Träning av dräktigt sto

Shoortiie

Trådstartare
Hejsan, jag har för första gången betäckt mitt sto, med den helt grymma hingster Bravour e. Cornet Obelensky :laugh:

Jag fick hem henne för 3dagar sedan och undrar nu hur jag ska gå tillväga med ridningen, har 1000frågor :D

*När får jag börja rida
*När bör man sluta rida?
*Hur hårt får stoet gå?
*Kan man hoppa lite lätt?
*Jag ska som längst åka till ridshuset och rida lite, bör man vaccinera mot abortvirus då, och när gör man de?

Vill ha så många tips och råd som möjligt :laugh:

Mvh Jennifer

Sv: Träning av dräktigt sto

På jobbet rider vi våra dräktiga ston precis som vanligt. Man känner när de börjar bli dax att ta det lugnare med dom inför fölningen.

Sv: Träning av dräktigt sto

Fram tills hon är på dygn 45 i dräktigheten så bör du ta det lugnt med henne. Fostret eller rättare det befruktade ägget har inte fastnat i livmodern förrän då.
Sedan kan du rida henne fram tills att hon själv sätter stopp. När det inträffar är olika från sto till. Vissa säger ifrån flera månader innan andra fungerar bra nästan ända fram till fölningen.
Hur hårt och hoppning det är som med allt annat sunt förnuft. Stoet är ju inte sjukt utan "bara" dräktigt så hon kan arbeta om hon mår bra för övrigt. Hur mycket och hur hårt är också individuellt
När man har ett dräktigt sto så bör man inte ha henne ihop med andra hästar som är ute och rör sig mycket så att ta henne till ridhuset eller ha henne i samma stall som tävlande ridhästar är en risk. Visst man kan vaccinera men hon kan bli smittad långt innan vaccinet tar och det är inte heller 100 procentigt.

Liknande trådar

Avel Nånstans i bakhuvudet har jag att man inte ska hoppa ett sto som gått in i femte dräktighetsmånaden. Funderar på varifrån den regeln...
Svar
4
· Visningar
1 459
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 989
Senast: Tussinussen
·
Avel OBS detta gäller dock inte mitt sto utan en bekants men eftersom jag blev nyfiken så tänkte jag ställa några frågor , Hur skall man...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: vinkelina
·
Hästhantering Hejsan! Jag har en liten fråga som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut? Det är så att jag har kastrerat min minihingst...
Svar
14
· Visningar
3 973
Senast: Julienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka