Träning i uppförsbacke

G

Galina

Vet inte om det finns en sån här tråd redan. Men jag prövar ;)
Vilken är den bästa träningen för hästen i uppförsbkacke, Skritt, trav elr galopp? Har hört att skritt är det bästa träningen för då akriverar de bakbenen och därmed ryggen mer än vad de gör i trav och galopp.

Sv: Träning i uppförsbacke

Har hört att kort galopp i uppförsbacke ska stärka bakdel mm väldigt bra. Ju mer samlad desto bättre.

Bästa träningen är att BACKA i uppförsbacke! Då får hästen in bakbenen under sig och jobbar med ryggen!

Galina skrev:
Vet inte om det finns en sån här tråd redan. Men jag prövar ;)
Vilken är den bästa träningen för hästen i uppförsbkacke, Skritt, trav elr galopp? Har hört att skritt är det bästa träningen för då akriverar de bakbenen och därmed ryggen mer än vad de gör i trav och galopp.

Det beror på vad man vill åstakomma.

Om hästen får välja tar den till galoppen då det är lättast. En riktigt brant backe är dock nyttig styrketräning att få hästen att skritta uppför (alltså klättra).

När vi sedan pratar om backar som är mer vägar i uppförslut då är det som sagt lättare för hästen att galoppera. Den tar då i med båda bakbenen mer samtidigt. Att galoppera uppför backar är ett bra sätt att få upp pulsen (flåset) på hästen. Men behöver då inte rida lika fort för att få samma effekt på hjärtat som man måste där det är flackt.

Är man ute och rider länge för att träna uthållighet då tycker jag att man skall cantra när det är uppför - åtminstone när det blir mer än ett lätt uppförslut. Detta hellre än att trava. När hästen skall uppför så måste den ju i traven skjuta upp hela sin kropp för backen med ett bakben i taget och det kan slita på höfter. Därför menar jag att det är bra att galoppera uppför när man tränar långa uthållighetspass. Under sådana pass så travar jag långsamt och när jag kommer till en liten backe cantrar jag upp till krönet och bryter till trav igen. Det märks tydligt på hästen (när det väl insett att den är ute för att springa länge) att den föredrar denna typ av ridning.

Däremot så kan man mycket väl även medvetet träna trav uppför för att stärka bakbenen. Men då gör man det medvetet och gärna i form med välvd rygg. Det bygger muskler det med. Men i lagom dos för att inte slita.

När det gäller backar skall man även tänka på att hästen har tån högre och trakten lägre när den går uppför. Alltså har den inte den korrekta vinkel på sina hovar i backar som ens hovslagare så perfekt åstakommit. Speciellt hästar som har veka kotor och trampar igenom i steget mycket skall man därför vara lite försiktigt med mängden backar.

Hälsning Maja

Så man sliter mer på benen i trav än i galopp om jag fattade det rätt?

Allmänt så tränar man skjutkraften mer i uppförsbackar. Att galoppera tycker jag isåfall är bäst (om man inte ska klättra brant, då är det styrketränande att skritta eller trava sakta) för att det tränar kondisen som tidigare skrivits.
Inte bra att rida för mycket i uppförsbackar tycker jag, om man inte varierar det med terräng och nedförsbackar i samma grad. Varierar man kommer man åt fler muskelfibrer/-grupper. Men nerför bör man ta det lugnt med traven och galoppen, vääldigt sakta tempo isåfall och det är **jobbigt!!

Galina skrev:
Så man sliter mer på benen i trav än i galopp om jag fattade det rätt?

I backar så kan mycket trav slita på höfter och bakben. Däremot så en lagom mängd stärker som i all träning.

Vad det gäller trav på plant (flackt) underlag så sliter trav mindre än galopp på alla benen, främst frambenen som ju tar mer av ryttare och hästs tyngd. Ju fortare desto mer påfrestande för benen.

Jag brukar tänka som så att jag travar i ett tempo där hästen är i balans och hovarna slår i marken på ett för hästen kontrollerat sätt. Om hästen behöver ta till ett övertempo i traven så känns det när hovarna slår för hårt i marken. Behöver man gå i den farten är det bättre att falla över i galopp. Då kan hästen åter få balans och kontroll över sina ben. Men som sagt ju högre fart ju mer slitage på benen. Då säger det sig självt att galopp sliter mer än trav. Men viktigast är att hästen är i balans och har kontroll över sina ben och inte slängtravar eller öser på snabb i galopp.

Hälsning Maja

Du säger att galopp sliter mer på frambenen pga ryttarens tyngd. Är det endast pga ryttaren? Så jag som kör kan galoppera hur mycket jag vill?

Jag har lärt mig att skritt är bästa gångarten för styrketräning, men man får ju inte samma toppflås av det som av trav och galopp. Men bra för grundlig uppbyggnad.

skritt ger bäst träing o är jobbigast...har ni inte märkt att hästen oftast vill börja springa i backar för att det är lättare

galopp är mkt naturligare för hästen än trav som sliter mkt. specialtslängtrav

I Tidningen Ridsport fanns det förra sommaren en artikel om just ridning i motlut, skriven av Ingrid Andersson, källa "Conditioning Sport Horses" av professor Hilary M Clayton och där står det att moderata lutning kan användas i alla gångarter, men att backar med över 15% lutning bara ska ridas i skritt eller galopp. I skritt uppför en brant backe får varje bakben, oberoende av varandra, först bära och sedan skjuta kroppsvikten framåt. I galopp arbetar bakbenen tillsammans; bakbenen sätts in under kroppen och sträcks sedan kraftfullt ut under språnget uppåt/framåt.
Att trava uppför branta backar är inte att rekommendera pga den hårda pressen på rygg och höfter. Klättting i utförslut görs endast i skritt, vilket härmar samling - hästen balanserar genom att sitta på bakdelen i en position som härmar samling och det ka därsör fungera som förberedelse till samling på banan. Dessutom kan man som omväxling skritta nedför, göra halt, skritta, göra halt osv. för att förbättra styrka och balans. Branta nedförsbackar ska användas sparsamt pga att det medför så rejäla sammandragningar för musklerna. Ojämna hästar kan må bra och bli rakare genom att klättra på snedden, den svagare sidan ska vara mot kullens topp.
Ge också akt på bra underlag (skogsbackar eller parkgrus är att rekommendera), att hästen får varva ned ordentligt efteråt så att musklerna inte blir stela eller överansträngda (håll koll !) och att din sits är riktig och i balans.

Det var artikeln i litet sammandrag. Klippte ut den och sparade den just för att den var så innehållsrik.

Nora skrev:
Du säger att galopp sliter mer på frambenen pga ryttarens tyngd. Är det endast pga ryttaren? Så jag som kör kan galoppera hur mycket jag vill?

Jag har lärt mig att skritt är bästa gångarten för styrketräning, men man får ju inte samma toppflås av det som av trav och galopp. Men bra för grundlig uppbyggnad.

Jag sa att det sliter MER på frambenen pga av att hästen tar mer vikt på frambenen och att ha en ryttare på ryggen ökar ju på det ytterligare. Fart sliter ju alltid mer. Bakbenen som någon sa är ju de som skjuter på och frambenens roll är ju att ta emot kraften bakifrån. Ju fortare desto mer kraft att ta emot för frambenen. Vet inte hur det är med vagn, men nog måste det vara så att hästen även måste ta emot hela tyngden av vagnen när det kommer upp i fart. Det borde ju slita på ett liknande sätt på frambenen som det gör att ha ryttare. Eller?

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Jag sa att det sliter MER på frambenen pga av att hästen tar mer vikt på frambenen och att ha en ryttare på ryggen ökar ju på det ytterligare. Fart sliter ju alltid mer. Bakbenen som någon sa är ju de som skjuter på och frambenens roll är ju att ta emot kraften bakifrån. Ju fortare desto mer kraft att ta emot för frambenen. Vet inte hur det är med vagn, men nog måste det vara så att hästen även måste ta emot hela tyngden av vagnen när det kommer upp i fart. Det borde ju slita på ett liknande sätt på frambenen som det gör att ha ryttare. Eller?

Hälsning Maja

Jo, högre fart sliter ju alltid mer än lägre fart. I en rätt balanserad vagn har hästen inte mer än några kilos tryck på ryggen, därför tänker jag att frambensslitaget borde bli mindre då. Tyngden av vagnen att dra hamnar ju mer på bakdelen eller i en annan vinkel på framdelen (alltså inte tryck nedåt). Men klart att frambenen ändå måste ta emot kraften från bakbenen...

plus_mig: Mycket intressant artikel! (eller del av den...)

Stopek skrev:

Hälsning Maja

OK, nyfiken nu :D Har lärt mig att trav är det som sliter mest, därför att det inte är en "naturlig" gångart för hästen, dvs hästar i vilt tillstånd använder endast trav som en övergångs gångart mellan skritt och galopp....? är detta inte sant eller?? :confused:

*knapplån*
Jag brukar klättra i en "skidbacke" då och då. Jag brukar skritta upp i fältsits och sedan leder jag ner hästen för att inte belasta frambenen mer än nödvändigt. Lite jobbigare för mig och lite lättare för hästen.

Stopek skrev:
Är man ute och rider länge för att träna uthållighet då tycker jag att man skall cantra när det är uppför - åtminstone när det blir mer än ett lätt uppförslut. Under sådana pass så travar jag långsamt och när jag kommer till en liten backe cantrar jag upp till krönet och bryter till trav igen. Det märks tydligt på hästen (när det väl insett att den är ute för att springa länge) att den föredrar denna typ av ridning.
backar.

Hälsning Maja

Måste fråga; vad sjutton är "cantra"?

Canter/Cantra:
Relativt lugnt galopp i ett jämnt, avslappnat tempo.

Senast ändrad av en moderator:

jag har läst att det inte spelar någon roll just för hästen om man står i fältsits eller sitter ner i sadeln i en uppförsbacke. Det är bara för att vi ska hålla balansen och det underlättar väl för hästen om vi är i balans. Men man har ju lärt sig att stå upp i fältsits i backar.. Någon som kanske vet bättre än mig?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur