Jag börjar!
Vi har under hösten (jobbar i ett travstall) hållt på med en himla massa metoder för att se vad som fungerar och inte fungerar...
Vi har utgått med den gamla hederliga intervallträningen som grund. 6-8 intervaller i 1.25-1.45 tempo beroende på ålder och vilket stadium hästen är i. Dock anser jag att denna metod inte fungerar på merparten av våra hästar...
Dels de riktigt heta, det är svårt att hålla en någorlunda hyfsad takt med en häst som tror att den ska springa järnet så fort den kommer till rakan. Med dessa har vi istället riktat in oss på att jogga långsamt en runda på tre km - dra på i 200 meter ibland nedåt 1.14 - joggat långsamt tre km o.s.v i fyra-fem varv. Om det kommer att funka vetesjutton, det återstår att se... Vi slipper hästskötare som blir blå om händerna och sliter sönder musklerna i af.
Ridträning anser jag är upplyftande, de hästar som hållit för det har vi ridit ikapp med på travets rakbana i full fart. Vi har även en backe hemma där vi rider två olika sorters intervaller. Dels långsamt, i form och dels så snabbt det bara går, och jag vågar påstå att de allra flesta hästar tänt till med dessa galoppintervaller, men, man får vara lite försiktig så farten inte dödar, men det har inte hänt hittills och det tror jag, enligt min erfarenhet, är ett bra sätt att få lite äldre hästar att tända till.
Vi rider däremot inte snabbt i trav, då detta ska slita något oerhört på hästen, någon som har något belägg för det? Däremot har vi en häst som vi ridit snabbjobb med på montéträningarna på banan, han är så het och svårkörd att det är bättre att han får vänja sig vid banan under sadel i stället.
Jag tror, men har inget belägg, att när hästarna väl är i tävlingskondition så räcker det med skrittturer i form på ett par timmar dagligen och kanske något intervalljobb/vecka för att hålla igång dem, tyvärr har vi för mkt att göra för att hålla igång dem på detta sätt.
Jag har en himla massa mer funderingar och endel erfarenheter, men vet inte vad jag ska ta upp, hoppar nog in i diskussionen igen om ett tag