Träning i uppförsbacke

Sv: Träning i uppförsbacke

twinstar skrev:
Bästa träningen är att BACKA i uppförsbacke! Då får hästen in bakbenen under sig och jobbar med ryggen!
Det sliter dock väldigt på bakknäna, så det är inte att rekommendera i någon större mängd.

F ö har stopek sammanfattat väldigt väl på vilka olika sätt man kan träna utan alltför stort slitage.

Vill man avlasta ryggen i uppförsbackar kan man lyfta upp rumpan lite samtidigt som man fördelar vikten på insidan av låren (är jättejobbigt!) särskilt om man rider barbacka eller bomlöst är det mer effektivt än fältsits.
Man ska inte luta sej bakåt i uppförsbackar, annars tror jag det är som du säger, huvudsaken är att vi behåller balansen fr stackars hästen.

summer san skrev:
*knapplån*
Jag brukar klättra i en "skidbacke" då och då. Jag brukar skritta upp i fältsits och sedan leder jag ner hästen för att inte belasta frambenen mer än nödvändigt. Lite jobbigare för mig och lite lättare för hästen.

Om man sitter i balans och hästen är musklad till det kommer den själv söka balans i nedförsbacken = minska vikten på framdelen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur