Blue
Trådstartare
I Stockholm och Göteborg (andra ställen också?) så har vi trängselskatt. En kostnad för att köra förbi, eller igenom, vissa delar av städerna. Ofta 7-22 kr, En kostnad som så småningom dyker upp i form av en faktura. Om man betalar denna försent så tillkommer en avgift om 500 kr. En faktura på t.ex 9 kr blir då istället 509 kr. Det en mångdubbelt högre förseningsavgift än vad privata företag lagligen får ta ut.
Förseningsavgiften är en viktigt del av ekonomin för systemet som helhet och finansminister Magdalena Andersson har avvisat en sänkning av förseningsavgiften med att vi då måste införa generella höjningar av trängselavgifter eller att finansiera systemet genom ökad upplåning.
Vilka slår denna tilläggsavgift hårdast mot, ur exempelvis ett klassperspektiv? De som har bra koll på sin ekonomi eller inte? Är det rimligt att en unikt hög straffavgift ska vara en inbyggd del för att kunna finansiera systemet? Borde privata företag kunna ta ut liknande förseningsavgifter?
Förseningsavgiften är en viktigt del av ekonomin för systemet som helhet och finansminister Magdalena Andersson har avvisat en sänkning av förseningsavgiften med att vi då måste införa generella höjningar av trängselavgifter eller att finansiera systemet genom ökad upplåning.
Vilka slår denna tilläggsavgift hårdast mot, ur exempelvis ett klassperspektiv? De som har bra koll på sin ekonomi eller inte? Är det rimligt att en unikt hög straffavgift ska vara en inbyggd del för att kunna finansiera systemet? Borde privata företag kunna ta ut liknande förseningsavgifter?