Snurrfian
Moderator
Vi betalar bara en mindre summa till jaktlaget, all mark är privatägd och för att få komma med i jaktlaget måste man ha koppling till marken, helst äga eller att en markägare säger att man går på hens mark. Markägarna får arrende men det hålls lågt i och med att det i stor utsträckning är markägaren som jagar.Luddigt snår det där, för det finns egentligen ingen klartext förutom när det handlar om att man jagar och då får man inte jaga med drivande hund om risken är att drevet går mestadels över annans mark och det är ju något annat. Just jaktträning finns inte så mycket ordat om vad jag vet, men kan hända det finns nån § nånstans.
Enklast är nog att kolla med det skogsbolag som äger marken, vad de har för "regler" kring just jaktträning, gå med hund under tillåten tid och utan vapen. SCA har som sagt inga problem med det och jag kan tänka mig att om det var uttryckligen förbjudet, så skulle de inte ha den generösa inställningen. Skogsbolag är ju inte direkt kända för att vara generösa när det kommer till sånt.
Betalar man för sin jakträtt, så har du rätt att släppa hunden när du vill, helt oavsett vad surgubbar till älgjägare påstår. De har noll och ingen rätt att hindra andra jägare från att jaga på marken, även om de gärna ger sken av att de bestämmer över sånt.