Träning inför tävling

J

josse

Hakar på tävlingstråden...
Hur förbereder ni träningen inför tävlingssäsongen?
Tränar ni på ovalbana innnan, går kurser, rider med mkt energi? uppvärming? Hur rider ni dagarna innnan tävling?

Har själv bara deltagit i en klubbtävling i lätt klass (fyrgång och tölt) och en prova på tävling, och det blir bra ett par tävlngar i lätt klass i år också, men det är ju ändå bra om man kan prestera bästa möjliga när väl tävlnigen kommer.

Har under vintern försökt jobba ganska mkt på böjda spår, och träna överlinjen (bland annat mkt trav)tänker nog närmare tävlingen att rida med mkt energi och träna några gånger på ovalbana för att se vart de kritiska monenten finns. Det blir också en rejäl uppvärming i år (sist var jag så nervös att missa starten så både jag och Pållan blev kalla och tappade fart redan innna vi kommit in på ovalbanan. :o

I år tänker vi förbereda oss ordentligt. Vi har bildat en grupp av tävlingsintresserade i vårt område, och tänker träna tillsammans, videofilma, ha lite tävlingsteori, arrangera en träningstävling samt åka på ett par tävlingar tillsammans. Bland annat hoppas vi få ihop ett eller två lag till Freyfaxis lagtävling i höst. :idea:

Men den individuella träningen beror ju väldigt mycket på var man befinner sig. Jag och min unga häst tänker satsa på att komma runt banan i rätt gångarter och utan alltför mycket passinslag... :eek: :D Vi befinner oss på lågstadiet än så länge. Några andra i gruppen tränar samling och bärighet, och andra igen försöker hitta det ökade tempot. Viktigt att man hittar en målsättning som passar ekipaget och anpassar träningen efter den. :)

Hejsan!

Jag brukar ha hårdträning med pållan, det älskar hon :)
Vi brukar rida mycket dressyr, gångarter i alla tempon, hela tiden uppmjukande metoder och framförallt ha kul!

Brukar även rida på bra raksträckor för att se hur långt hon klarar i olika tempon i vissa sträckor m.m

Lycka till!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Tränar mycket kondition och uthållighet, styrka... Klättrar mycket, intervalltränar litegrann, mullar i skogen jättemycket, Rider kurs 1 gång i månaden i perioden dec-maj, tränar gångarter, tempväxlingar och lite broms, mycket energi, så att han får bra med ös i ökningarna osv...
Veckan innan tävling brukar jag göra ungefär så här; måndag-träna som vanligt, tisdag - onsdag - mysa i skogen, torsdag - träna, fredag - träna kanske 5-10 minuter o kolla så att "allt" sitter, sen ta en skogstur på 1-2 timmar...

Liknande trådar

Dressyr Eftersom frågor både om när man går upp i klasserna och om hur ofta man kan tävla (I generellt-forumet), har varit uppe, tycker jag det...
Svar
4
· Visningar
1 498
T
Fälttävlan Nu börjar jag bli nervös på Allvar! Den 15 Juli har jag anmält mig, eller snarare blivit anmäld av min tränare :cool: till en tävling...
Svar
1
· Visningar
966
Senast: lillsyrran
·
Hoppning Jag vet inte vad mitt problem är jag behöver hjälp. Jag ska försöka föklara problemet så gott det går i af. Jag började en period med...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Jochanda
·
K
Trav Jag har en häst som har fått tagit det lugnt ett tag efter senaste starten pga olika anledningar. Det var ca 6 veckor sedan hon startade...
Svar
10
· Visningar
1 450
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama