"Träningsschema" för unghäst?!

C

cafu

Ni som har unghästar - har ni ett särskilt "schema" för hur ni hanterar eller tränar dem eller går det på rutin eller faller det sig spontant?

Eftersom jag har min första unghäst behöver jag fundera och strukturera mig en del för att känna mig trygg i att jag gör rätt saker, på rätt sätt och i rätt tid. Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör, både ni mer erfarna och ni mindre erfarna.

Hästen jag har är ett 2-årigt nsv brukssto som ska bli kombinerad kör- och ridhäst. Som sällskap har hon en 20-årig kallblodstravarvalack. De går på lösdrift med tillgång till ligghall. Just nu ser "dagsschemat" ut ungefär så här:

OM JAG ÄR HEMMA PÅ DAGEN
6: Hästarna får gemensamt grovfoder i hagen
8: Intag för kraftfodring, utsläpp i var sin hage = ensamträning för unghästen, mer grovfoder
12: Pyssel på stallgång med unghästen samt kort promenad (t ex träning av halt, vändningar, stillastående, backning etc)
13: Intag för kraftfoder, hästarna byter hage, grovfoder
16: Promenad med gammelvalacken = ensamträning för unghästen, intag för kraftfodring+rykt+hovvård, utsläpp i gemensam hage, mer grovfoder

OM JAG ÄR BORTA PÅ DAGEN
6: Kraftfoder i ligghall+grovfoder i hagen
18: Grovfoder i hagen
20: Kraftfoder i ligghall -> Rykt & hovvård på stallgång -> Promenad med unghästen, sedan gammelvalacken
22: Kvällsfodring med grovfoder

Sv: "Träningsschema" för unghäst?!

Hejsan!

Det ser ut som om du strukturerar upp dagen bra, med ensamhetsträningen men glöm för all del inte bort den viktiga miljöträningen, bilar, cyklar, soptunnor m.m. En 2 åring kan du allt börja tömköra tycker jag och det finns många s.k. ledövningar man kan göra med sin unghäst som bara strävar mot att bygga upp ditt ledarskap. Löshoppning någon gång då och då och lastträning är inte dumt det heller.

Det viktigaste är igentligen, tycker jag, att man varierar sin träning med hästen och låter den vila och smälta sina upplevelser, så att man inte bara rusar vidare i sin strävan att få hästen "perfekt". Låt det ta tid. Även din häst kommer att bli större.......även om det känns som en evighet tills dess.

Lycka till med din häst!

Tack för synpunkter!

Har haft lite problem att leda henne men ska så fort det börjar fungera bättre ta upp tömkörningen igen, hon är tömkörd vid ett antal tillfällen både som föl och 1-åring. Åkt transport har hon gjort vid 6 tillfällen i samband med kurser, bete och premiering och det har gått bra hittills *peppar peppar*

Det svåra är väl just att variera och anpassa träningen till hästens utveckling. Schemat jag beskrev nedan hålls heller inte alltid, ibland får hon bara foder och kollas till, antingen för att jag inte hinner eller när hon inte verkar vara på humör. Man får försöka lyssna på hästen!

Myy skrev:
Hejsan!

Det ser ut som om du strukturerar upp dagen bra, med ensamhetsträningen men glöm för all del inte bort den viktiga miljöträningen, bilar, cyklar, soptunnor m.m. En 2 åring kan du allt börja tömköra tycker jag och det finns många s.k. ledövningar man kan göra med sin unghäst som bara strävar mot att bygga upp ditt ledarskap. Löshoppning någon gång då och då och lastträning är inte dumt det heller.

Det viktigaste är igentligen, tycker jag, att man varierar sin träning med hästen och låter den vila och smälta sina upplevelser, så att man inte bara rusar vidare i sin strävan att få hästen "perfekt". Låt det ta tid. Även din häst kommer att bli större.......även om det känns som en evighet tills dess.

Lycka till med din häst!

Jag har ett två årigt welsh mountain sto som jag köpte för några månader sen. Hon var inte hanterad så mycket innan, så vi har inte börjat med tömkörning och så än. Tanken är att vi ska köra henne sen, samt bli inriden av någon som är lite mindre. Övar mycket utrustning, sele, träns, täcke o.s.v. Sen är det mycket miljöträning med "farliga saker". Plastpåsar, broar, presenning m.m. Promenerar mycket och klättrar i skogen samt springer med henne. Hon brukar få gå med bredvid när någon kör vagnen också för att vänja sig vid den. Har även börjat släpat ett däck bakom för att vänja inför vagnen. Sen tränar vi uppbindning, prommenerar utan sällskap, är inne i stallet och lasttränar. Jag har inget schema utan stämmer av dagsformen och gör vad som känns mest vettigt för dagen. Sen får man använda fantasin och hitta på nya spännande saker. Variation tror jag är viktigt, samt upprepning. :rofl:

Hej hej!
Låter som du pysslar och grejjar mycket med din häst.:) Men som Myy nämde glöm för allt världen inte bort miljöträningen..! Allt blir så mkt lättare när man väl ska börja tömköra och rida om man redan vant hästen vid alla läskiga saker och annorlunda miljöer man kan stöta på.:bump:

Jag har en 3årig hbl korsn som jag just nu försöker tömköra två ggr i veckan, ca 30min/gång, då tömkör jag lite överallt. Har dock aldrig varit inne på en ridbana hittills(men det beror mest på underlaget).:d
Jag rider en kort stund 1-2ggr/veckan. Och så är vi ofta ute och promenerar då med repgrimma och tränar lite ledarövningar samtidigt.:) Givetvis får damen vila helt och hållet vissa perioder, så hon hinner smälta alla nya intryck och lärdomar.:bump:
Nångång ibland försöker jag longera, men än är det ju så dåligt underlag så man kan ju inte begära så mycket av dem. Mest bara lite kommando träning då.

Lycka till med din pålle!
Hälsn. Erika

Jag har en plan som sträcker sig någon månad framåt. Dock så är den högst flexibel, jag har aldrig ett strikt schema för en unghäst.

Men jag har en plan, för att säkerställa variationen, annars är det lätt i att man 'fastnar' i en och samma sak, tragglande med samma saker etc. Utan jag blandar kravlöst med mer krav, är noga med att trycka in mycket miljöträning, att se till att få in sådant som hästen tycker är KUL, varvat med rena 'jobbpass'. Och så får man inte glömma att späcka schemat med vilodagar. Och vilodag här = bara vara häst, bara visitation snabbt i boxen och hovkoll. Inget pyssel, ingen borstning - ingenting.

Tack för alla svar, har noterat att de flesta verkar tycka att miljöträningen hör till det viktigaste för en unghäst. Har inte gjort detta så mycket, dels därför att min häst hör till den synnerligen orädda sorten och jag helt enkelt inte riktigt sett behovet, dels därför att jag har haft lite problem bara att leda henne vanligt runt på gårdsplanen och velat få detta att fungera först. Samtidigt är det väl förtroendebyggande att miljöträna också. Så i dag tog jag faktiskt ut henne helt kravlöst bara för att kolla in lite saker alldeles utanför stallet, som t ex soptunnor, vedhögar, skottkärror med skräp i, snöplogar etc. Det gick faktiskt jättebra, hon verkade tycka det var hur kul som helst.

Men nu undrar jag:

1) när ni miljötränar med era unghästar, leder ni dem i vanlig grimma eller repgrimma? När jag tränar ledövningar med min har jag numera alltid träns över grimma, för bättre kontroll. Men skulle hon bli rädd för nåt vill jag helst inte ha det om hon skulle bli rädd och kasta sig och skada sig av bettet.

2) och vad har ni för krav på ledningen under dessa promenader? Låter ni dem gå och undersöka saker lite hur som helst eller har ni samma krav som annars, t ex att hästen ska hålla sig bakom och stanna när ni stannar etc? I dag lät jag min gå nästan som hon ville, hennes nyfikenhet fick styra. Inte så att jag hängde i grimskaftet, men när jag såg att hon kollade in nåt hon ville undersöka gick jag iväg åt det hållet. Men hon ville gärna stanna och lukta och med munnen undersöka marken på olika ställen. Skulle ni tillåtit sånt?

cafu skrev:
Men nu undrar jag:

1) när ni miljötränar med era unghästar, leder ni dem i vanlig grimma eller repgrimma? När jag tränar ledövningar med min har jag numera alltid träns över grimma, för bättre kontroll. Men skulle hon bli rädd för nåt vill jag helst inte ha det om hon skulle bli rädd och kasta sig och skada sig av bettet. Jag led/miljötränar Karisma i repgrimma. Grimman är rättvis, hård om det behövs men belönande när hästen gör rätt... Förstår hur du resonerar med bettet, skulle kanske föredra att hålla mig till grimma tills hästen lärt sig gå lungt och fint i den! Sen när de lärt sig är det ju bara att sätta träns på och tuta och köra i princip.. ungefär:crazy:

2) och vad har ni för krav på ledningen under dessa promenader? Låter ni dem gå och undersöka saker lite hur som helst eller har ni samma krav som annars, t ex att hästen ska hålla sig bakom och stanna när ni stannar etc? I dag lät jag min gå nästan som hon ville, hennes nyfikenhet fick styra. Inte så att jag hängde i grimskaftet, men när jag såg att hon kollade in nåt hon ville undersöka gick jag iväg åt det hållet. Men hon ville gärna stanna och lukta och med munnen undersöka marken på olika ställen. Skulle ni tillåtit sånt?

Jag berättade ju tidigare på "vår gemensamma tråd" ;) att jag hade en tjej som varit å hjälpt mig. Hon tyckte iallafall att det är helt OK att låta unghästarna nosa på och undersöka saker och ting. Om du leder hästen i långt rep går det ju att själv fortsätta, när den hittar något intressant att nosa på, tills repet sträcks och så får hästen lov att komma efter. Men om den är rädd för något är det nog klokt att låta den undersöka det hemska i lugn och ro. Gärna kan man ju själv vara framme och tafsa/lyfta på det farliga för att visa att det faktiskt inte är ett dugg farligt!

bara snön skulle ge sig av så man kunde komma igång med ledträningen ordentligt (lättare ta längre promenader utan att man själv är dö slut efter att ha plumsat runt i halvmeter snö...)!!:bump:

är nog vettigt att miljöträna i repgrimma!

El Karisma skrev:
bara snön skulle ge sig av så man kunde komma igång med ledträningen ordentligt (lättare ta längre promenader utan att man själv är dö slut efter att ha plumsat runt i halvmeter snö...)!!:bump:

*Hoppar in i tråden* Funderar på om någon har några bra ledarövningar att dela med sig av till mig?

om jag skulle ha en unghäst och göra ledövningar skulle jag för det första göra mkt halter, backa öka o minska tempot. sen så skulle jag kanske göra små hinderbanor eller vad man ska kalla det för.. svänga mellan lite olika konor kanske eller ha "osynliga" konor som bara du vet vatt dom står och leda runt lite där. sen kanske lägga ut en presenning att gå över, kanske under. vissa dagar bara gå ut en promenad i solen och njuta av sällskapet! andra dagar kanske ja skulle lägga på nånting på ryggen och gå ut och gå.. jag vet inte om mina "tankar" räknas som ledöving men ;P

när jag börja rida in hästar skrev jag ner mkt vad jag gjorde och skulle göra så jag hade vissa mål jag skulle uppnå. nu faller det mesta spontant. man ser efter ett tag vart det brister. märker jag att hästen inte flyttar framdelen bra på höger sida då fixar jag det. är den ovan i trafik... då rider jag längs vägar.. varje dag försöker jag lära hästen något nytt så den inte riktigt vet vad det är som ska hända just den dagen. det gör dom mer lyhörda. speciallt på hästar som är dominanta. om man gör samma sak dag ut och dag in är risken väldigt stor att dom en dag tycker "jag behöver inte dig" och bockar av en eller gör något annat dumt..

Liknande trådar

Foder & Strö Läst rätt många trådar om hästar som blir piggare/stressigare om dem får för lite grovfoder. Har också läst att man inte ska ge...
Svar
6
· Visningar
1 002
C
Träning Hej! Har ett 3-årigt nsv brukssto med problemet att hon alltid har varit extremt flockbunden. Detta har komplicerat hanteringen...
Svar
2
· Visningar
1 738
Senast: Skogstokig
·
C
Träning Hej! Har en 1,5-årig nsv som jag inte riktigt hunnit göra så mycket med pga skada och flytt. Tänkte nu i alla fall komma igång med...
Svar
2
· Visningar
2 017
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30