Träning som gjort mig klokare...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Vilken träningsmetoder och erfarenheter har ni komit fram till inte funkar för era travhästar?

Vad har ni av erfarenhet lärt er är den skonsammaste träningsmetoden mot hästen?

Denna tråd skriver jag eftersom det blev så mycket annat istället för skritt i den andra tråden. Här finns utrymme för alla andra träningsmetoder och utdjupningar av dessa. ;)

Jag börjar!

Vi har under hösten (jobbar i ett travstall) hållt på med en himla massa metoder för att se vad som fungerar och inte fungerar...
Vi har utgått med den gamla hederliga intervallträningen som grund. 6-8 intervaller i 1.25-1.45 tempo beroende på ålder och vilket stadium hästen är i. Dock anser jag att denna metod inte fungerar på merparten av våra hästar...

Dels de riktigt heta, det är svårt att hålla en någorlunda hyfsad takt med en häst som tror att den ska springa järnet så fort den kommer till rakan. Med dessa har vi istället riktat in oss på att jogga långsamt en runda på tre km - dra på i 200 meter ibland nedåt 1.14 - joggat långsamt tre km o.s.v i fyra-fem varv. Om det kommer att funka vetesjutton, det återstår att se... Vi slipper hästskötare som blir blå om händerna och sliter sönder musklerna i af.

Ridträning anser jag är upplyftande, de hästar som hållit för det har vi ridit ikapp med på travets rakbana i full fart. Vi har även en backe hemma där vi rider två olika sorters intervaller. Dels långsamt, i form och dels så snabbt det bara går, och jag vågar påstå att de allra flesta hästar tänt till med dessa galoppintervaller, men, man får vara lite försiktig så farten inte dödar, men det har inte hänt hittills och det tror jag, enligt min erfarenhet, är ett bra sätt att få lite äldre hästar att tända till.
Vi rider däremot inte snabbt i trav, då detta ska slita något oerhört på hästen, någon som har något belägg för det? Däremot har vi en häst som vi ridit snabbjobb med på montéträningarna på banan, han är så het och svårkörd att det är bättre att han får vänja sig vid banan under sadel i stället.

Jag tror, men har inget belägg, att när hästarna väl är i tävlingskondition så räcker det med skrittturer i form på ett par timmar dagligen och kanske något intervalljobb/vecka för att hålla igång dem, tyvärr har vi för mkt att göra för att hålla igång dem på detta sätt.

Jag har en himla massa mer funderingar och endel erfarenheter, men vet inte vad jag ska ta upp, hoppar nog in i diskussionen igen om ett tag ;)

Re: Jag börjar!

Ja, det är just det där med heta hästar och intervaller som även jag märkt kan ställa till det. Endel blir inte direkt mindre heta...*hua*
Gick faktiskt över till att skritta barbacka i skogen. Fast ifall nån fick bråttom och började stressa så klev jag av och gick bredvid, stället för att låta dom stressa.
Något som utvecklades till att jag vissa dagar endast gick bredvid utan att rida.
Detta var något jag faktiskt blev hånad för av många, trots att alla hästarna som startade visade enorma förändirngar på banan och sprang in mer pengar, så var det liksom inte träning. Lustigt det där.

Tursamt nog så visade både Plåt Sven och SHJ att det man kan promenera med hästen...

Nu håller jag på och lattjar med lite markarbete och tömkörning i uppmjukande och stärkande syfte -före påselning av vagn. Ett experiment som jag ser framimot att kunna utvärdera. Dom verkar lugnare, mer harmoniska och mer fokuserade när jag väl kör.
Undrar just om det är för att dom får chansen att reka igång ryggen, stretcha lite? :)

Jag har inte så mycket erfarenheter men en del funderingar.

Ridträning är nåt jag gillar (månne varför? :)). Men då ska det vara ridning och inte häståkning. Nu har jag på allvar börjat rida western och det gillar jag och hästarna. Det är mycket lösgörande arbete och med betoning på att allt ska gå lugnt och sansat till. Bra för heta hästar.

Ett fel jag tror många gör med ridträning är att de inte låter det ta sin tid. Hästarna ska kunna galoppjobbas på en gång. Men riktigt så funkar det inte.

Det här med traditionell intervallträning på rund- el rakbana ligger nog inte för mig. För det första så har jag inte så stora möjligheter till det. Och för det andra är det ju trist, det borde hästen oxå tycka. Men om de tränas flera samtidigt kan det nog bli roligare.

Fast jag kör en typ av intervaller när jag motionskör i skogen. Lite fortare där det är bra väg och långsammare där det inte är det. Det håller hästen vaken om man kör på olika vägar, den vet ju inte riktigt när den får dra på. Funkar bra på het häst som då inte får chansen att dra på i full fart när man kommer till den vanliga sträckan där man alltid brukar öka. Men har man olika ställen att köra på så kan det funka att lära hästen att på vissa ställen ska det gå fortare. Då är det bara att undvika de ställena när man inte ska köra fortare.

Huruvida ett sånt här upplägg funkar för starthäst har jag ingen aning om, det får tiden utvisa.

Ridning är för mig skolning, gymnastisering (friluftsturer) i lugnt tempo. Att åka i galopp eller skritta i fel form anser jag vara idioti.

Jag tycker inte om monté heller eftersom jag tycker att det verkar mycket osunt.
Såg att dom omtalade dom svenska hästarna, som skulle göra succé nere i Frankrike på montéloppen.
Vansinne att sätta upp ryttare på sånna fina hästar, men så gick det som det gick oxå. :crazy:

Enligt en gubbe som jag pratade med idag så är det få som överhuvudtaget sätter nåt värde på sin häst i dag.
Det är därför som ingen låter saker ta tid. Utveckligen ska ske så snabbt att hästen har svårt att hänga med, så köps nya hästar när dom gamla gått sönder...

Fartlekar är nog bra om man nu kör hästarna mycket, samtidigt vill i alla fall jag testa hästen på bana innan den startar första gången.
Jag tycker inte illa om monté som tävlingsform, har själv ridit uppvisningslopp och har märkt att många hästar som inte riktigt fungerar i vagn är lättare att reglera och därmed säkert kan få fina framgångar ändå, dessutom tycker många av hästarna att det är himla kul, men däremot tror jag inte på att sitta och rida hästen i travjobb, för det tror jag sliter mer än det går framåt i träningen...

Tror du att det sliter mindre på hästen att gå lopp än att gå träningsjobb under ryttare?
Jag tror att hästen får lika stora problem så fort den tvingas att ha en människa som belastar den ovanifrån under maxtempo.

Tydligen så tränas monté hästarna med vagn, annars så skulle dom aldrig hålla ihop. Det talar för sig själv, tycker jag.

Tycer du att det ser ut som om hästarna har " kul " i dom Franska monté loppen?
Jag tycker själv att det ser ut som om dom drivs och springer för livet med en skumpande ryttare som ofta sliter i tyglarna på upploppet... :crazy:

JAG har den erfarenheten att de hästar JAG har ridit, och de hästar som gått sämre i vagn tänt till och tycker det är kul med montén, och det var väl vår erfarenheter vi skulle skriva om eller hur? Vi hade en häst i stallet som gått galopp i 12 av 14 starter, kapacitet hade han men han kunde bara släppa allt mitt i fältet och galoppera utan förvarning, och han är nu såld till en dansk montéryttare där montén är lite större, han har varit 2-3-1-4 i dessa starter han gjort i monté, så jag tror det kan vara ett bra sätt för hästar som är svåra i vagn, man har en helt annan inverkan på dem under sadel, åtminstone har jag det...
Jag vet faktiskt ingen som sitter och tränar ren tävlingsfart i vagn med sina travhästar heller i flera km, i all träning är det ju oftast farten som dödar...
Det är klart att det sliter mer att ha ryttare på sig, och det är därför jag även skrev (om du går upp och läser en gång till, för du verkade missa det) att jag är tveksam till att sitta och träna monté, men det är ju egentligen samma sak för hopphästarna, som ska lägga flera ton på frambenen i landningen på 1.60 hinder, eller galopphästarna, som har jockeyn över halsen för att på så vis lägga lite mer belastning på frambenen... Sedan är kanske galopp en naturligare gångart, det kommer man inte ifrån, men att hoppa 1.60 hinder är ju lika onaturligt för hästen som att trava fort, egentligen :smirk:

Jag ser med glädje fram emot att montén provas i Sverige "på riktigt" nästa år, och förhoppningsvis kan även det locka nya aktiva till sporten...

Appropå drivning så kan man ju knappast säga att de franska kuskarna kör speciellt snyggt heller... De rycker också i munnen, spöar med en hand o.s.v... Vi har ett ganska bra reglemente mot drivning i Sverige som de inte har i Frankrike varken inom montén eller travloppen...

Någon som har erfarenhet av tryckvagnsträning?

Känner du ingen som kör fort på banan, full distans?
*
Ja, visst är hoppningen extrem den oxå. Helt ening.

Farten eller liksidigheten...tror jag är två destruktiva faktorer. Jag vet att du skrev vad du tyckte om träning i monté, men jag tycker det är lika illa att rida i lopp och det var det jag menade.
Och faktiskt så funderar jag hur i all världen hästen byggs upp för att klara belastningen av ryttare ifall den tränas i vagn? Hur är det rimligt? Galopp hästarna tränas ju med ryttare och tävlar sen med ryttare. Är det inte konstigt?

Har själv bott i Norge och sett endel monté där. Blev inte imponerad,trots att det såg mer rumsrent ut än i Frankrike, men det är ju bara min erfarenhet.

Ja, jag har tränat med tryck, men tränar nu med lätt vagn i extremt kuperad miljö istället.
Har sett några hästar som gått med tryck i 1.40 tempo, låååånga intervaller i kuperad miljö, och deras bakknän var inget vidare.
Nu tror jag att det har mycket med feeling att göra, för just dessa hästars ägare tutade och körde som tåget... :crazy: Vilket få andra gör, hoppas jag.

Vet en som diggar att träna med tryck, i skritt.

Nej, jag har inte sett någon som sitter och kör varje dag i tävlingstempo med sina hästar, och jag tror inte det finns speciellt många heller....

Och jag tror fortfarande montén är bra för de hästar som inte är särskilt reglerbara i vagn men ändå har kapacitet... Men, alla tycker vi olika, så det är ju tur då att montén kommer även till Sverige för de som vill tävla i det... :)

Travhästen är ju inte byggd för ridning överhuvudtaget, så ska vi hårddra det behöver vi ju inte ens rida in dem, och huvaligen om de skulle bli ridhästar och vara ute och hoppa klubbtävlingar med småtjejer, då kan man VERKLIGEN slå två flugor i en smäll för oftast är det både skentrav coh hoppning med i bilden :rofl:

Sedan är ju inte hästen egentligen byggd för att trava så fort från början överhuvudtaget, sett ur den synpunkten är trav en helt onaturlig sport helt och hållet...
Men, du har en liten poäng där i att hästarna även borde byggas upp för att hålla för ryttare (om det var så du menade), men det gör väl ofta vi svenska tränare/skötare, det är hyfsat många hästar nere i min region som ridtränas i fin form och som även värms under tävling i rätt form (ridvärms menar jag då alltså).
Jag tror inte det är skadligt att rida montélopp, varken här eller i Frankrike, jag tror (hoppas i alla fall) att man gör så gott man kan för att spara hästarna oberoende av gren... Har en kompis som jobbar i Italien i ett stort stall som även har en del montéhästar och de SKRITTAR alla sina hästar två timmar / dagen mellan tävlingarna, inte ett enda snabbjobb där inte, oavsett om det är en vecka eller en månad mellan starterna... Hur det fungerar vet jag inte, men jag vet att de har väldigt få skador... Kanske något att ta efter?!

Du missuppfattar mig lite,
jag menar inte att nån sitter och kör maxfart varje dag.
Har aldrig sagt det.
(Trots att jag här på detta forum fick hära om en på Jägers som körde på banan med sitt varmblod varje dag!)

Som jag ser det så är travhästen som ett salladshuvud -en färskvara.
Och jag tror att travaren, precis som hopphästen har ett visst antal "hopp" den kan göra före den är förbrukad, så att säga. Hur man då väljer att förvalta hästen är upp till var och en...

Jag anser att en häst som inte går att reglera i vagn och måste korrigeras av ryttare för att springa inte är lämplig som tävlingshäst eftersom den uppenbarligen protesterar mot vad den utsätts för.

Jag upplever ditt inlägg som motsägelsefullt.

Du menar först att hästen inte är byggd för att trava fort, sen så tror du att det är bra för dom som inte är reglerbara i vagn att gå under sadel som innebär en ändå större påfresting för ben och rygg, och avslutar med att du inte tror att det är farligt för hästarna.
Måste dom tävla överhuvudtaget när dom faktiskt försöker säga att det inte funkar helt "smärtfritt" längre?

Jag vet många som vägrar inse fakta och ska på liv och död ut med sin häst fast den helt tydligt visat tydliga tecken på att den inte är harmonisk och fokuserad.
Var är då glädjen i sporten?

Många skrittar, mycket vanligt förr, när det fans fler små/mellan tränare.

Det finns relativt många omskolade varmblod som faktiskt går på klubbtävlingar i både hoppning och dressyr, även kallblod, och gör det utmärkt. Travaren har ju ofta dom fysiska förutsättnigarna för en bra bärighet.

Jag var ironisk, om man ska skita i alla tävlingsformer som sliter på hästen, eller som den från början inte är byggd för att klar, då kan vi lika gärna släppa ut dem i skogen, eller hur? :)
Och vad beträffande att inte kunna reglera i vagn, nåja, där må vi vara överrens egentligen. Men verkligheten är tyvärr inte så enkel att man bara kan skita i de hästar som ändå visar kapacitet, kanske det går som vanlig amatörtränare (och tack och lov finns det ju många andra) MEN för många hästägare är det pengar som gäller, vi har en häst i stallet (jag tror jag berättade om honom i något annat inlägg i den här tråden) som är mkt het och oreglerbar... Han slänger sig inte av banan eller något sådant, däremot går han rakt över den som ligger framför o.s.v.. Denna hästen kvalade i APRIL som tvååring (hos proffstränare) på 1.20,2 och var total sönderkörd när han kom till oss... Vad gör man med en sådan, ägaren vägrar givetvis ta bort hästen då han gick 1.16 i provlopp full distans på sommaren som tvååring, så det blev ridträning. Att gå ut och sitta i sulky på banan var inte att tänka på, för jag ramlar hellre av från hästen och hästen kommer lös än att han ska förstöra vagn och allting... Efter en del montéträningar, lugna jobb på 1.28 och verkligen träning att sitta i rygg där jag red honom för att snabbt kunna flytta honom om han skulle bli för het så är han idag klar för provlopp med sulky igen, så med andra ord tror jag att man kan träna hästarna även så i sadel, och att de kan få börja som denna ska göra, även gå lopp i sadel i så fall... Det är inte bara för en tränare att ta bort en häst som har superstam, visat ordentlig kapacitet och är värd 200.000 kr ur träning, denna hästen kommer säkert att få fina pengar för sin ägare det här året, då han gått ett snabbjobb i rygg på 1.18 på ett bra sätt. Han är fortfarande het, men är inte oreglerbar längre...

Det här är mina åsikter även om jag givetvis accepterar att du har dina också :smirk:

Vet inget som jag kan säga på rak arm. Som vanligt måste man se till individen! En träning som passar till en häst kan vara förfärligt opassande till en annan osv. Som regel ett kan jag säga att jag hatar oförberedda hästar!! De ska vara vältränade till bristningsgränsen.

Jag erkänner att jag varit på tok för ambitiös tidigare, kört 7 dagar i veckan och dessutom kört alldeles för fort, speciellt i backarna. Då jag köpte mig en pulsmätare kom jag fram till att man inte alls behöver köra speciellt fort i backarna för att uppnå det resultat man strävar efter. Jag kör fortfarande väldigt mycket då jag kör men kör inte lika ofta..

Själv anser jag att arbetskörningen är underskattad. Jag anser, utifrån mina erfarenheter, att hästarna blir väldigt starka och går hela vägen in i mål. Man kan säga att jag gillar faktiskt att dröga men då är det ju det här med att skritta-det är så tråkigt :crazy: . Jag har massor med bra erfarenheter av både nolloppare som, i stort sett, bara arbetskörts(+snabbjobb då såklart)som gått som tåget då de startat. Lika bra erfarenheter har jag av bantrötta, springtrötta, gamla snabbloppare som arbetskörts och återfått springglädjen och också de gått som tåget. Och som jag brukar säga-man kan inte gå sönder en häst..

Just nu kör jag lite tyngre träning med alla kusarna, speedcarten används inte och istället kör vi i rochard och tryckvagn då vi intervallar i backarna. Unghästarna behöver bygga upp sig lite inför 3-årssäsongen och det blir ganska tuffa pass nu när vintern har kommit. Inga rundbanejobb förrän de är startklara.
mvh jesse

Som en hästgubbe brukar ringa hit och "skrika" -"Du kör väl belastat dragarbete, jänta! Doning. Ja sa belastat dragarbete"... :D :D Har är duktig och han vet vad han pratar om (beträffande bl a belastat dragarbete).

*ryser* Jag mår verkligen illa när jag hör sånt där. Jag är helt "off" vad gällande press av unghästar. Jag vill inte vara en del av en sport som ser på den sortens träning med blida ögon. Jag finner det helt absurt.
Tyvärr, måste jag säga, att det du beskriver är nog inte ovanligt alls. :crazy: Vilken sport, vilken sport -eller vilka ägare...

Javisst så är det, och visst sjutton undrar även en annan vad man håller på med ibland, men nu fungerar ju hästen igen efter nästan ett års vila från jobb i vagn, och jag ser hellre att jag har varit med och tränat fram hästen på det här sättet än att tränaren skulle säga upp den för att vara hjältemodig så att den skulle komma till en annan tränare som spöar skiten ur den för att den ska sköta sig, vilket säkert skulle gått snabbare :crazy:

Det är ju egentligen bara att välja vad man vill hålla på med... Är man inte med på att sporten har väldigt mycket ekonomiska aspekter, så får man kanske hålla sig till skogsridning (ironiskt igen nu)... Jag har sett fruktansvärt mycket skit när jag jobbat med galoppörer på Irland och i England, så jag tycker att travsporten, den lilla erfarenhet jag har, är helt human (hästman kanske man ska säga) jämfört med det.

Jag har det för bra i min lilla värld... :D
Harmoni och lyckliga hästar, som glänser som smörklickar och kämpar som hjältar efter bästa förmåga.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
837
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama