Vi har bara asfaltsvägar och fasta (frusna) snöbelagda grusvägar som fungerar utmärkt att rida på.

Att varierande underlag stärker hästens ben är vedertaget, även att böjda spår ger en högre belastning än raka. Framförallt på den unga individen som har svårare att bära sig rätt på böjda spår.
Att flänga ute kanske är något du brukar göra men inget jag vare sig tog upp i mitt inlägg eller rekomenderar.

Köp boken Utbildning av den unga hästen, av Jens Fredriksson och Ingrid Andersson så får du mycket bra tips på hela upplägget gällande unghästens utbildning. :)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 849
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar