Träningsschema!

Aviatrice93

Trådstartare
Min häst har nyss haft bärrandsröta och vi ska på med skorna snart! Och jag är helt slut på ideer! Så kan ni hjälpa mig med ett träningsschema för en vecka? Vad hästen behöver för sorts motion m.m. Det ska ingå dressyr och tömkörning! Skulle vara jättebra om ni kunde hjälpa mig. Skriv typ:

Måndag:.....
Tisdag:......o.s.v

TAck på förhand!:bow::banana:

//Aviatrice93

Sv: Träningsschema!

ingen som veet hur man bygger upp hästen igen efter en lång tid stående, ett bra träningsschema man kan köra för varje vecka?

Du kan kanske fråga Din tränare?

Du får lov att ursäkta mitt "dennande":D

Hur länge har hästen i fråga stått?
Hur gammal är den?
Vilken nivå, hos Dig och hästen?
Vad ska den användas till?
"Hur" sjuk har den varit?

finns fleeeer frågor.. jag vågar inte säga något.. men hoppas att allt ordnar sig!:)

den kanske har stått 3-4 veckor
den är 14 år
Nja, vi håller fortfarande på och träna, hon kan inte vänster galopp än så, men i framtiden hoppas vi kanske vara med på någon liten tävling, typ LC:1.
Den ska användas till distans och dressyr, lite hoppning!
Asså, den kan ju gå, men hon är ömfotad!

Och så har jag ingen tränare!

börja med o skritta 2-3veckor(eftersom den vatt sjuk)trava 2veckor öka successivt börja med 5min om dagen sammanlagt.
bra o variera igångsättningen är att leda nån/några dagar i veckan.
sen lite galopp försiktigt o även öka där successivt.
och under tiden klättra i skritt upp o ner för backar rid gärna på hårt underlag t ex.grusväg eller asfalt i skritt då bygger du upp senor o leder så dom blir starka.
låt hästen vila nån gång i veckan.låt bli longering i början men sen kan det ju vara ett btra komplement men inte i början av igångsättningen.
ett tips är att andvända ett bra värmande liniment före eller efter ridpass.:)

Jag är absolut ingen expert inom området och min häst hade inte samma problem som din, men jag kan ju berätta hur jag sätter igång henne.

Min häst är 14 år, kallblodstravare och hade inflammation i båda framknäna. Hon behandlades två ggr och stod sammanlagt i ungefär 8 veckor.

När hon blev friskförklarad sa vet ungefär såhär "Skritta ett par veckor o kör sen igång som vanligt"
Hmm, eller inte.

Såhär la jag upp träningen för min häst:

V 1: Skritt vid hand 20 minuter. (Ute, ej i ridhus)
V 2: Skritt för hand eller under ryttare 30 minuter. (Mestadels ute, om vi var inne i ridhuset så följde vi bara fyrkantsspåret, inga böjda spår!)
V 3: Skritt under ryttare 45 minuter. (Samma som v 2)
V 4: Skritt under ryttare 45 - 60 minuter. (Samma som tidigare)
V 5: Började korta upp tyglarna och rida lite lätt i form. Red 1 -2 stora volter och travade en långsida i varje varv. (Endast rakt spår)
I slutet av veckan ökade vi traven till 2 långsidor trav i varje varv.
V 6: Ridning 45- 60 minter. Stora volter, kort tygel ca 15 - 20 minuter. Trav 4 långsidor i varje varv.

är det någon som vill lägga upp ett mer detaljerat schema? jag har inga ideer vad man kan göra medans man rider.....är det bra att tömköra?

Liknande trådar

Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Relationer En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i...
2
Svar
22
· Visningar
1 809
Senast: MiniLi
·
Träning Jag ska snart bli ponnymamma. Dottern 9 år ska få ponny. Jag funderar på om det inte skulle bli lättast för dottern med fasta...
2
Svar
20
· Visningar
2 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka