Träningsprogram efter vintervila?

finapina

Trådstartare
Hej! Var jag bor har det varit extremt dåligt underlag för ridnin hela jan - feb. Har ej tillgång till ridhus. Vilket resulterat i ridning 0-2 ggr / vecka i mkt lugnt tempo. Hästens muskler är nu ganska borta, även konditionen är dålig.Känns som det blivit en rejäl vintervila! Men hur ska man skonsammast sätta igång igen när underlaget blir ridbart. Bättre att rida varannan dag med vila emellan ? Eller 2-3 dgr i sträck?Hur vara så snäll som möjligt mot senor osv ?Är det för häftigt att börja rida i backar första veckorna för senor o ligament t.ex?Skritt förstås...

Hej! Var jag bor har det varit extremt dåligt underlag för ridnin hela jan - feb. Har ej tillgång till ridhus. Vilket resulterat i ridning 0-2 ggr / vecka i mkt lugnt tempo. Hästens muskler är nu ganska borta, även konditionen är dålig.Känns som det blivit en rejäl vintervila! Men hur ska man skonsammast sätta igång igen när underlaget blir ridbart. Bättre att rida varannan dag med vila emellan ? Eller 2-3 dgr i sträck?Hur vara så snäll som möjligt mot senor osv ?Är det för häftigt att börja rida i backar första veckorna för senor o ligament t.ex?Skritt förstås...
följer denna tråd=) min har vilat väldigt länge med.. Ska sättas igång nu idag!!
Jag tänkte skritta denna vecka och trava korta stunder nästa vecka.
jag brukar rida 3 dagar och vila 1 osv=)

Hej Ida79! Jag brukar också även vanligtvis rida 3 dgr o sen vila.Funderar om man ska göra annorlunda vid igångsättning?Hur många dgr planerar du att rida 1:a veckan?

Min häst har i stort sett stått sedan slutet på december, hon rör sig mycket i hagen så några tappade muskler och kondis finns inte. Rider som vanligt nu när jag kommit igång igen i helgen.

Min häst har också stått hela vintern mer eller mindre. Rider nu en 3-4 dagar i veckan och rider ut i skritt och trav med några galopp inslag där det går. Arbetar henne i skritten, ställer och böjer lite hit och dit. Traven försöker jag hålla långsam och lugn (även om hästen tror att hon är en travare och vill flänga iväg med ett ben i varje väderstreck i traven...)
Försöker bygga upp flåset innan styrkan. Är enklast och roligast för hästen på det viset, att harva runt på en ridbana då kondisen är kass är en bra motivations dödare ;).

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Distans Lägger tråden här, eftersom jag kan tänka mig att distansryttare har rätt så bra svar på mina frågor:D I sommar så har jag tänkt att...
Svar
15
· Visningar
2 621
Senast: Isituss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur