Träningstips för liten ponny.

T

Tjalfe

Jag har en liten rejält viktbärande ponny som jag själv endast rider i skritt och lite trav barbacka då jag är för lång men inte väger allt för mycke.
Vill inte sälja henne då hon betyder mycke för mej och jag väntar på att "grann-tösa" ska växa till sej och börja rida lite mer.
Men har ni några tips på hur jag kan sysselsätta henne och bränna lite fett och få upp lite muskler och flås?
Tömkör henne imellan åt men vet inte så mycke om det. Så ni kanske har nått tömkörningstips som inte är allt för svårt?
Eller lättare ridtips som man kan göra i skritt och lite trav som inte är allt för svårt då varken hennes eller min utbildnings nivå är särskilt hög:angel:

Mvh/ Tjalfe

Sv: Träningstips för liten ponny.

Kan du inte köra in henne på riktigt? Lite vardagsinkörning är inte så komplicerat. Men det kan ju vara bra att ha hjälp av någon med erfarenhet. Klart du inte ska sälja din älskade ponny för att du vuxit ifrån henne om du inte vill. Vuxna tävlar ponny i körning, så det är inga problem om du skulle vilja prova på det.. :)
Ulrika

Ta hjälp av någon som kan tömkörning alternativt gå en kurs... du kan göra massor när du tömkör!!
Eller varför inte köra in henne som någon tidigare skrev?

Tycker absolut att du skall köra in henne.

Tyvärr. Näst intill omöjligt. Hon har blivit rejält skrämde en gång. För att köra in henne krävs nog ett proffs och tyvärr har jag inte råd med det och känner inte till någon heller. Och även om hon skulle klara av att dra en vagn utan att bli rädd så skulle det kunna hända andra grejjer som slutar i katastrof om hon har vagn efter sej.:crazy:
Nu kommer ni säkert säga att det visst går, att det bara gäller att lägga ner tid på det. Men jag har försökt i 4år nu och det gör tyvärr inget framsteg. Jag har dessutom vart med i en olycka med häst och vagn och tycker det är pest att köra då jag är rädd att samma sak ska inträffa igen:crazy:

Det var ju tråkigt. Men du kan ju träna hästen i frihetsdressyr, se om du kan hitta en clinic kurs med tömkörning? Hitta någon mindre människa som kan rida?
Ulrika

Jo jag har funderat på att få tag på en liten medryttare. Jag går ju och väntar på att min granne ska bli tillräckligt stor för att klara av att rida och hålla balansen själv. Och då känns det lite taskigt att skaffa någon annan för ett kort tag och bara "kasta ut" den sen när grannen ska ha ponnyn:crazy:

Puttar upp:angel:

Vill ha fler lätta ridtips och annat som jag kan sysselsätta min ponny med!:D

Jo jag har funderat på att få tag på en liten medryttare. Jag går ju och väntar på att min granne ska bli tillräckligt stor för att klara av att rida och hålla balansen själv. Och då känns det lite taskigt att skaffa någon annan för ett kort tag och bara "kasta ut" den sen när grannen ska ha ponnyn:crazy:

:idea: Kanske du kan ha två medryttare?!
Låta tjejerna dela på hästen? 1 dag eller två var i veckan.

Men när min granne börjar rida och om hon och min ponny passar bra ihop. Så kommer hon nog ha hästan på "heltid" som en foderhäst ungefär. Det kommer nog bli en hel del tävla och sånt om min ponny blir bra. Så då blir det nog alldeles för mycke att ha en medryttare också.:crazy:

Ut på långpromenader, och klättra i skogen, bra kondis för både en själv och hästen. Jag brukar ut och springa med pållarna ibland också. Träna typ nh, med en massa roliga "hinder", broar, presenningar o.s.v. Och såklart tömkörning, väldigt bra träning. :)

Träna agility med den :-) det har jag tänkt göra med min.
Och läs boken "dansa med hästar" först :)
V

Liknande trådar

Träning Har hamnat i en svacka med min 3åring som känns hur svår som helst att ta sig ur. Så nu vänder jag mig hit för för att kanske få några...
2
Svar
20
· Visningar
2 433
Senast: Emma-pemma
·
S
Träning Tyngd på ryggen (shetland) Hej! Jag har en maxad a-ponny (6 år) som jag funderar på att rida in. Han är "stor" och viktbärande och...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: IngelaH
·
Ridning Vill gärna ha lite träningstips på hur man kan stärka bakbensmusklerna på en lite äldre ponny. Det är min medryttarponny det är fråga om...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: mollyphlox
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka