Träning av skadad axel??

H

Hammond

För ca 3 år sedan kraschade jag illa när jag åkte Snowboard och skadade axeln då, samma sommar gick den ur led ca. 3gånger. men sedan hade jag inte så mycket känning av den på hela hösten och en bit in mot vintern då jag skulle hämta pollen i hagen och fick en spark som hade sönder samma axel igen...
Axeln blev bättre men den är inte helt bra.
Jag kan inte använda den fullt ut och jag är inte så stark i den.
Detta blir ett stort problem vid ridning då jag inte orkar hålla en häst (hästen behöver inte vara stark i munnen) en hel timma, måste ofta avbryta lektioner och träningar vilket inte är så skoj.
Är det någon som har något tips på hur jag skulle kunna träna upp axeln så det blir bättre??

MVH Malin.

Sv: Träning av skadad axel??

Hej!
Jag rakade ut för en olycka när jag hanterade en häst och min axel slets ur led. Dock klarade jag mig fran andra skador, dvs inga brott pa skelettet sa det var nog en mindre allvarlig skada än den du har.

Direkt pa akuten sa läkarna till mig att axeln maste fa stelna till och bygga brosk, det är bästa skyddet för att undvika nya skador..vilket annars är mycket svart när axeln en gang gatt ur led..
Jag fick vila axeln helt i tva-tre manader i mitella, sedan börja med sjukgymnastik. Red inte och gjorde ingen idrott (med armen involverad) pa ett ar. Det är en lang tid, men gav resultat. Jag har inte haft nagra nya skador. Inga problem alls vid ridning, dock hanterar jag (leder) helst hästen med den oskadade armen, det blir pa fel sida, men det är nog mest att jag känner obehag fran minnet av olyckan.

Lycka till!

jag fick axeln dragen ur led 2 ggr på 6 mån av min unghäst. Ringde upp sjukgymnast och tjatade mig till träning. De visade hur jag skullle träna min axel för att stärka skadade muskler. Efter några månaders daglig träning blev cet mycket bättre och jag rör mig idag som innan skadorna. Det är nu 1,5 år sen sista skadan ungefär. Lycka till!

Direkt pa akuten sa läkarna till mig att axeln maste fa stelna till och bygga brosk, det är bästa skyddet för att undvika nya skador..vilket annars är mycket svart när axeln en gang gatt ur led..
Jag fick vila axeln helt i tva-tre manader i mitella, sedan börja med sjukgymnastik.

Det där låter som helt fel behandlingsmetod, plus en missuppfattning eftersom brosk inte kan nybildas.

Bra att du har blivit bra i axeln, men det är inte så vi behandlar axelskador på ortopedkliniker.

Det där låter som helt fel behandlingsmetod, plus en missuppfattning eftersom brosk inte kan nybildas.

Bra att du har blivit bra i axeln, men det är inte så vi behandlar axelskador på ortopedkliniker.

Det var pa akuten och inte pa en ortopedklinik förvisso.

Det var nytt för mig att brosk inte kan nybildas. Jag har en fot som är knölig efter en stor blodsutgjutning pga hästtramp, det sade läkaren att det var brosk knölar?

Tänkte oxå på det.
Har oxå diverse brosk "uppbyggnader" på käken (efter häst spark) och under ögat (efter en krash i backen)

Har aldrig hört tidigare att brosk inte växer ut :confused:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: annan1
·
Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama