Tränger sig innåt.

attempt

Trådstartare
När jag rider i rundcorallen hemma så vill min häst gärna gå inn¨t mot volten. I skritt kan han gå runt men i tarv rundar han bara av och vill inte lyssna på innerskänkel. Vad ska jag göra åt det?

Sv: Tränger sig innåt.

Lyssnar han i vanliga fall på dina sidoförande skänklar?
Gör han så i båda varven?

Kan det vara så att du omedvetet lägger din tyngd inåt mot volten så hästen tolkar det som om att den ska gå inåt?

Det är väldigt lätt att vika sig i överkroppen inåt och trampa ner lite extra i den inre stigbygeln när man rider på volt.
Tänk på att du ska sitta rakt över hästen med lika tyngd........

Be någon vara med dig nästa gång och försöka gå/springa bakom och kolla din sits.

Han lyssnar jättebra på sidoförande skänklar annars.
Jo, det kan nog vara så att jag sitter lite innåt med sitsen, ska tänka mycket på det nästa gång. Tack!

Hm....ok ...tips...få se....

Rid på en bana...alltså vanlig fyrkant........rid på en volt eller gör sidoförande rörelser..

Om du tex rider på en volt....så bryt volten och träna på att rakrikta hästen emellanåt,,alltså rid rakt fram. För att du ska få hästen rakriktad så måste du sitta rakt över hästen....

Tänk på att det är du som ska ta hästen framåt,,hästen ska inte ta dig. Med det menar jag att du ska visa hästen vägen. Använd dig av riktmärken när du rider.
Något annat som är bra är att be någon longera dig och du rider utan tyglar och bara kan koncentrera dig på din sits. Du kan rida i sadel men utan stigbyglar.
Försök också att tänka på när du rider att du sitter rakt över hästen. Nu när du ev. vet felet så är det lättare att tänka på det.

Du kan också rulla axlarna bakåt emellanåt,,då känner du om du spänner dig och och är du bara spänd i ena axlen så lutar du troligen åt det hållet.....

Jag tror att det kan vara så att han tappar balansen lite, tack vare cent.kraften dras ju hästen lite innåt, vilket kan ha stor påverkan på en obalanserad häst. Så försök att stödja hästen, och trava så balanserat som möjligt.

Hola,
Du gör förhoppningsvis inte ett ledande tygeltag med ytterhanden(som man brukar få lära sig på ridskola i engelskridningen) för att få ut honom på spåret?

Om så är fallet så och han är lite smart så går han bara före med bogen och kan skita i dig precis hur mycket han vill. Ju mera stressad ryttaren blir och vill ha ut hästen på spåret då så glömmer man sig lätt och gör det där ledande tygeltaget. Med det ledande tygeltaget så hamnar vanligen vikten (sittbenet trycker till) på den sida man gör det ledande tygeltaget och då säger man till hästen med sittbenet att gå undan för tryck = hästen knatar på ännu mera in på volten.

För att trycka ut honom, se till att göra ett indirekt tygeltag med innerhanden. Alltså ställa honom aningens inåt (ta tygeln mot magen), lägga vikten på inner sittben (som han skall gå undan för) och i den mån det behövs banka på med inner skänkel för att verkligen se till att trycka ut honom ut på spåret om han ignorerar de första hjälperna.

Träna på i skritt först tills du känner att det sitter i ryggmärgen och han inte försöker smita undan. Sedan testa i trav.

Inte ta i yttertygeln på några villkor. I synnerhet inte i vänster varv för då går han med bogen före och du kommer att vara supertvåa...

mvh Eva

Men om ett ledande tygeltag som går inåt mot magen har väl ingen inverkan.........då blir man väl hård i stället.
Ett ledande tygeltag ska gå rakt ut,,,fast här rakt in,,,inte bak..

Har jag fel?

Eehh?

Ett ledande tygeltag är när man bara tar ut handen åt sidan, alltså leder med tygeln.

Ett indirekt tygeltag är när du tar handen något uppåt och mot magen.

Tror inte vi pratar samma språk...

mvh Eva

Förklara gärna ett indirekt ledande tygeltag mera.
Inget jag hört talas om tidigare,,,tror jag i alla fall...inte till namnet i alla fall.
Vad är effekten av att man tar den inåt mot magen? Hur påverkar det hästen? Vad händer med hästens kropp osv?

Eehh??
Nu missförstår vi verkligen varandra... Ett indirekt ledande tygeltag finns inte.

Ett indirekt tygeltag är en sak och ett ledande tygeltag en annan.

Skriver jag så jäla obegripligt?

mvh Eva

Kolla inlägg 302 i filmer och bilder tråden här brevid. Kolla Mittenbilden på dig själv.
Där ser det ut som att du gör ett indirekt tygeltag med din högra hand, dvs innerhanden.

Det indirekta tygeltaget brukar jag använda för att ställa hästen och lyfta upp bogen så den inte ramlar in på volten.

Förstår du bättre hur jag menar nu, eller blev det soppa?

mvh Eva

OK........sorry...det var mitt fel..

Jag fick för mig att det var ett ledande indirekt eftersom vi pratade om ledande tygeltag. Såg att det inte var det du skrivit...

Det var mitt fel

Jag är helt med dig...................

Har som sagt aldrig hört talas om det tidigare vid namnet.
Kollade på bilden som du hänvisade till och det var nog inget jag tänkte på när jag red, inget medvetet tygeltag i alla fall..
Hmmm...ögonblicksbild.

Däremot när jag red vanlig engelsk ridning så använde man sig av uppresande tygeltag när hästen gick i för djup form.....men det tog man bara rätt upp ,,inte mot sig...kanske ungefär likadant?

Svaret ær ganska enkelt: Du har missat i den grundlæggande træningen.
1.Du måste læra hæsten att ge efter på bettet.
2. Du måste læra hæsten att ge efter før skænkel.
Har du inte lært hæsten detta så ær det svårt att træna vad det æn månde vara.
Nær hæsten kan detta så skall du ge hjælp med BÅDA tyglarna samtidigt som du "bumpar" med BÅDA skænklar så hæsten ger efter. Nær hæsten ger efter så lyft bægge hænder parallelt och før dem utåt parallellt samtidigt som du lægger en fræmre inre skænkel. På detta sætt "lyfter" du ut bogen. Klarar inte hæsten detta så har du alltså missat den elementæra træningen och måste børja om från børjan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 260
Senast: Grazing
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka