T

tjohej

på onsdag ska jag träna med nya medryttarhästen för första gången. jag rider på ridskola men har aldrig varit på någon träning för privathästar förut. tänkte bara höra hur det brukar gå till?

jag är väldigt nervös, har bara ridit den här hästen två gånger förut och inte riktigt hittat knapparna än känns det som. men då kanske det är bra att åka och träna och få lite hjälp med det :)

om nån kan berätta lite hur det brukar gå till så blir jag jätteglad. hur skiljer det sig från en vanlig lektion på ridskolan?

Sv: träning.

Den stora skillnaden är ju att man rider ensam och har hela tränarens koncentration. Är det första gången du tränar för tränare, så vill nog tränaren ha lite bakgrundinfo, vad du kan, hur länge du ridit hästen, vad hästen kan osv. Min tränare frågar efter vilka mål man har för tillfället osv. Under själva lektionen så får man så klart instruktioner för övningarna man ska göra, men dessutom ställer min tränare frågor hela tiden, typ såsom: Vad gjorde ju nu? Varför blev det sådär? Var har du vikten? Kände du skillnaden? Jag försöker svara så gott jag kan, oftast är jag inte medveten om vad jag gör :o har rätt dålig kroppskontroll för tillfället... :angel: Men det är en dialog hela tiden mellan mig och min tränare under lektionen. Är det något jag inte förstår så säger jag till och tränaren försöker förklara igen så jag fattar bättre.

Lycka till - kommer säkert gå jättebra!

/Lizzie

De flesta tränare vill också att man har ridit fram hästen innan lektionen. det är klart olika från tränare till tränare. :)
Lycka till. :D

tack för svaren båda två! :bow:

nu kommer jag inte rida själv utan i en liten grupp, men det gäller ju ungefär samma sak där ändå.

jag är så rädd att jag kommer vara mycket sämre än resten av gruppen. att tränaren kommer sucka åt mig och undra varför jag inte går hem och tränar på att rida hästen i en ordentlig form i alla gångarter innan jag kommer dit och upptar hans värdefulla tid. nu vet jag ju att en bra tränare ska inte tänka så, att man åker ju och tränar för att få hjälp och inte för att visa upp sig. men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. :crazy:

Enda skillnaden är väll att tränaren hjälper dig mera, är på dig mera med vad du ska göra/inte göra, olika rörelser, då ni är så få. I större grupper kan ju inte tränaren hålla stenkoll på alla ekipage, men i liten grupp blir det mera hårdkoll, och mera hjälp.
Oroa dig inte, tränaren anpassar efter din nivå, och han anpassar även för de andras nivå, om ni är på olika nivåer. Det kommer att gå jätte bra! Och antagligen kommer du vara helt slut:D, men har fått mersmak för detta med privat träning.

LYCKA TILL!!!!!

(Uppdatera gärna hur det går! Vore jätte kul att höra hur det gick, och vad du tycker om din första privata lektion).

tack för svaren båda två! :bow:

nu kommer jag inte rida själv utan i en liten grupp, men det gäller ju ungefär samma sak där ändå.

jag är så rädd att jag kommer vara mycket sämre än resten av gruppen. att tränaren kommer sucka åt mig och undra varför jag inte går hem och tränar på att rida hästen i en ordentlig form i alla gångarter innan jag kommer dit och upptar hans värdefulla tid. nu vet jag ju att en bra tränare ska inte tänka så, att man åker ju och tränar för att få hjälp och inte för att visa upp sig. men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. :crazy:

Själva vitsen med att rida för en tränare är ju att bli en bättre ryttare (i alla fall är det ett av min mål). Så tränare kommer anpassa träningen för dig utifrån just DINA förutsättningar. Du behöver INTE bry dig om vilken nivå de andra ekipagen ligger på - det är tränarens sak att hålla hålla koll på och kunna anpassa deras träning utifrån deras förutsättningar.

Ett tips är att koncentrera dig på dig själv och din egen ridning. Jag tycker det är helt omöjligt att jämföra olika ekipage. ALLA ryttare har ju olika förutsättningar, man har olika talang, man har ridit olika länge, hästarna har olika förutsättningar osv osv. Att man blir imponerad av en skicklig ryttare är en sak, men att känna att man är sämre ryttare för att någon annan rider bättre är någon helt annat. Den andra ryttaren kanske har ridit i flera år längre och kommit mycket längre i sin ridutbildning. Då är det ju ingen rättvis jämförelse menar jag ;)

/Lizzie

/Lizzie

Skiljer massor! här ser som mer till dig och hästen tillsamans! va kan ni tärna på till nästa gång osv...

de beror juh iofs helt på vilken tärnare man rider för men själv gillar ja de mycke bättre...känns som dom endå försöker mer och förklarar bättre! satsar mer hellt enkelt!

nu har jag varit iväg och tränat! :D det var faktist inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara.

jag trodde att jag skulle rida i en liten grupp, men det visade sig att det var privatlektion :p hehe. men det gick faktist väldigt bra! jag berättade för tränaren innan att jag inte hade ridit hästen så mycket, så att han var medveten om det. han var verkligen jättebra att träna för! ställde inte alls för höga krav utan det kändes precis lagom. det var väldigt roligt och hästen kändes jättebra mot slutet! så de va kul :D dessutom fick jag en hel del tips på saker jag kan träna på när jag rider själv. perfekt!

sådär i efterhand känns det väldigt onödigt att jag gått och oroat mig så mycket innan. det var ju bara som att rida som vanligt, förutom att man hade någon som stod på marken och gav en lite hjälp och tips. jag tror absolut att jag ska försöka komma iväg på någon mer träning snart :banana:

Vad kul att det gick bra :). Det ska vara roligt att träna ;) men det kan vara svårt att hitta en tränare som man känner förtroende för, att personkemin stämmer helt enkelt. Jätteroligt att du verkar hitta rätt och lycka till i framtiden!

/Lizzie

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar