träning utan beröm?

W

wallerie

hej! jag ska få hem en häst i sommar, eftersom han inte är riden på 4år och antagligen inte blivit riden (då för fyra år sedan) av mer en en möjligtvis 2personer. Så jag ska köra horsemanship på pollen innan jag vågar kasta mig upp och lita på honom :idea:

men man får inte ge honom godis från handen eftersom han kan börja nafsa då ägaren har små barnbarn. tänkte köpa en såndär klicker men vill inte skika efter och hittar ingen i butik :(

så min fråga är: hur ska jag berömma?
bara en klapp på halsen el smekning eller kanske bara säga bra?

detta låter säkert lite dumt men jag vill verkligen få det att fungera bra mellan oss:p

mvh felicia

Sv: träning utan beröm?

Nu är jag ingen erfaren hästtränare men min häst lyssnar oerhört mycket på rösten, inbillar jag mig i alla fall. Han tycker mycket om beröm och vill verkligen vara jätteduktig. När vi hoppat ett bra språng så brukar jag släppa tyglarna o klappa på båda sidor av halsen och vråla "duuuuuuktig". Då trivs han.

Beröm, när jag jobbar min häst är:

Avsluta passet, när jag fått igenom något jättebra. Och ALLTID avsluta passet, när det går bra, inte fortsätta bara för att galoppombytet, eller vad man nu gjorde så där jättebra var så himla bra, att man vill prova igen.... För då går det oftast åt skogen och då kan man INTE sluta.

Eftergift - Vid ridning lättar jag på tygeln eller slutar inverka med skänkel eller vilken hjälp jag använder. Från marken lättar jag på linan, grimskaftet, så att det slackar lite grann, eller sluta inverka via tryck eller annan framåtdrivande, flyttande hjälp, röst, spö eller vad jag nu gör...

Smekning

Klapp

Braaaaaa! Rätt!!! Duuuuuktigt så! - MÅnga glömmer att det inte är fult att använda rösten, vare sig man sitter på eller står bredvid.

Godis? DET får min häst vid utfodring tillsammans med maten. Den vill faktiskt sällan ha godis annars... Det är om stallägarens barnbarn tre år kommer, och försöker ge hästen banan. Då tar den bananbiten, med sidenlen mule och barnet ser ut som en solstråle... Försöker jag ge min häst banan, då slänger den ut tungan och spottar ut halvmosad banan på golvet... "Vad försöker du ge mig matte??? Ska du ta livet av mig???" eller nåt... I och för sig FÅR min häst oftast mat efter ridpass, så... pjaa... Då får den väl godis som belöning också. =)

Senast ändrad:

Så jag ska köra horsemanship på pollen innan jag vågar kasta mig upp och lita på honom
Om det är NH du tänker på, så är det inget man bara "kör", utan något "man är". :idea: Utan grundkunskap och känsla är det svårt att få det rätt.

men man får inte ge honom godis från handen eftersom han kan börja nafsa då ägaren har små barnbarn.
Finns ingen anledning att han blir nafsig av det. Mest en fråga om att göra rätt. Vi ger alltid våra hästar (när dom någon gång får) med handen utan "nafsande" och likadant med andras som jag haft ansvar för.

Beröm?
Beroende på vad man tänker på. För att visa att hästen svarat (rätt) på en signal, räcker det med eftergift. Vilket blir signalen till hästen att du är nöjd med vad den gjorde.
I det allmänna hanterandet tycker jag det räcker att man bjussar på sig själv så tydligt som möjligt. Vara glad och småprata lite med hästen så den känner sig bekväm med samvaron. Lite svårt att beskriva så här.

Om hästen t ex kommer fram till dig i hagen utan att du bett om något, vill jag säga smek, klia och kram. Det som hästen verkar uppskatta mest. Plus att du med din uppsyn och ditt kroppsspråk visar din glädje över besöket.
Klappar (slår) inte på mina hästar eller hundar.

LIA

Smek, kli, kel och berömmande ord är bra. Hästen kan lära sig att "bra" eller "duktig" är positivt. Annars är det självklara berömmet såklart eftergift. När hästen gör rätt släpper du genast din energi eller ditt tryck. Att ta en paus och låta hästen vila efter att den gjort något rätt kan oxå vara bra. DÅ får den pusta och tänka efter :) Lycka till med pållen :)

Beröm skall inte användas så vida du inte vill lära hästen trick.

Eftergift är vad som skall användas i NH, eftersom detta lagras i den sociala delen av hjärnan.
Ger man beröm så måste det även finnas bestrffning (motsattserna) och det lagras då i den hjärnan som har med platsminne att göra, du lär hästen ett trick, inte en social regel.

Jag kan försöka förklara närmare efter jobbet.

Påminn mig.

kan inte mycket om detta men jag kan inte handmata min pålle han blir mycket tiggig
angående klicker har jag inte heller läst så mycket om men jag tror att klicket följs av godis har jag fel? klick betyder jag har gjort rätt och kommer att få något? av denna anledning har trott och tyckt att klicker inte är något för oss!

Jag vill gärna veta varför inte beröm är bra?

ordet beröm innebär inom utbildning godis.
Även känt under namnet belöning.

Det bästa "berömet" du kan ge din häst är eftergiften.

När vi utbildar hästar är det allra mest logiska för hästen att vi tar och använder oss utav deras eget system och språk.
hästar berömer inte varandra, de ger inte heller goid elelr belöning.
De ger eftergift och därmed får hästen sin "belöning".

Du behöver alltså inte använda rösten för att hästen skall förstå att den gjort rätt.
Däremot är jag helt ok med att använda rösten om mna nu så vill eftersom många hästar svarar positivt på det, varav min hingst är en av dom.
Det är dock inte en nödvändighet.

Klicker av vad jag vet innebär att man lär in att klickerljudet, som kan vara allt från en klicker till ett ord, följs utav en godisbit.
Allteftersom tiden går så ökar man kravet på rörelsen elelr uppgiften innan hästen får sitt klick och även sin godis.

Godiset skall i slutändan helt bytas ut mot bara ljudet.

Detta ställer stora krav på människan eftersom det ofta skapar en tiggig häst.

/fortfarande på jobbet.

Klicket följs alltid av något som hästen tycker om, oftast en godisbit. Man klickar aldrig utan att det följs av godisbit/belöningen. Belöningen tas alltså INTE bort från klicket i "slutändan".

Däremot kan klicket tas bort när man befäst det man ville lära hästen. Det räcker ju med en eftergift för att hästen skall veta att man är nöjd med vad den gjort.

Har du använt klickern för att lära hästen stå still när du kliver upp så vill du ju inte behöva klicka varje gång du sitter upp sedan.

Klicket är tränarens redskap för att med exakt precision få hästen att förstå VAD/NÄR den gjorde rätt, vilket underlättar inlärningen.

Hästen blir bara "tiggig" en kort period i början av träningen, när den lärt sig att det lönar sig att visa upp olika beteenden och prova sig fram, eftersom det aldrig bestraffas (tvärtemot vad du antydde tidigare).

Hästen kommer garanterat prova på beteenden som att knuffa på dig med huvudet och försöka stjäla godis ur fickorna.

Under den perioden tränar man hästen i t.ex. sin egen box eller något annat utrymme den inte kan följa efter dig från, man har t.ex. ett rep eller liknande spänt ivägen. Då går du bara ifrån ett steg.

Hästen kommer inte slösa tid på beteenden som inte ger belöning utan hitta det beteende DU valt att förstärka. Den kommer INTE fortsätta vara tiggig framöver.

För att få kontroll över NÄR hästen skall göra det man lärt den så kan man koppla beteenden till ett ord eller t.ex. ett tryck på en viss punkt på hästen. Hästen lär sig fort att den INTE får belöning för ett beteende om den inte fått kommandot.

Man kan till och med ta bort ett oönskat beteenden som hästen redan håller på med genom att träna in ett kommando för det.

Jag håller inte med dig på vissa punkter.

Klicket är tränarens redskap för att med exakt precision få hästen att förstå VAD/NÄR den gjorde rätt, vilket underlättar inlärningen
.

Detta tycker jag är en dålig orsak att använda klicker.
En eftergift är precis lika effktiv.
Hinner du ge klicken i rätt tid, hinner du ge eftergiften i rätt tid.
Hästen förstår en eftergift precis lika bra och den är mer logisk ur socialt beteende sett. (naturlig).

Hästen blir bara "tiggig" en kort period i början av träningen, när den lärt sig att det lönar sig att visa upp olika beteenden och prova sig fram, eftersom det aldrig bestraffas (tvärtemot vad du antydde tidigare).

Detta är inte helt sant.
Hästen blir tiggig och det är inte alla som har kunskapen att lära bort det.
Däremot om det görs rätt så slutar hästen efter ett tag att tigga.

Eftersom belöning är motsattsen till bestraffning så här dessa två motpoler till varandra. Det behöver inte betyda att de används tillsammans. Men de finns.

Hästen kommer garanterat prova på beteenden som att knuffa på dig med huvudet och försöka stjäla godis ur fickorna.

Under den perioden tränar man hästen i t.ex. sin egen box eller något annat utrymme den inte kan följa efter dig från, man har t.ex. ett rep eller liknande spänt ivägen. Då går du bara ifrån ett steg.

Det säger mig mer att klicker är tricktraining och inte att etablera sociala regler.
Om hästen beter sig så ska man, om man vill etablera sociala regler, driva undan den (vilket ska ske vänligt men bestämt) eftersom den är och klampar på en som skall vara ranghögre än den själv.
(Rang tar du, ledarskap förtjänar du).

Och återigen.
När man använder sig utav godis lagras reaktioner och information i den del av hjärnan som har med platsminne att göra, och inte i den del som har med sociala regler att gröa. Vilket skapar att hästen lär sig trick istället för att skapa sociala regle mellan sig och människan.

Detta kan ofta ses då hästen gör trick och testar sig fram innan människan ens gjort någon signal, eller ens tänkt göra en signal, och jag har sett det häända på en av nordens största namn inom klickerträning på häst.
Detta kan ske bakom människans rygg eller när människan står och väntar.
Det blir ett förutspått beteende, mer än ett uppförande.
Vid NH kan hästen också testa sig fram, men endast då människan ger signaler, vilket är helt ok eftersom hästen Får testa sig fram men det är inte meningen att hästen själv (utan att människan ger någon som helst signal) ska komma på att den själv ska göra något för att få godis.

Jag har inget emot klickerträning. Det kan skapa en mycket välhanterlig häst.
Men man skall vara medveten om att det inte är att skapa sociala regler.

Dock passar det mycket bättre med klickerträning på vissa hästar än med nh.
Min gamla islänning har mycket personligt utrymme, är väldigt privat av sig.
Denna häst gillade inte när jag ville etablera sociala regler. Det var förolämpande för honom. men han älskade klickerträningen och stod och väntade på mig vid grinden och såg anklagade på mig och undrade vart jag varit hela dagen.
Detta var en häst som när jag köpte honom var svårfångad i hagen och ogärna ville umgås med människor.
Inte för att någon varit elak mot honom, utan för att ingen förstod honom.

Rätt tanke till rätt häst.

Senast ändrad:

Detta tycker jag är en dålig orsak att använda klicker.
En eftergift är precis lika effktiv.
Hinner du ge klicken i rätt tid, hinner du ge eftergiften i rätt tid.
Hästen förstår en eftergift precis lika bra och den är mer logisk ur socialt beteende sett. (naturlig).

Ja, men det är ju det som ÄR klickerns funktion när man valt att träna med klicker...

*knapplån*

Jag själv har aldrig använt klicker men jag har varit med när min kompis har tränat sin travare att fatta galopp.

Hon löshoppade hästen över några hinder. Så fort hästen hoppat första hindret så sa hon galopp. Om den då fattade galopp så klickade hon. När han sedan kom till henne så fick han godis. Det tog några gånger men till slut så fattade han galoppen (:D). Efter ett tag så sa hon bara galopp och hästen började galoppera utan att stressa. Hennes häst var inte det minsta tigig. För hon belönade inte det beteendet.

Att ge eftergift är väldigt bra som beröm men att ge godis också är väldigt beteende förstärkande. Hästen har nämligen en drivkraft efter mer mat och kan komma att upprepa beteendet bara för att få mer godis medan en eftergift "bara" visar att hästen gör rätt men hästen kommer inte att eftersträva det på samma sätt som en matbelöning.

Man behöver inte ha bestraffning som motsatts till belöning utan man kan också ha utebliven belöning. Dvs man ger bara belöning när hästen gör rätt. Gör den fel så får den ingenting. Detta resulterar i att man får en häst som kommer att prova att försöka hela tiden tills den träffar rätt = godis. Om man däremot bestraffar hästen när den gör fel så är risken stor att den inte kommer våga prova något.

Så jag personligen tror att det bästa sättet är eftergift och godis i ett samarbete.

Mvh

Tora

Beröm på ett sätt som känns bra för dig. Du ska känna berömmet i dig när du berömmer. Du ska känna stoltheten och förnöjsamheten av att det blivit rätt. Din känsla är det ärligaste du kan medla med, och därav också en väldigt viktig signal för hästen. Den är mycket viktigare än hur du berömmer.

Sen kan jag lägga till att beröm är bra men eftergift är viktigare. Så försök gärna använda eftergift som beröm. Då blir berömmet ännu mer positivt och hästen förstår lättare. Den uppskattar eftergift minst lika mycket som ett "bra" efter som att det både betyder att den lyckats och att den får slappna av, släppa fokus några sekunder.

Man ska försöka vara med sin häst på ett sätt som käns bra, avslappnat och härligt.

Jag tränar alltid mina hästar utan att ge godis. De lär sig snabbt att lyssna på rösten. Gör stor kontrast mellan det som är bra och dåligt, lugnt men tydligt ska det vara. "Braaaaa.." med snäll och lugn röst och en smekning över halsen kopplas snart ihop med något positivt.

Om du vill ge hästen något gott lägger du frukten eller godiset i krubban hos hästen. Du ska ju inte vara en levande godisbutik, utan en ledare att respektera och lyssna på, inte någon att försöka lura till sig godis ifrån.

Att berömma med godis kan fungera jättebra på vissa häsar, medan ranghöga hästar lätt tolkar det som en underkastelsegest att erbjuda dem mat och blir odrägliga lättare.

Senast ändrad:

Nej. Klicker är beröm. Inte eftergift.
Eftersom det kombineras med godis.

Det jag skrev var att klickerns uppgift när man tränar med klicker är att exakt markera VAD/NÄR hästen gör rätt, då fick jag kommentaren "Detta tycker jag är en dålig orsak att använda klicker"

:confused: :confused: :confused:

Ja visst. Det ÄR en dålig orsak, om man ska försöka skapa en kommunikation och sociala regler mellan sig och hästen.

Att använda godis som belöning är inte att skapa kommunikation och regler.
Det är som jag sa att skapa trick.

Men som jag även sa, vissa hästar passar bättre till att få lära sig trick mer än att etabelar sociala regler.

Så länge man är medveten om skillnaden.

Eftergift i form av att ta bort trycket (signalen) är det sätt som hästarna använder mellan varandra när de skapar sociala regler och en struktur i flocken.
Det är detta sätt som vi kan skapa sociala regler med hästen, och bli ledare.

Med godis skapar du ingen rang. Den har du från början och du blir roligare att umgås med eftersom du skapar ett språk.

Klicker (godis)= Skapa ett språk att kommunicera med hästen på.
NH (eftergift)= Skapa sociala regler mellan dig och hästen Och ett språk att kommunicera med.

Skall jag förklara det närmare så kan man säga att klicker är att lära sig franska,
medans NH är att lära sig franska och deras kultur, levnadssätt och kunna smälta in utan att sticka ut.

Med det menar jag inte att klickerfolk inte lär sig hästens naturaliga beteende.
De använder sig inte utav det naturliga inlärningsättet.

Återigen vill jag poängtera att klicker i sig inte behöver vara dåligt. OM man är medveten om att det är trick och att det görs Rätt.

Re: Sv: träning utan beröm?

Allmänt:
Jag tycker detta är ett fantastik ämne. Och att tråden är frågat under NH forumet så ska jag låta detta med klicker vara, fast jag tycker Sammet har sagt ungefär det samma som jag tycker.

Att går lite djupare i detta så skulle jag ville ta upp andra delar i ämnet. Alla hästar är annorlunda fast 75% av tiden kan ett sätt fungera för de flesta hästar men vad händer när man träffa en häst som inte detta fungera på.

Hästar har i stort sätt 4 saker i sätt liv som är viktig

1. Säkerhet
2. Bekvämhet
3. Mat
4. Lek

Vissa hästar är lek viktigare (i vissa stunder) än mat. Jag tycker godis kan använder som belöning men det måste passa just den fallet.

Beröm?
Beroende på vad man tänker på. För att visa att hästen svarat (rätt) på en signal, räcker det med eftergift. Vilket blir signalen till hästen att du är nöjd med vad den gjorde.
I det allmänna hanterandet tycker jag det räcker att man bjussar på sig själv så tydligt som möjligt. Vara glad och småprata lite med hästen så den känner sig bekväm med samvaron. Lite svårt att beskriva så här.

Om hästen t ex kommer fram till dig i hagen utan att du bett om något, vill jag säga smek, klia och kram. Det som hästen verkar uppskatta mest. Plus att du med din uppsyn och ditt kroppsspråk visar din glädje över besöket.
Klappar (slår) inte på mina hästar eller hundar.

LIA

Som LIA skrev ovan så flesta fungera det bra med som hon beskrev.

Men för en häst som inte har bra förtroende men har kommet up ändå för att undersöker så skulle jag inte ha klappat/smekt för att visa att jag är ingen hot låt den undersöker mig sen gå därifrån. Man ska kunna läsa situationen och vet vad hsäten behöver. För de flesta männikor är det vårt behöv att klappa men det är kanske inte hästens behov.

Vad jag försöker säger är att använder beröm/belöning som tillhör till just den häst personlighet. En vänsterhjärnad, självsäkert, uttråkat häst så skulle jag kunna använder godis för att uppmuntra den. Men då är det bara i vissa tränings moment, annars försöker jag bara som Sammet skrev det är inte nödvändigt att använder röst över huvudtaget det räcker med att man tar bort trycket du la på, även om det att skänklar med ben, vända in huvud, eller side-pass på markenRyggen. Men för de hästarna är det viktig att de har ett mål och att de får tänker ofta.

För en högerhjärna häst med dålig självförtroende, skeptiskt, osäkert och rädd så använder jag ingen röst och till och med vända mig bort (vända bort mina ögon, som är också tryck) när jag ger eftergift för att vara säkert att det finns inget tryck alls från mig.

Man måste kunna läsa hästen för att veta hur den är i psyke. T ex hade en häst här igår som vi lastade som tog fem timmar att komma hit. Han har varit dömd att vara en ”leftbrained”, aggressiv, dominant häst men efter två dagar att titta på han så sa jag själv har ändrad mig, Han är en osäkert ”rightbrained” häst med små doser av en ”leftbrained” dominans i vissa andra stunder. Bara att han vissa bra självförtroende och dominans i vissa stunder, betyder inte att lastning är en av dem. Att han fick komma ut när han bövde det, att jag vända mig bort och tog bort alla tryck varje gång han vissade den minsta försök så tog det tror jag ca 30-40 att får han i kärran lungt. Nu är inte alla hästar lika lätt men det är det jag såg vad hans behov var det var inte klappa det var inte godis det var bara att han fick den tid det tog för han att lösa det själv och att jag låt han var. Men folk kunna ändrat lastnings tid dramatiskt om de kan ändra HUR och NÄR de ger eftergift/belöning/berom.

I annat ord, du kan ha en häst som är självsäkert i ridbanan men inte i skogen då ska den rätt beröm/belöning/eftergiften användas till rätt situation, Och den "right frame of mind" (vet inte hur man ska säger i svenska).

Till tråd skaparen:
Om du bara låna hästen, så ska du följer deras reglar om inte mata från handen, punkt slut. Spela ingen roll hur andra eller du känna att det är rätt, fel eller tokig.
Mesta tiden den bästa belöning är att låt de vara (eftergift). De uppskatta det mer än vi tror. Det är oss människor som vill blir berömd, klappat på ryggen och sagt till ”Good jobb!” och det är en känsla som vi har svårt att förstår att ett annat levande djur kanske vill inte har det. Vi kan jämföra hur vi känner i vissa situationer att bettra förstår en hästs sätt att tänker men vi har olika behov än dem. Vi behöver beröm att bevisa att vi gör rätt, de behöver säkerhet och att vara bekväma.
Så, hur kan du ger de vad de behöver?

Skall jag förklara det närmare så kan man säga att klicker är att lära sig franska,
medans NH är att lära sig franska och deras kultur, levnadssätt och kunna smälta in utan att sticka ut.
Bra skrevet!!!

Mitt svar var generellt tänkt eftersom det var så jag uppfattade TS frågor.

Givetvis ska man inte göra något som strider mot hästägarens instruktioner. Är man tillsagd att inte ge godis, så gör man inte det. Punkt.
Av samma grundorsak (respekt för hästägaren) ska man inte heller ge sig på att laborera med för hästen främmande hanteringsidéer.
Är man väl insatt i NH så finns "rätt" hanterande där per automatik, vilket hästen snabbt anpassar sig till. Men att "köra horsemanship på pollen" är inget jag som hästägare skulle acceptera.

När jag skrev: "Om hästen t ex kommer fram till dig i hagen ..." så förutsatte jag att hästen var bekväm med, och litade på, människan. Något annat framgår inte av TS.
Om hästen saknar förtroende för, eller t o m är rädd för människor, blir det en helt annan och mycket mer komplicerad fråga.
Hade TS uppgett att hästen är folkskygg el likn, hade jag inte skrivit det jag gjorde. Då hade jag rekommenderat henne att välja annan häst! Återigen förutsätter jag ;) , nämligen att TS bara lånar hästen över sommaren.

Av någon anledning har inte TS återkommit i sin tråd.

LIA

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 855
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: niclas_e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30