Träning!!

Ida_79

Trådstartare
Hur lägger ni upp ett täningsprogram från början!!!
Har tänkt tävla terräng i Maj. Min häst har grundkonditionen o ch är 4 år.. Han har villat nu 1 månad och ska sättas igång.. Någon som har ett bra träningsprogram?

Sv: Träning!!

Ta det lugnt till att börja med. För en debutant krävs ju ingen högre kondition, så träna på med hoppning och dressyr och framför allt ha kul å sen framåt våren kan det kanske vara lagom att börja konditionsträna lite lätt.....och träna förstås också terränghinder, gå i vatten osv. men glöm som sagt inte att både du och hästen ska ha kul hela tiden!

Klart att jag ska ta det lungt!!! Men ville bara ha lite tips.. Han har precis haft vintervila... Första gången jag tävlar terräng!! Vad är det för hindertyper i deb? Höjder?

i debutant är det mest enkelhinder, inga svårare kombinationer iaf. vatten finns förstås med, vanligast är nog att man rider i från en liten strand och ev ett upphopp ur vattnet. sedan kan det förekomma nedhopp, upphopp, bank, grav/dike, trakhenergrav åsså "vanliga" hinder av räck- el oxertyp tex stockhinder..... maxhöjden är 90cm

Hej
Kul och lyckas till! Tänk bara på att om din häst är 4 år får den starta tidigast i augusti det år den fyller 4 enl. TR. Annars håller jag med tantAgda. Ha kul och se till att både du och hästen får ett bra självförtroende och förtroende för varandra i terrängen.

Trossnästösa skrev:
Hej
Kul och lyckas till! Tänk bara på att om din häst är 4 år får den starta tidigast i augusti det år den fyller 4 enl. TR.

Kollade TR och "augustiregeln" finns inte längre.
ur Mom 410:
"Häst får starta i 90 klass tidigast det år den fyller 4 år..."

Trossnästösa skrev:
Hej
Kul och lyckas till! Tänk bara på att om din häst är 4 år får den starta tidigast i augusti det år den fyller 4 enl. TR. Annars håller jag med tantAgda. Ha kul och se till att både du och hästen får ett bra självförtroende och förtroende för varandra i terrängen.
Om du tittar när tråden startades så kan vi konstatera att den är fem nu.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.