Träning av en superpuppa

Tagliabue

Trådstartare
Jag har fått äran (?) att träna en häst i stallet, som i grund och botten är en hygglig häst och har en bror som tjänat några mille. Hästen i fråga är en 4 årig märr som gjorde debut i sommar, hon har gjort fina jobb och drar knappt en suck efter jobb eller lopp för den delen. Hon har gjort 6 starter och nu har tränaren gett upp och ids inte se hästen så han ger ansvaret till mig, problemet är att hon bromsar när hon snart inser att loppet är över, tas hon ut ett spår slår hon på en grisnit, hon har på 6 starter bromsat in ca 40 papp och gått en 17 tid.

I hagen är hon en surmärr utav dess like och får ibland som oftast för sig att pipa och slå mot de andra förutom min valack som hon mer en gärna brummar och ställer upp sig för och det rinner floder längs benen på henne typ :o Jag har sagt länge på skämt att vi borde släppa in henne till hingsten på gården så kanske hon blir nöjd.

Men hur tusan ska man träna en sån här superpuppa? Jag menar hur jag än kör, vart jag än kör, kör jag långsamt fort, intervaller, motion eller vad jag än gör så tränar hon bra hon är aldrig sur hemma. Hästen är givetvis åtgärdad och kollad efter starter då det behövs, så det är inte fräschören som är problemet då hon är likadan i varje start.

Vi har ridit på henne en gång, men hon var väldigt .. reserverad omman kan uttrycka det så, kändes inte riktigt som att vi visste var vi hade henne men det är säkerligen en grej som blir bättre om man rider oftare.

Hur göra?

Sv: Träning av en superpuppa

Alltså det där låter verkligen som bitterfi**an jag tränade ett tag, dock är hon ostartad så det kan inte vara hon men det låter helt identiskt och det är ju rakt av skrämmande :rofl:

Bara att den märrn var säkert sju resor värre på olika sätt då hon var flaskuppfödd och tyckte människor var hennes sort, män = hingstar som man skulle vara jättesugen på för att nästa sekund försöka slå ihjäl när det inte passade henne. Tränade super hemma och blev aldrig trött, grisnita in i näst sista sväng då hon visste att nu är det snart klart, nu skiter vi i det här.

Är hon kollad på livmoder och liknande efter cystor? Den vi hade blev grundligt kollad på alla delar men ingenting... hoppas innerligt att hon inte lever längre för hennes egna skull då hon förmodligen inte mådde bra alls inne i sitt lilla huvud.

Denna märr är än så länge bara galen i fyrbenta pojkar som tur är, annars hade nog M.Ö gjort sig av med hästen snabbare än kvickt ;) Hm, nej hästen är inte kollad på några sådana grejer, jag har lagt märke till att hon är så förbannat brunstig och sur typ hela tiden. Vi släppte ilag min valack, märrn och en till valack (dessa har gott tillsammans sedan i dec ifjol) med Polenta och hennes fölunge, märrn jag pratar om blev tokbrunstig och ville ha min valack men han la bara öronen åt henne och gick iväg.

Hur tusan ska man träna henne liksom? Läste på KG Holgerssons sida att enligt honom ska märrar tränas varje dag men inte så hårt typ, funderat på om jag ska börjar köra på så vis .. hon körs nu varannan dag (eller hon ska, jag har nyss kört igång henne igen).

Är hon brunstig för jämnan?? Tänkte på om brunsterna kan vara boven till att hon surar i loppen? Hon suger inte luft?

Folk säger ju att munkpeppar funkar bra på många vresiga märrar så varför inte prova? kan inte bli sämre.. :)

Jag skulle låta en veterinär som är duktig på stogynekologi undersöka henne. Om inte annat för att utesluta äggstockstumörer, inflammationer i livmodern eller andra problem. Kanske kolla hormonhalter i blod. Utesluta hemrafroditism och andra missbildningar.

Det är ju tröstlöst att jobba med humöret på henne om hon har en hormonell obalans i grunden.

Visar detta ingenting så vet ni ju det.

Hon är inte brunstig hela tiden men när man släpper in en ny häst blir hon tokig. Hon är inte elak eller sur när man hanterar eller kör henne men just att hon stannar i loppen på rent tjur känns det som.

Jag ska prata med tränaren och se vad han säger, de enda jag gör är att köra henne några dagar i veckan, jag tänker inte lägga ner flera tusen på en häst som inte är min.

Som flera säger här tycker jag att en ordentlig gynundersökning är en bra början.
Jag förstår inte alls holgerssons tes om att ston ska köras varje dag (om de har korsförlamningsproblem ja då kan det behövas). Annars har vi fått igång flera ston som bara går snabbjobb och startas och sen bara hage dessimellan.
gulan

Jag hade en likdan märr som denne, stannade med i loppen, alltid i sista sväng. Olika veterinärer kollade igenom henne, hon stod innan mig hos en proffstränare som lät en vet operera in en kula i henne. Men detta funkade inte heller. Jag testade munkpeppar, och detta funkade väldigt bra, men hon fortsatte att stanna i löpen så tillslut gav jag upp henne. Det är så himla tråkigt eftersom denne märren tränade kanon, men alltid i sista sväng slog hon in niten o joggade in i mål. Jag fick rådet att ge henne stroppymare, eller hur det nu stavas. Men det testade jag aldrig. En utav kuskarna som körde henne i ett lopp, var helt lyrisk efter värmningen, trodde att han skulle vinna loppet lätt, men så slog hon i backen, o det blev nästan tvärstopp. Han gav mig rådet att slå upp henne rejält. Fyyyyyy :crazy::crazy: Efter denne starten gav jag bort henne till en vän som ridhäst.

Ska bli kul o höra vad andra kan ha att säga om man nu skulle få in en sådan här liten märr igen.

Detta låter precis som den märrn jag tränar .. hon har sett sjukt bra ut i provlopp, värmningar och ALLT, hon är sjukt rolig att träna med .. alltid så positiv och framåt, finns inte en grej som är fel på henne. Snygg modell med, hon har liksom allt .. brorsan (samma mamma) har tjänat 3,5 milj och varit en duktig V7 häst .. denna märr har bromsat till sig 17 tider i loppen, vad händer om hon börjar släppa på bromsen? Hon tar pengar i varje start med.

Någonting jag har tänkt på är att hon verkar som sagt överförtjust i pojkar .. :D Hon har nu inte blivit körd på 2 månader sedan sista starten hon gjorde, oc innan hon ställdes av startade hon på en del men har alltid haft lite hull, och nu är hon så otroligt ploffsig, har ett rejält lager över revbenen men även rygg, rumpa och nacke har hon byggt på lite, hon är så otroligt grov och ser inte ut som en startande travare fast hon är ändå smäcker i sig. Kan detta ha någon kombination av allt? Eller mår hon helt enkelt sjujäkla bra nu?

Tränaren frågade mig om jag inte visste vad man kunde göra åt tokbrunstiga surpuppor och då berättade jag att man kunde stoppa in en kula up up and away typ men en kompis hade gjort de på sin häst och hon typ brunstade ut den eftersom. Så då blev han lite skeptisk mot det, har funderat på om man ska köpa något från Svenne Lindblom?

Jag håller med holgersson..märrar som surstannar tränas dubbelt så mycket så dom aldrig känner att dom blir trötta. Sen kan det vara nåt felläge i korset som har med kopplingen till hypofysen att göra som kan ge oregebundna brunster...så kolla med nån duktig kiropraktor eller massör.

Spännande .. som sagt, så tränar jag bara hästen och lägger inte ner några pengar på henne. Hon tränas nu varannan vecka och körs då ca 1,3 mil motion .. lite olika i både tempo osv, hon känns absolut inte trött, seg eller sur hemma utan hon har alltid humöret på topp, oavsett om jag bara kör en värmningstur och far hem eller om jag kör intervaller med henne. Hon drar knappt en suck.

martha: Menar du att om jag t ex tränar henne varje dag så kör jag kortare turer men hårdare eller lätta turer varje dag?

Jag förstår inte riktigt ditt upplägg. Hästen har väl en ägare som du kan rekommendra att låta utreda hästen?

Mina hästar står uppstallad i ett liiitet stall där jag jobbade förut, får betalt för att träna en häst där då tränaren själv har lessnat på hästen, tränaren äger tillsammans med en kompis till denne, hästen.

Spännande .. som sagt, så tränar jag bara hästen och lägger inte ner några pengar på henne. Hon tränas nu varannan vecka och körs då ca 1,3 mil motion .. lite olika i både tempo osv, hon känns absolut inte trött, seg eller sur hemma utan hon har alltid humöret på topp, oavsett om jag bara kör en värmningstur och far hem eller om jag kör intervaller med henne. Hon drar knappt en suck.

martha: Menar du att om jag t ex tränar henne varje dag så kör jag kortare turer men hårdare eller lätta turer varje dag?

Nja det är kanskelite olika, mende surmärrarna jag vet som körs "hårt" går antingen intervalljobb tre ggr i veckan eller tre heat 2 ggr i veckan...inte fort men typ 30-35 tempo på banan. Så kan man ju naturligtvis inte köra hela tiden, men en sån dust o ut o starta tills dom börjar sura igen

:confused:Och ägarna vill inte betala för en undersökning men vill att hästen ska tränas och tävlas?

Det står väl ingenstans att han motsätter sig att undersöka hästen, än. Bara att han är skeptisk emot "kul-metoden", vad nu sjutton det innebär :p

Vi satte ju i plastkula i vår treårsmärr i somras. (Hon som trasslat en hel del, med både ömmande muskler, känslig hud, överkänslig mot kraftfoder och som reste sig konstant vid selning och körning.)

Efter en lång vila fick vi ordning på det mesta, men hon var fortfarande okörbar. Eftersom hon också hade fruktansvärda brunster som störde både arbete och i flocken, gjorde vi en ordentlig undersökning av henne och sedan in med kulan. Vila en vecka igen, och sedan på med vagnen (och svansgaffel) som om inget hänt.... Fick tillbaka samma häst vi hade som ettåring, innan brunstkrånglet började.

Kulan satt bara en månad dock,( sedan krystade hon ut den, har det hela på bild, en dråplig historia, påminner om Mr Beans äventyr ungefär) Men vi har tagit beslutet att åka tillbaka på nästa brunst och göra ett nytt försök, även om hon nu går att köra, men jag misstänker att problemen kommer tillbaka annars...:grin:

Enligt vår seminveterinär sitter de som längst mellan 3-6 månader, men en hel del ston som haft kula "rättar" till sina hormonella störningar med oregelbundna och jobbiga brunster, medan en del märks inget alls.

Det är ett mycket enkelt ingrepp, inget krångligt alls, man måste bara pricka slutet av brunsten.

Men herregud! Jag har väl inte sagt någonstans att ägarna/tränaren inte vill kolla upp hästen, han vet inte ens vad det finns för möjligheter och därför frågar han mig och jag nämnde det där med kula. Föresten angår det inte dig om ägarna/tränaren vill kolla upp hästen grundligare eller inte.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 658
Senast: anhe
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 471
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V