Träningsschema eller inte?

M

Moej

Vad har ni, träningsschema eller inte? Jag har inte det och trivs bra med det, allt funkar, har bara bestämt att jag ska te.x. rida western två ggr/v, dressyr en gång, uteritt två gånger m.m. Men nu har jag plötsligt fått för mig att det vore bra för mig att "lära mig" göra hästträningscheman..

Sv: Träningsschema eller inte?

Moej skrev:
Vad har ni, träningsschema eller inte? Jag har inte det och trivs bra med det, allt funkar, har bara bestämt att jag ska te.x. rida western två ggr/v, dressyr en gång, uteritt två gånger m.m. Men nu har jag plötsligt fått för mig att det vore bra för mig att "lära mig" göra hästträningscheman..

Jag tycker tekniken du redan kör med funkar bättre, i det att man HAR ett tränings schema, men man är flexibel på exakt vilka dagar man gör vad.. Tycker det funkar bättre för mig och min häst, då kan man gå efter form och humör och behov mer samtidigt som man ändå håller sin grundplan.

Jag lägger upp scheman för en tid framöver. Ca 3 veckor-1månad.
Där jag planerar in vilka dagar jag ska göra vad och hur många gånger i veckan, samt kosten. Dessutom skriver jag för varje dag hur det gått, vad jag gjort och hur hästen var, vad vi tränade på, hur länge den var ute i hagen, osv.

Men sedan är jag inte sen att ändra om jag märker att jag och hästen inte är sugna på dressyr just den dagen jag planerat. Men oftast följer vi det till 100%

funkar jätte bra för oss. Inbokad vila var tredje dag med 1 tyngre och ett lättare pass imellan.

Jag har inget träningsschema, utan gör det som känns bäst när jag satt mig upp på hästen.
Däremot försöker jag variera så mycket som möjligt så att man inte bara gör samma saker jämt.

Naturligtvis försöker jag sätta upp mål som jag ska försöka nå inom en viss tid.
I vår har det varit att höja konditionen, stärka galoppen och bygga rygg.

Senast ändrad:

Jag har inget fast träningsschema för alla veckodagar.
De enda veckodagarna som redan är bestämt vad jag ska göra är de dagar då jag rider lektion.
I övrigt vet jag vad som behövs tränas på och ser till att göra det under veckan, i varierad form. Jag rider dressyr på banan/i ridhuset ett visst antal dagar och rider ut och tränar ett visst antal dagar.
Jag bestämmer alltså i förväg ungefär hur många dagar jag rider ut och inne och lägger dem som jag känner och beroende på hur hårt hästen gått/hur han känns.

Jag tycker det är ett bra sätt, så kan man variera det beroende på hur hästen känns och träna det som behövs helt enkelt.

Rider inte efter något träningsschema. Jag rider efter två saker...
* väder och vind - har man bara paddock rider man inte om det haglar t ex...
* min o hästens dagsform.
Vissa dagar passar sig det kasnke bättre med en runda i skogen istället för ett pass på banan... Och andra dagar kan man behöva två dressyrdagar på dagen för att lösa problem...

Jag gillar inte tränings schema över huvudtaget.Jag går lite efter vilket humör jag och hästen är på och utgår från det.

2 dager per uke: dressur(1 gang hos trener)
1dag per uke: hopptrening
hver 4 dag: kondisjon (klattring/intervall)
1 dag pr uke: lang skritt/travtur i skogen,ca 2 timer
1 dag pr uke: fri
Ellers prøver jeg å legge opp planen så den passer til tävlingarna(FTog hopp)

Har inget träningsschema men försöker se till att hästen får så varierad träning som möjligt.
Sen går jag mkt efter dagsform på mig och hästen samt väder och vind.
Rida ut i spöregn tycker jag inte ger särskilt mkt t.ex då varken jag eller hästen tycker om regn särskilt mkt...så såna dagar är det bättre att träna i ridhuset så får man rida ut desto mer sen när solen kommer.

Det ända som är bestämt för tillfället är att det är hoppträning varje onsdag.

Jag tycker att det kan vara ganska bra att ha ett träningsschema, allra helst om man gör det för en längre tidsperiod. Då får man en bättre översikt på vad man ska göra med hästen och kan lättare se om något fattas i träningen. För om man inte har ett träningsschema kan det vara lätt hänt att man tror att man varierar träningen väldigt mycket fast man i själva verket inte gör det. Naturligtvis så kan man inte alltid följa schemat slaviskt utan ibland händer det andra saker som gör att man måste ändra i planeringen, men då vet man vad man ska "ta igen" senare.
Alternativt kan en träningsdagbok vara bra att ha (att ha båda delarna och dessutom föra dagbok på all annan data som foder o.s.v är kanske det mest optimala då man verkligen kan se resultat men då skulle man nog behöva halva dagarna för att bara sitta och skriva...) då man kan se vad man har gjort och utifrån det se vad som kanske saknas i träningen.

Så ha gärna träningsschema om det känns bra men låt det inte bli en stor börda istället för en hjälp i träningen.

/Sara

jag jobbar så olika tider så det är svårt att ha ett schema, men jag försöker iaf att rida lektion en dag i veckan,

För mitt vbl har jag träningsschema, under tävlingssäsongen, typ januari - september då vi tränar/tävlar.
Okt, nov dec går hon bara lungt så tar jag i regel dagen som den kommer. :D
Men även om jag har ett schema så är jag flexibel och kan byta/ändra lite, men försöker att följa det någorlunda.
Gör schemat månadsvis.

En vecka kan se ut såhär(denna veckan):
Mån: Dressyr på plan
Tis: 1.5 mil ute, intervaller
Ons: ca 8 km ute, lungt
Tors: VILA
Fre: Tömkör på plan
Lör: Minst 1 mil x 2, uppvärmning/avslut i skritt, annars trav/galopp. Rider minst 1 mil, rider hem, pulsar, byter schabrak osv och rider minst 1 mil igen efter 30 minuter
Sön: Dressyr på plan

Ska tillägga att vi tävlar distans för dom som ej vet. :D

I regel har hon 2 vilodagr/vecka, men denna vecka föll det sig så det bara blev en, vilar på måndagen igen.

Senast ändrad:

Jag brukar göra upp ett träningsschema som jag brukar gå efter, och om jag inte har träningsschema så brukar jag fundera på vad jag ska göra dagen innan. men eftersom jag rider 2-3 hästar/dag så kan det vara lämpligt med schema.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka