Träning av föl

Sachaya

Trådstartare
Kommer i november få hem mitt första föl :p
Jag har haft unghästar och ridit in, kört in och tränat dem själv.
Men, jag har aldrig haft ett föl!
Till saken hör den att fölet kommer komma direkt från den viltgående flocken på lojsta hed och vara ganska (helt) ohanterat av människor.
Så, jag vill börja läsa på redan nu så jag inte står där handfallen när lillen kommer hem. :confused:

Så jag vill ha alla tips och idéer om vad man kan/bör/inte bör göra med ett föl i den åldern upp tills den är cirka ett år! :up:

Leda, promenera, borsta, ta pa overallt, lyfta fotter och om det gar knacka lite pa dem med en gummiklubba (jattebra om de ar gott vana sen nar de ska ha skor i frsmtiden). Jag skulle aven vanja vid filt/tacke, samt att ha elastisk gjord runt magen nar de tidigare namnda funkar bra. Att spola leriga fotter ar bra, borjar man tidigt har man mer tid pa sig om de ar radda for vatten. Leda pa vag sa de ser trafik.

Ledmotivet ar - du kan gora det mesta psykiska jobbet men undvika det tunga kroppsliga. Ga over pressenningar, kolla paraplyn, promenera pa ridbana/rid -och korvagar de kommer ga pa i framtiden. Aktivera hjarnan och trana pa hanteringssaker du kommer gora med dem nar de ar aldre helt enkelt. Jag tranade till och med pa knoppning bara for de skulla vara vana (och lite for min skull ocksa) ;P

Se till att den får gå med jämnåriga kompisar i bra flock i bra hage med stora ytor.

Annars är det bra att lära den att stå på gången och uppföra sig när Hovis kommer.

Allt annat har den hela livet på sig att lära. Och ta det extra lugnt i början eftersom flytt är stora saker för så små.

Jag låter fölen vara föl bortsett från vanlig hantering, leda i grimma, lyfta hovar, kunna bli avborstad samt uppbunden, och givetvis via detta, känna förtroende för människor. Åka transport med mamma är också bra.
Mer tycker inte jag de ska behöva vare sig göra eller kunna när de är föl. Säger som @lil-sis. De blir heller inte vare sig bättre uppfostrade eller utbildade för att man börjat med annat tidigare, finns tillochmed forskning som konstaterat det där man jämfört föl som hanterats massor som små, och de som inte blivit det och sen ska börja med det som ett-tvååringar.

Det vardagliga tycker jag räcker så som ledas i grimma och grimskaft, borstad på, lyfta hovar, spray flaska, spola ben, uppbunden, pilla öra, näsa, mun mm är det jag kom att tänka på nu.

Jag gör inget med mitt föl (nu åring). Han går i flock med andra unghästar, hingstar och valacker :) Flock och stor kuperad hage samt bra foder är prio 1 för mig. Han verkas såklart regelbundet, avmaskas osv :) men blir inte hanterad mer än nödvändigt. Kommer dock ta in honom på box några dagar (max en vecka) i höst och träna ledning, uppbindning och ta på grimma. Behöver inte vara perfekt på något sätt! men så att han blir lite hanterbar. Han är just nu lite spänd/känslig. Jag tycker inte dem behöver kunna så mycket i den åldern, då dem inte ska användas utan få en bra uppväxt. Spola hästen, täcken, träns, longering, promenader osv kan man ta när det börjar bli dags för inridning.

Jag jobbade i ett stall som köpte in två föl från heden. Deras enda kontakt med människor var infångandet o påtvingandet av grimma. Sen lång transport till Skåne.
De var ganska skärrade o väldigt skygga men hade varandra.
Grimmorna fick bli på ett tag tills de märkte att människor var rätt ok.
De gick i flock med andra hästar i olika åldrar o det hjälpte också till.
Det tog ett tag innan man kunde börja med lyfta fötter o liknande på de här två. I början var man glad om man kunde klia lite manke.
Men de blev jättetrevliga o lätta att ha o göra med tillslut. Stort tillit till människan o fanns sig i allt man hittade på. Lättare en sin jämnåriga kompis som var född på gården o alltid hanterad.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat