Träning av föl

Sv: Träning av föl

Ja just det ja... hrmmm, du har en poäng där... Men du vet vad jag menar va?
Men okej, jag ändrar mig till åringar då.. bättre så? :p

Jag är ute och promenerar några gånger i veckan med mitt 7månadersföl. Flyttar framdel/bakdel, tränar in kommandon för halt och framåt osv.

Verkar henne ofta och lite, håller nu på att vänja henne vid att ha frambenet mellan mina ben under verkningen.

Annars busar hon mest med sina polare i hagen.

En åring är en häst som är inne på sitt första levnads år men det kan inte kallas för föl då den inte går med stot.

Föl = En häst som är inne på sitt 1:levnadsår och går i hopp med stot.
Åring = En häst som är inne på sitt 1: levnadsåret men är avvant från stot.
1-åring = 2:e levnsadåret.
2-åring = 3.e levandåret osv

Kram

Min åring står snällt i gången när han blir borstad och får hovarna kratsade, detta har han gjort sedan han var 6 månader, han blir 12 månader på Söndag.
Han promenerar snällt ute i skogen, har haft träns och sadel (min träningssadel på 1 kg). Detta utan bekymmer. Han verkas regelbundet och inte heller det bekommer honom. Han är lasttränad och har inget emot det heller, kort sagt, han gör det mesta som en "stor" häst klarar av.

Min ettåring leds varje dag till och från hagen, bids upp ibland då han blir borstad och lyfter hovarna. Annars går han bara och har det gött i hagen.

1536989.jpg

Här tränas att att ha täcke på sig.

Min blir 9 mån i dag.
Han är bara pysslad med i stort sett.
Vi har inte promenerat ut ensam med honom för vår väg skull. Led tränas till hage mm
Hov vård går bra.
Håller på att lära honom att vara upp bunden. Vi har varit slappa med det. Det har gått så bra ändå.

Nu har vi det med hel av vänjningen kvar. Han går med mamma i hagen.
Men han skall åka på hingst bete i maj. Måste skilja dom innan.
Vet inte hur jag skall göra bara.????
Han går igenom staketet om mamma försvinner.
Tipps mot tages

Låt dom vara isär på nätterna först. Sedan i hagar där dom inte ser varandra. Även på dagarna kan du ju låta fölet stå inne när mamman är ute ett par timmar.

Mvh Hanna

Binds upp, leder, är bunden bredvid stot när vi kör, borstar, lyfter hovar, backar :)

HannaPP skrev:
Låt dom vara isär på nätterna först. Sedan i hagar där dom inte ser varandra. Även på dagarna kan du ju låta fölet stå inne när mamman är ute ett par timmar.

Mvh Hanna
Dom är i sär från ca 18 00 till 8,00 på morgonen
diar först i hagen.
Kan kanske ha fölis inne lite längre. Då klättrar han nog på väggarna . Även när vi rider på dagen är han i boxen.
Men han står inte kvar i hagen om vi tar bort stot.
Då går han igenom och sticker efter henne.
Då får man ställa båda inne kanske.

Kan inte hingstbetet bli en vändpunkt för din lilla häst? Gör det något om han går med mamma på dagarna fram till hingstbetet? När han sedan kommer tillbaka från hingstbetet har han inte samma behov av mamma. Eller tror du han drar från hingstbetet då?

Racer skrev:
Kan inte hingstbetet bli en vändpunkt för din lilla häst? Gör det något om han går med mamma på dagarna fram till hingstbetet? När han sedan kommer tillbaka från hingstbetet har han inte samma behov av mamma. Eller tror du han drar från hingstbetet då?

Det är ju lite jobbigt när stot brunstar . Ännu har han inte visat något . Men jag har min andre gubbe i tankarna. Han hoppade på stot.
Men hon sparkade till honom
De vill att hingstarna är av vanda innan betet. Det blir lättare för dom i så stor flock.
Det är inte förrän i maj

min åring följer med mig på promenader någon gång i veckan. Vi tränar då på olika kommandon som smackningar och proo. Vi nosar även på lite farliga saker och tittar på bilar.

Inne i stallet har han fått testa att ha på sig träns några gånger. Stå i gången är inga problem utan där står han med ro. Vi lyfter hovar och tränar på beröring överallt. Tränar även på att flytta för tryck osv.

Allt har hittills gått helt utan problem, han är alltid positiv och nyfiken och dessutom totalt orädd :love:

Jag är ute och promenerar med min åring både ensammen och med kompis. Hon är van att stå uppbunden i både boxen och i stallgången.

Men jag har en liten undran och det är hur man transporterar åringar??

Jag har transporterat henne 4 ggr (tillsammans med mamman) som föl. Men nu har jag skickat i väg mamman och undrar hur man ska transportera åringen.

Ska hon stå lös/uppbunden? Med eller utan mellanvägg?? Motivera era svar, för alla säger olika och då är det svårt att veta vad som är "rätt eller fel".

När börjar man träna dom med träns ect?? Det är min första åring och jag blir väldigt tacksam för alla tips och råd :banana:

Mvh Johanna

Har du möjlighet att låna ut stoet till någon kompis ett tag, det kan ju kanske vara en lösning?

Jag har inga kompisar som vill låna ett sto. Jag har ett stall min släkt. Men de ska en så dyr hyra .
Lite jobbigt med pengar just nu.
Det löser sig nog.

Det där med att träna med träns kan man börja med lite som man tycker, det enda är ju att det ska vara väl anpassat till hästen. Dvs antingen har man träns och bett i en massa olika storlekar eller så väntar man till dess att hästen vuxit i det träns man har... själv föredrar jag att förbli tränslös så länge som möjligt. Har ett sto som jag fortfarande rider i repgrimma och hon är elva år i år. Men det är väl en smaksak...

Cider skrev:
Hur och vad tränar ni med era årsföl?

Gärna bilder! :bump:

Jag är ute mycket på prommenader, hon får gå med bredvid vagnen när jag kör och när jag rider de stora hästarna. Tränar mycket NH så att hon blir snäll i hanteringen. Verkar henne, har haft sele och träns på. Hon går ute dygnet runt med sina kompisar, så jag brukar ta inne henne ibland istallet också. Övar så att hon ska kunna stå fastbunden.

Jag har hittills tränat på att stå uppbunden, acceptera att man kan ta på henne överallt. Lasttränat och gått promenader.
Hon är knappa 10 månader och hon har humör och vilja den lilla.

Nu när snön försvinner så blir det mer promenader och hon ska vänjas vid träns. Målet för i år är utställning i sommar:)

Min lilla tråd i uppfostran av föl är att sånt som man inte vill att de ska göra som stora hästar, får man inte heller göra som fölis...
Det är inte gulligt med en brötande nafsande 6 åring som min nya häst är....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits