Träning av dräktiga sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ponyta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 026

Ponyta

Trådstartare
man får ju inte tävla med dräktiga sto efter fyra månader, så jag undrar hur länge får man träna?
Och jag tänkte på hästar som går på turridning, hur länge får man använda dom, de borde väl va lika länge som man får träna?
:confused:

Sv: Träning av dräktiga sto.

Det finns, mig veterligen, ingen gräns för träning. Själv slutade jag med den vanliga tävlingsträningen när Cinnas foster var fem-sex månader. (Hon var i väldigt fin form och syntes inte att hon var dräktig ens en gång :) )
Sen efter det slutade jag med riktig träning och höll igång henne med mkt ridning i skogen, mest lekande men ändå motion :)
Man får gå lite efter hur hästen agerar. Om den protesterar så får man helt enkelt dra ner på träningen.

Det finns, mig veterligen, ingen gräns för träning. Själv slutade jag med den vanliga tävlingsträningen när Cinnas foster var fem-sex månader. (Hon var i väldigt fin form och syntes inte att hon var dräktig ens en gång :) )
Sen efter det slutade jag med riktig träning och höll igång henne med mkt ridning i skogen, mest lekande men ändå motion :)
Man får gå lite efter hur hästen agerar. Om den protesterar så får man helt enkelt dra ner på träningen.

Hmm okej. Jag har själv också dragit ner på träningen med mitt egna sto, det är mest ut i skogen och ha kul nu ;)
Men jag tänker på de här med turridning, de måste ju finnas nån gräns. Det är ju oftast väldigt krävande runder för hästarna, man borde väl intr få använda dom de tre sista månaderna?

Hmm okej. Jag har själv också dragit ner på träningen med mitt egna sto, det är mest ut i skogen och ha kul nu ;)
Men jag tänker på de här med turridning, de måste ju finnas nån gräns. Det är ju oftast väldigt krävande runder för hästarna, man borde väl intr få använda dom de tre sista månaderna?

Jag vet inget om deras bestämmelser. Jag är mer inne på tävlingsregler än regler för turridning.

Okej.
Det är nämligen ett islandssto i vårt stall som ägaren har tänkta att använda på turridningen, men vi tycker de är fel eftersom hon ska föla i juli.
Om någon vet något är jag tacksam! :)

Vi vill ju ha henne kvar i stallet =)!
Annars får ju Ponytas föl ingen o leka med :(

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 715
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka