Träningsprogram av hopplösa hundar?

L

lollipopocoaster

det här är fallen: :D

målet är att få normalviktiga hundar som kommer på inkall. allt jag har är en klicker och en närliggande skog. deras gemensamma passion heter mat.

labradortik, olycksfågel, fyra år.
har en muskelskada i ena bakbenet efter hon har rusat in i en buss. kan därmed inte gå längre sträckor än ca 7 km dagligen utan att linka.
steril, efter livmoderinflammation. haft inflammation i hm, var det njurarna?
hon är tjock, älskar att bada, barnsligt glad, genomsnäll, kommer ungefär var tredje gång man ropar. :angel: förövrigt har hon en konstig vana att lägag sig och rulla var 50:nde meter ungefär när man är ute och går. :crazy:

gatukorsning, VÄLDIGT FET, fem år.
allmänt frisk men överviktig, äckligt lat, tycker inte om så mycket förutom att jäsa på balkongen, går inte fint i koppel, kommer inte på inkall. om det skulle finnas en motsvarighet till pissmärr så är det den här hunden.

har någon några tips på övningar så inkallet sitter eller mirakel-bantningskurer? alla förslag välkomnas :bump:

Sv: Träningsprogram av hopplösa hundar?

Fattade först inte det där med "normalviktig", "Vaddå normal?motsatsen till oviktig kanske?:D "

Nu är det tyvärr ont om mirakel, så jag har inga supertips. Bantar gör man genom att äta mindre och röra sig mer. Du har ju fördelen i att det är du som bestämmer när och hur mycket hundarna ska äta. Hör med din veterinär efter ett schysst light-foder.

Sen är ju Labbar kända för att äta allt som inte är fastskruvat.

Vad det gäller inkallningen är det bara att öva, jag brukar börja att öva på den nivå som hunden garanterat klarar av. Man kan säga att lägsta-nivån för inkallning är från hallen till köket. Gör en inkallning, hunden kommer sättandes, för den tror att den ska få mat, sen är det bara att berömma.
Nivå två för inkallning, inhängnat område utan störningar, förslagsvis en trädgård. Först med sedan utan långlina.
Nivå tre, plan yta med långlina tex fotbollsplan.
Nivå fyra, med långlina i skogen.
Sen är det bara att gå vidare till näst nivå, linan ska naturligvis bort, och fallerar hunden är det bara att backa en nivå, då den inte blivit befäst.

Mirakelbantning är nog olämpligt på hundar, (typ tre gurkor om dagen:D), men ge dem mat i bestämda mängder , kankse ngt lightfoder, och inget utöver det.
tränar du mkt med godis drar du bort den mängden du gett under träningen från dagens måltider. Är det matglada hundar kan du ju använda 1 dl av deras mat tex, då blir det lätt att veta att de får i sig allt de behöver.
Så minska på maten, öka motionen!:)

kanske en extra promenad om dagen på ngra kilometer?

Inkallningen är svår, det måste finnas motivation där.
Ibland är katten/grannen/lukten på marken faktiskt mer intressant än ditt beröm, eller godisbiten.
Då gäller det att jobba upp ett intresse för dig hos hunden!
Det ska vara det absolut roligaste som finns att vara hos dig, det absolut bästa.
Så massor av bus och lek med hunden ofta, hitta på nya och roliga lekar /aktiviteter med hunden så den förväntar sig att det händer ngt megakul hos dig.
Och kanske tänka på att inte koppla precis när hunden kommer på inkallningen, så den inte förknippar en inkallning med "slut på friheten"

Öva mkt inkallning med en överraskning när hunden kommer, och sen släpp iväg den för bus och lek igen.
De gångerna du kopplar ger du en godis, och kopplar sedan loss den efteråt och släpper igen.
Och försök få hunden att tycka att kopplet är roligt också.

Jag tror att det helt enkelt (eller väldigt svårt)handlar om att bygga upp en förväntan och en vilja att vara med dig hos hunden.

Och ALDRIG skäll eller klagomål när hunden kommer, även om det är på 3e eller 5e inkallningen!

labbisen brukar haja till efter man ropat ett tag,
första låter jag jättesnäll, andra lite strängare, tredje får jag damp :angel: men massa beröm när hon kommer till sist. vad ska man ha för regler angående den plötsliga dövhet som drabbar hundar när det passar dem?

Skaffa visselpipa och blås en eller två signaler varje gång det är mat. Fungerar garanterat som en motivationshöjare när du ska kalla in dem senare. Därifrån kan du börja med en kravfas där du kräver att de ska komma in.

För det första finns det inga problemhundar eller Hopplösa hundar,
Det vill jag påpeka redan nu, Sen undra jag va bor du ?
Eventuellt om du vill kan jag hjälpa dig med ett kanon bra träningsprogram till dina hundar, Jag Som dagmatte stöter ofta på ägare som säger å min hund är så jobbig den gör utfall och skäller mot andra hundar eller å min hund drar i kopplet. Just nu är jag dagmatte åt två stora hundar vars matte börja tycka det är jobbigt att gå med dom hon säger de börja bli rena rama :devil: hon jobbar en del de är omplaceringshundar och hon har haft dom ett halvår. Jag går inte bara ut med hennes hundar jag tränar dom också.
Nu börja det bli ordning på dom Så det finns inga problemhundar eller Hopplösa hundar de behöver bara träning och stimulering .Ägaren till hundarna jag är dagmatte åt ska få ett träningsprogram att gå efter då hon är hemma.

Så här säger den här hundägaren med hundarna jag är dagmatte åt om mig på sin hemsida tala om att få gott betyg.:)

Mina hundar va förut :devil: nu efter jag skaffade en dagmatte som inte bara går ut med dom utan även leker och tränar dom så har de blivit rena rama :angel: Jag är så glad att jag mötte denna kvinna hon kom som en räddande :angel:

välkommen till forumet, och det är jättekul att du vill hjälpa till, men: tråden är 5 år gammal (drygt), det är inte ens säkert att de nämnda hundarna lever idag... pm till trådskaparen kanske? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka