Träning av jakthundar (Utbruten från Den 20:e hunduppdateringstråden)

Luddigt snår det där, för det finns egentligen ingen klartext förutom när det handlar om att man jagar och då får man inte jaga med drivande hund om risken är att drevet går mestadels över annans mark och det är ju något annat. Just jaktträning finns inte så mycket ordat om vad jag vet, men kan hända det finns nån § nånstans.

Enklast är nog att kolla med det skogsbolag som äger marken, vad de har för "regler" kring just jaktträning, gå med hund under tillåten tid och utan vapen. SCA har som sagt inga problem med det och jag kan tänka mig att om det var uttryckligen förbjudet, så skulle de inte ha den generösa inställningen. Skogsbolag är ju inte direkt kända för att vara generösa när det kommer till sånt.

Betalar man för sin jakträtt, så har du rätt att släppa hunden när du vill, helt oavsett vad surgubbar till älgjägare påstår. De har noll och ingen rätt att hindra andra jägare från att jaga på marken, även om de gärna ger sken av att de bestämmer över sånt.
Vi betalar bara en mindre summa till jaktlaget, all mark är privatägd och för att få komma med i jaktlaget måste man ha koppling till marken, helst äga eller att en markägare säger att man går på hens mark. Markägarna får arrende men det hålls lågt i och med att det i stor utsträckning är markägaren som jagar. ;)

Vi betalar bara en mindre summa till jaktlaget, all mark är privatägd och för att få komma med i jaktlaget måste man ha koppling till marken, helst äga eller att en markägare säger att man går på hens mark. Markägarna får arrende men det hålls lågt i och med att det i stor utsträckning är markägaren som jagar. ;)

Då är det ju enkelt. Ni betalar småviltsarrendet till jaktlaget = ni får jaga/jaktträna när ni vill under tillåten tid för det/de vilt ni jagar.

Sen får man ju då göra den avvägningen om det är värt det i längden, att hävda sin rätt. Smålag med bara egna markplättar är ju mer kinkiga att ha att göra med, oavsett hur rätt man har i sak..

Helt enig. En hund som inte är viltren ska inte gå lös bland vilt, speciellt inte om den inte går att kalla av! En sån här svältvinter är det väl extra onödigt att hetsa runt viltet på det där viset.
Men herregud :banghead: jakthundar måste också tränas. Ingenstans står det heller att Ladda inte går att kalla in. Sluta dra egna slutsatser om saker du verkligen inte har koll på. Att du inte gillar jakt är helt tydligt, men du behöver inte vara otrevlig för det.

Jag kan garantera dig att de på buke som jagar aldrig skulle släppa en jakthund som inte behandlar viltet på rätt sätt. Lika lite som att du skulle släppa in en bc till dina får om denne inte behandlade fåren på rätt sätt.

Jag kan också säga att jag ”rastat” gråhundarna om de släpps, med innebörden av att de varit lösa för att träna på utsök och inkallning. Sällan har jag med mig bössan i de lägena just för att hundarna ska TRÄNAS, inte för att jag ska fälla vilt. Våra gråhundar ställer älgar med skall, jag kan skicka dig massor av filmer där vi filmat när vi smugit fram för att se vad för älg de skäller på och där är älgarna inte stressade. Hade älgarna varit stressade så är det troligen en hund som inte jobbar på ett acceptabelt sätt, alltså får den hunden inte vara lös och jaga. När vargen jagar älg för föda så förföljer den älgen tills den kan fälla den, vilket måste stressa älgen då vargen i sig är så snabb och kan förfölja mycket nära utan att älgen har en chans till att komma undan. Ingen jägare med jaktetik släpper en så snabb hund för att driva älg, för ja - det stressar älgen.

Svältvinter?! Sommaren var torr vilket medförde att maten såklart minskade då, nu under hösten har fodertillgången inte varit så mycket annorlunda än vanliga år. Dessutom har vi ingen snö att tala om. Vi fodrar våra rådjur och älgar med enslige och viltpellets, vildsvinen med majs. Dessutom fäller vi ofta aspar under vintern för att utöka fodertillgången lite till. Detta för att vi är måna och rädda om vårt vilt!

Då är det ju enkelt. Ni betalar småviltsarrendet till jaktlaget = ni får jaga/jaktträna när ni vill under tillåten tid för det/de vilt ni jagar.

Sen får man ju då göra den avvägningen om det är värt det i längden, att hävda sin rätt. Smålag med bara egna markplättar är ju mer kinkiga att ha att göra med, oavsett hur rätt man har i sak..
Jag håller mig smidig i det här jaktlaget, det är lugnaste för grannsämjan. ;) Det är sällan några problem, jag kan låta bli att släppa hunden helgen före älgjakten och de dagar de jagar älg, det är så få dagar. I gengäld har jag passkyttar när jag behöver och en kunskapsbank om marken som är oändlig. Jag hjälper även till vid slakten eftersom jag vill träna på styckningen. Vilket numera betyder att jag har fått ansvaret för högarnas uppdelningar för fördelning av älgkött, och hamnat i styrelsen för viltvårdsområdet. :cautious::D

Jag håller mig smidig i det här jaktlaget, det är lugnaste för grannsämjan. ;) Det är sällan några problem, jag kan låta bli att släppa hunden helgen före älgjakten och de dagar de jagar älg, det är så få dagar. I gengäld har jag passkyttar när jag behöver och en kunskapsbank om marken som är oändlig. Jag hjälper även till vid slakten eftersom jag vill träna på styckningen. Vilket numera betyder att jag har fått ansvaret för högarnas uppdelningar för fördelning av älgkött, och hamnat i styrelsen för viltvårdsområdet. :cautious::D
Samma sak här, grannsämjan får man vara rädd om så här släpps inga hundar på fel mark. Sen att hunden tar en vända in på grannens brukar aldrig vara några problem :)
Det här med att inte jaga, eller för den delen vara i skogen, helgen innan älgjakten går ibland till överdrift. Jag har blivit bortkörd av jägare när jag tänkt köra ett uppletande på 50x50 m i skogen med motiveringen att jag skrämmer iväg älgarna :meh:

Samma sak här, grannsämjan får man vara rädd om så här släpps inga hundar på fel mark. Sen att hunden tar en vända in på grannens brukar aldrig vara några problem :)
Det här med att inte jaga, eller för den delen vara i skogen, helgen innan älgjakten går ibland till överdrift. Jag har blivit bortkörd av jägare när jag tänkt köra ett uppletande på 50x50 m i skogen med motiveringen att jag skrämmer iväg älgarna :meh:
Ja herregud, ibland undrar man! Vi har fördelen av att ha små såtar som de inte jagar älg på alls, de har blivit "mina" områden och övriga i jaktlaget frågar om lov att få jaga där. :rofl: Numera är det periodvis gott om vildsvin där så då jagas det mer av de andra. Men i och med att jag har haft bra jakthundar och allt tyder på att Ville ska bli minst lika bra så är jag uppskattad i jaktlaget. I övrigt finns det två överåriga småviltshundar som inte jagar så bra längre. ;)

Lite nyfiken på vad man tycker om jakthundar som drar in i fårhage och börjar jaga får :( Har en bekant som vart och vartannat år får in någon jakthund i hagen som sätter igång och jagar fåren. Denna gång jagades dom så dom flydde in i fårhuset med hunden efter sig. Tack och lov så stannade hunden tills slut på rytande kommando så dom fick tag i den och med det även i ägaren/jägaren. Nu återstår bara att se om någon/några av fåren kommer kasta eller inte.

Lite nyfiken på vad man tycker om jakthundar som drar in i fårhage och börjar jaga får :( Har en bekant som vart och vartannat år får in någon jakthund i hagen som sätter igång och jagar fåren. Denna gång jagades dom så dom flydde in i fårhuset med hunden efter sig. Tack och lov så stannade hunden tills slut på rytande kommando så dom fick tag i den och med det även i ägaren/jägaren. Nu återstår bara att se om någon/några av fåren kommer kasta eller inte.

Det är naturligtvis inte okej!
Lika lite som det är okej att vilken som helst hund gör det.

Verkligen inte okej! Tidigare hade vi en större fårgård kant i kant med jaktmarken. Vi informerade när vi jagade i närheten och de hade våra telefonnummer om hunden skulle närma sig dem. Nu var den hunden aldrig i närheten av fåren så det blev aldrig några problem. Den som har får i området idag är ordförande i jaktklubben. ;) Men hens får kommer ingen hund åt, staketet är ca 2 meter högt med eltrådar på utsidan. ;)

Absolut inte acceptabelt oavsett hund.

Verkligen inte okej! Tidigare hade vi en större fårgård kant i kant med jaktmarken. Vi informerade när vi jagade i närheten och de hade våra telefonnummer om hunden skulle närma sig dem. Nu var den hunden aldrig i närheten av fåren så det blev aldrig några problem. Den som har får i området idag är ordförande i jaktklubben. ;) Men hens får kommer ingen hund åt, staketet är ca 2 meter högt med eltrådar på utsidan. ;)
Det är ju en bra grej att göra - informera djurägare i området så dom ev kan stänga in får osv under dom timmarna :) Jag är dock förvånad över att en jakthund går på får - känns inte som en bra tränad hund, men verkar inte ovanligt.

Jag är dock förvånad över att en jakthund går på får - känns inte som en bra tränad hund, men verkar inte ovanligt.

Enligt min erfarenhet (om vi snackar spetsar, de drivande gör ingen skillnad på tama/vilda klövdjur) är det oftast rätt unga hundar som ränner in på får. Är det äldre hund som gör det, så har den börjat som ung och i den vevan inte blivit korrigerad.

Enda gången det hände våra får, var faktiskt en av våra egna unghundar och han gjorde egentligen ingen skada på djuren iom att han bara försökte skälla fast dem, men när jag kom dit och från skapligt håll och såg vilken hund det var som besökte fåren, så vrålade jag "LIGG!!!!!!!!" och det var som om man slog undan benen på honom, så fort lade han sig ner och sen åkte han på däng så det räckte och blev över av de äldre tackorna, men han klev inte upp och gick därifrån, så man kan ju gissa på att han uppfattade av röstläget att matte var onöjd :angel:

Han tittade efter den upplevelsen inte ens åt fåren när man gick förbi dem med hundarna i koppel :D

Det är ju en bra grej att göra - informera djurägare i området så dom ev kan stänga in får osv under dom timmarna :) Jag är dock förvånad över att en jakthund går på får - känns inte som en bra tränad hund, men verkar inte ovanligt.
Ja och nej, en del jakthundar jagar allt som rör sig och det finns en och annan förtvivlad älghundsägare som har fått hundar som ställer kossor. De ska jobba självständigt men en del hundar lär sig att kossor är enklare och fler. :meh: Det är självbelönande att jaga och jag kan förstå att det kan vara kul för hunden att sätta fart på ett gäng får. Det är svårt att komma åt problemet om hunden en gång har fått smak för det. Ungefär som hundar som stjäl mat, de kan ta skäll för att de får tag i det de vill.
Därför gör vi allt vi kan för att det inte ska finnas någon möjlighet att upptäcka tamdjur och möjligheten att jaga dem.

Lite nyfiken på vad man tycker om jakthundar som drar in i fårhage och börjar jaga får :(

Varför tror du att någon seriös hundägare/jägare skulle vara okej med det? Jättemärklig fråga i ett hundforum som åtminstone jag anser vara ett av de seriösare. Jag tycker det säger sig självt att om man har någon form av djurvett tycker man givetvis inte att det är okej.

Jag hoppas och tror att majoriteten av oss här inne har god koll på våra hundar, våra respektive discipliner och hur sådan grundträning ska gå till, speciellt om den involverar andra djur. Personligen tycker jag inte att det är särskilt trevligt att skapa sig förutfattade meningar i områden man kanske inte är så verksam i/har god insikt i. Uppmärksammar man något som man undrar över går det ju att fråga, istället för att anta att något gått dåligt till och på så vis negligera flera användares kunskaper.

Jag anser visserligen inte att djuren behöver stängas in, utan bara som information. De hade så pass många djur att stänga in dem inte var görbart helt enkelt. :D

Varför tror du att någon seriös hundägare/jägare skulle vara okej med det? Jättemärklig fråga i ett hundforum som åtminstone jag anser vara ett av de seriösare. Jag tycker det säger sig självt att om man har någon form av djurvett tycker man givetvis inte att det är okej.
Lite felformulerad fråga - jag skulle nog mer frågat, hur vanligt är det ? Hos mina bekanta händer det nästintill varje år vid jakt att någon jakthund drar iväg efter fåren.

Ja herregud, ibland undrar man! Vi har fördelen av att ha små såtar som de inte jagar älg på alls, de har blivit "mina" områden och övriga i jaktlaget frågar om lov att få jaga där. :rofl: Numera är det periodvis gott om vildsvin där så då jagas det mer av de andra. Men i och med att jag har haft bra jakthundar och allt tyder på att Ville ska bli minst lika bra så är jag uppskattad i jaktlaget. I övrigt finns det två överåriga småviltshundar som inte jagar så bra längre. ;)
Små såtar är verkligen inte dumt! Med älghundar har det ju en tendens till att bli lite små såtar kvar :angel: å där hoppas vi ju att Ata kan göra lite nytta :)

Lite felformulerad fråga - jag skulle nog mer frågat, hur vanligt är det ? Hos mina bekanta händer det nästintill varje år vid jakt att någon jakthund drar iväg efter fåren.

Jag tror inte att det går säga något generellt hur vanligt det är, eftersom det beror på stängsling, hur jaktmarkerna ligger i förhållande till fårhagarna, hur mycket vilt det finns, vilka hundar det är, hur de är tränade osv.
En av mina valpköpare har ”får som hobby” (enligt egen utsago :p ) och har typ 200 st efter lamning, och han har sällan problem med jakthundar som kommer in i flocken.

Jag släpper helst inte Ladda om jag vet att det finns får i närheten, hon har jagat en del mufflon och älskar det, och jag är inte helt säker på att hon ser skillnad på tamfår och vildfår.

Jag tror inte att det går säga något generellt hur vanligt det är, eftersom det beror på stängsling, hur jaktmarkerna ligger i förhållande till fårhagarna, hur mycket vilt det finns, vilka hundar det är, hur de är tränade osv.
En av mina valpköpare har ”får som hobby” (enligt egen utsago :p ) och har typ 200 st efter lamning, och han har sällan problem med jakthundar som kommer in i flocken.

Jag släpper helst inte Ladda om jag vet att det finns får i närheten, hon har jagat en del mufflon och älskar det, och jag är inte helt säker på att hon ser skillnad på tamfår och vildfår.
Som hobby ja :rofl:

Både Lyra och Ergo jagade ju mufflonfår för ett tag sen, funderade faktiskt på om det skulle kunna bli ett problem. Men ingen av våra ”ordinarie” jaktmarker har får intill så förhoppningsvis blir det en icke fråga :D

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 553
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 864
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 605
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
2 636
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar