Träningsgrupp på brukshundklubben

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 112
R

Raderad medlem 19815

Är det någon som är med i en träningsgrupp i bruks eller lydnad på brukshundklubben och vill berätta lite om hur det fungerar?

Hur lägger ni upp träningen?
Vilka är kraven för att få vara med?
Har ni en instruktör eller kör ni själva?
Vad innebär det att träningsgruppen tillhör klubben och inte är fristående s a s?

Jag har väldigt lösa och obestämda planer på att undersöka möjligheterna att starta något på min bk. Klubben är en av Sveriges största men där finns inga sådana aktiviteter alls, jättetråkigt.

Sv: Träningsgrupp på brukshundklubben

Vi har en tävlingslydnads/brukslydnadsgrupp i Lund. När vi började för några år sedan var vi runt 8 pers, men efter att klubben har flyttat och gjort en mängd satsningar på lydnaden så är vi nu uppe i runt 30 ekipage. Vi har väl inga större krav, förutom att man ska vara någotsånär insatt i hur det fungerar, och att man ska träna för tävling. Att några ekpiage aldrig kommer så långt är dock inget problem.

Tidigare delade vi in oss i grupper om 3-4 pers som roterades runt efter en lista. Det blev dock lite rörigt och dåligt med kontinuitet eftersom vi är så många. Så nu är vi indelade i grupper om 6-8 pers och sedan är det upp till varje grupp att dela in sig som man vill. Efter en halv termin är det meningen att vi ska "skaka om i grytan" och bli indelade i nya undergrupper. Platsliggning sker dock alltid gemensamt.

Varje person som är och tränar ansvarar själv för sin träning. Det betyder att man ska komma förberedd och ha något specifikt man vill träna på. Sedan hjälps vi med våra olika erfarenheter och kunskaper åt för att ekipaget ska nå sina mål. Vi har ett gäng instruktörer som är med men syftet är inte att de ensamma ska ta på sig instruktörsrollen. Istället har vi tagit in instruktörer utifrån att hålla helgkurser en gång per termin. Det har varit mycket lyckat!

Ja, just det. Att vi är en del av klubbverksamheten innebär att vi dels betalar en liten avgift (500 kr per termin vilket inkluderar fika) samt förväntas vara funktionärer vid minst en tävling per termin (vilket aldrig sker i praktiken). I utbyte så har vi ju tillgång till en suverän anläggning, fika och att klubben hjälper till att betala för att ta in intstruktörer utifrån.

Senast ändrad:

Det tänker jag inte berätta för dej, för vi vill att du kommer och kör lydnad med oss :devil:

(Tror visst att lilla räkan skulle vilja köra IPO!!)

/Swat

:D

Ni är supertrevliga och det är jättekul att träna med er och jag är gärna med i vår! Och det är urlyxigt med ridhus.

Men det är så lååångt för mig att köra om jag vill träna några gånger i veckan...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!

Så alla ca 30 träffas samtidigt men är indelade i smågrupper och inom smågrupperna hjälper man varandra och har en/några instruktörer som går runt under tiden?

Du får ta med mannen så ska vi visa hur trevligt vi har det och vilka fina bostäder som finns häromkring ;) :angel:

/Swat

Vi är som bäst i bostadsköpartagen faktiskt men jag tar gärna med mannen ändå!

Tack för ditt svar!

Så alla ca 30 träffas samtidigt men är indelade i smågrupper och inom smågrupperna hjälper man varandra och har en/några instruktörer som går runt under tiden?

Ja förutom det sista. Instruktörerna har samma roll som alla andra. Kunskapsnivån är ändå relativt hög, grupperna är sammansatta så att vi erfarenhetsmässigt ska komplettera varandra.

Ok! Ska se om jag kan dra igång nåt på klubben!

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Gnist
·
S
Övr. Hund Jag som efter många år trodde jag kunde hund har på nytt fått mig en tankeställare. Vi har tagit in en ny hund i flocken. En omplacering...
Svar
17
· Visningar
7 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka