Träningstips

Angel

Trådstartare
Jag har precis börjat rida igång en av ponnyerna i stallet efter längre tids vila (han vurpade rejält i hagen och sträckte sig). Han har vilat helt (bara gått i hagen) i tre månader och blivit skrittad kanske tre gånger i veckan i 1 månad.

Känner nu att det börjar bli dags att börja träna lite mer seriöst men har ingen fantasi när det gäller att komma på ett träningsprogram.
Ponnyn ska säljas till sommaren/hösten så vi vill gärna ha både hopp, dressyr och konditiontips/övningar.
:banana: :banana:

Sv: Träningstips

Börja med att promenera några gånger i veckan. Gå i skogen så kommer motion och muskler. Har man ork själv är det super att springa med hästen också, det brukar hästarna gilla :banana: Jag föredrar också ridning och mycket klättring i skog framför ridhus, då det är mycket roligare för hästen och de blir mjuka och fina av att gå där. Bara man inte går för fort fram i början så skadan kommer tillbaka. Tömkörning är bra också.
När de har stått mycket brukar ju psyket behöva tränas också, många blir ju rastlösa och lite stökiga, så jag brukar träna mycket "läskiga" saker också så att de får tänka, typ presenningar och broar och sånt :D

Hästen är som sagt redan riden i en månad och då har vi gått mycket i skogen. Har börjat trava lite men rider fortfarande mest i skritt.
Finns bra klätterbackar här men de är tyvärr på lite avstånd så hästen behöver vara i ganska bra kondition för att vi ska gå dit.
Det finns nog ingen risk att just den skadan kommer tillbaka eftersom det bara var en sträckning och han i stort sett var bra efter en månad vila men fick sen vila längre pga olika orsaker men självklart så ska vi ta det lugnt.
Springer gör jag, men INTE med den hästen då ha är hm... något speciell!

Tänkte mer på att jag ville ha specifika tips på övnngar som är lite mer ansträngande men som går att använda för att långsamt muskla upp och få igång honom igen.

Du skrev "Han har vilat helt (bara gått i hagen) i tre månader och blivit skrittad kanske tre gånger i veckan i 1 månad."
Alltså är han riden ca 12 ggr i skritt, så det lät som att han inte hade kommit ut så mycket.
Jag hävdar fortfarande att skogen e det bästa knepet, prommenerar man så brukar de ju orka längre också om det är en bit bort.
Tömkörningen är ju jätte bra eftersom de får arbeta utan belastning. När hästen har börjat komma igång är ju intervall träning bra också.
Vet inte riktigt vad du är ute efter, jag tycker inte själv att det är så stor vits att harva runt i ett ridhus och försöka kräva något när hästen inte är i riktig form, det ger inte så mycket då.

Föresten, det är en fin avatar bild du har :)

intervallträning är ju bra, att man skrittar ett antal steg trav ett antal steg osv...fortsätter sen med lite galopp tex arbetsgalopp 1 min sen öka galoppen 1 min osv det är lite ansträngande för hästen och då får den oxå upp kondisionen...

Jag var nog lite otydlig. Sorry. Hästen är arbetad med i drygt en månad varav riden (mest skritt men också lite trav) ca 3 ggr/vecka men också tömkörd/longerad/"löshoppad" eller promenerad med 2 eller tre dagar i veckan. Har nu börjat rida fem dagar i veckan och någon annan aktivitet en dag.
Hästen har inte tappat så jättemycket muskler då dom har en stooor hage och han har motionerat sig ganska bra själv nu på slutet.
Att vi börjar harva runt i ridhus är det ingen risk för då närmaste sådana finns på en halvtimmes ridavstånd.

Då hästen som sagt är "lite speciell" så börjar han ledsna på att gå i skogen (leker rodeo då han får tråkigt och jag vill inte gärna fastna i ett träd) så har nu mer börjat rida på grusvägar och en vall i stället och är i skogen kanske två gånger i veckan.

Sådana övningar jag menade att jag vill ha tips på är sådant som musklar bra och man gradvis kan göra jobbigare för att få upp konditionen.
Intervallträning är jättebra så det ska vi börja med så fort det torkat upp lite.

Någon som vet något roligt "mönster" eller nånting som går att variera lite?

Alazan skrev:
Föresten, det är en fin avatar bild du har :)
Tack så mycket!:D Är taget på sommarbetet förra året. Hästen är brorsa till den som håller på att ridas igång.

Hej!

jag rider min häst på konditionspass två gånger veckan, sen rider jag i skogen två gånger veckan, dressyr två gånger sen så i blan så hoppar ibland. jag brukar också försöka med att få hästen på tygeln även på vägen. jag brukar också göra kavaleti ibland

Hoppas att det går bra med hästen :) och fråga om du undrar över något

ha det bäst :)

Självklart så jobbar jag hästen i form även när vi rider ute. Rider honom alltid på lång tygel i skritten om jag inte gör t.e.x skänkelvisningar eller nånting annat som tyglarna behövs för. Rider honom just nu i en ganska låg, frammåt nedåt form så att han ska få jobba igång sig ordentligt.

Tänkte mer att jag ville ha tips på specifika övningar ex, tre steg frammå, halvhalt skänkelvikning i fem steg, halvhalt, frammåt tre steg osv.
Har absolut ingen fantasi kvar på vad vi kan börja med för roliga skolövningar (dressyr eller hoppning/markarbete).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar