Sv: träning utan beröm?
Jag håller inte med dig på vissa punkter.
Klicket är tränarens redskap för att med exakt precision få hästen att förstå VAD/NÄR den gjorde rätt, vilket underlättar inlärningen
.
Detta tycker jag är en dålig orsak att använda klicker.
En eftergift är precis lika effktiv.
Hinner du ge klicken i rätt tid, hinner du ge eftergiften i rätt tid.
Hästen förstår en eftergift precis lika bra och den är mer logisk ur socialt beteende sett. (naturlig).
Hästen blir bara "tiggig" en kort period i början av träningen, när den lärt sig att det lönar sig att visa upp olika beteenden och prova sig fram, eftersom det aldrig bestraffas (tvärtemot vad du antydde tidigare).
Detta är inte helt sant.
Hästen blir tiggig och det är inte alla som har kunskapen att lära bort det.
Däremot om det görs rätt så slutar hästen efter ett tag att tigga.
Eftersom belöning är motsattsen till bestraffning så här dessa två motpoler till varandra. Det behöver inte betyda att de används tillsammans. Men de finns.
Hästen kommer garanterat prova på beteenden som att knuffa på dig med huvudet och försöka stjäla godis ur fickorna.
Under den perioden tränar man hästen i t.ex. sin egen box eller något annat utrymme den inte kan följa efter dig från, man har t.ex. ett rep eller liknande spänt ivägen. Då går du bara ifrån ett steg.
Det säger mig mer att klicker är tricktraining och inte att etablera sociala regler.
Om hästen beter sig så ska man, om man vill etablera sociala regler, driva undan den (vilket ska ske vänligt men bestämt) eftersom den är och klampar på en som skall vara ranghögre än den själv.
(Rang tar du, ledarskap förtjänar du).
Och återigen.
När man använder sig utav godis lagras reaktioner och information i den del av hjärnan som har med platsminne att göra, och inte i den del som har med sociala regler att gröa. Vilket skapar att hästen lär sig trick istället för att skapa sociala regle mellan sig och människan.
Detta kan ofta ses då hästen gör trick och testar sig fram innan människan ens gjort någon signal, eller ens tänkt göra en signal, och jag har sett det häända på en av nordens största namn inom klickerträning på häst.
Detta kan ske bakom människans rygg eller när människan står och väntar.
Det blir ett förutspått beteende, mer än ett uppförande.
Vid NH kan hästen också testa sig fram, men endast då människan ger signaler, vilket är helt ok eftersom hästen Får testa sig fram men det är inte meningen att hästen själv (utan att människan ger någon som helst signal) ska komma på att den själv ska göra något för att få godis.
Jag har inget emot klickerträning. Det kan skapa en mycket välhanterlig häst.
Men man skall vara medveten om att det inte är att skapa sociala regler.
Dock passar det mycket bättre med klickerträning på vissa hästar än med nh.
Min gamla islänning har mycket personligt utrymme, är väldigt privat av sig.
Denna häst gillade inte när jag ville etablera sociala regler. Det var förolämpande för honom. men han älskade klickerträningen och stod och väntade på mig vid grinden och såg anklagade på mig och undrade vart jag varit hela dagen.
Detta var en häst som när jag köpte honom var svårfångad i hagen och ogärna ville umgås med människor.
Inte för att någon varit elak mot honom, utan för att ingen förstod honom.
Rätt tanke till rätt häst.