Trångbott med småbarn

eyz

Trådstartare
Ni som är ensamstående med småbarn och bor relativt litet, hur har ni prioriterat barnens lekutrymmen?

Jag och sambon har kommit fram till att enda möjligheten att rädda förhållandet är genom att bli särbos, eftersom jag studerar är ekonomin ganska begränsad och det (ekonomiskt) bästa vore givetvis en tvåa.

Från början tänkte jag att det eventuellt skulle gå att klämma in min säng i vardagsrummet, sätta draperi för och på så vis få ett litet rum i rummet samtidigt som sonen kan ha det andra rummet som sitt men jag inser att det blir vansinnigt lite yta kvar till vanliga vardagsrumsmöbler. :(

I den tvåa som jag tittat på (65 kvm) fanns en relativt stor klädkammare som efter lite pyssel skulle kunna duga som lekrum, om än ett smalt sådant (uppskattningsvis 130 cm på bredaste stället), det är givetvis ok att ta ut leksakerna i övriga lägenheten. Jag tittade även på en trea och visst, då skulle vi få bra med utrymme men budgeten blir väldigt tight samt att jag trivdes bättre i tvåan, den var fräschare och gav ett mer positivt intryck. Jag ska titta på en till tvåa men den är 5-7 kvm mindre och då känns det ju ännu svårare att få plats... :crazy:

Sv: Trångbott med småbarn

Ni delar på sovrummet och du får acceptera att v-rummet blir lekrum också?

Så hade vi det när vi bodde i vår bostadsrätt och visst blev det en hel del plock på kvällen ( vilket jag löste med att ha en stor rottingkorg där jag la typ alla leksaker ). Vid närmare eftertanke så plockar jag nog undan lika mycket leksaker från v-rummet nu och då har hon eget lekrum nu. Hon vill ju leka och vara där vi är så det ter sig ganska naturligt att hon drar ut allt till kök/v-rum ( öppen yta ) :D

Satsa på en 2:a, jag tror det kommer att gå fint.

Bäddsoffa?

Vi bor på 115 kvadrat och har ändå vardagsrum och kök belamrat med leksaker, både barnets och hundens :D

Det är jag som kommer ta nuvarande soffan, en fyrsits med divan så soffplats finns redan. :)

Att ha leksaker överallt räknar jag kallt med ändå ;), men jag tror att sonen skulle kunna leka ännu bättre om han hade ett eget utrymme och någon form av struktur så man/han hittar sakerna lättare.

Ju mer jag tänker på det, detso mer känner jag att jag skulle kunna trivas väldigt bra i tvåan så det blir nog så ändå. Gäller bara att hitta bra förvaringslösningar.

Jag skulle också välja att dela sovrum och leka i vardagsrummet. Faktum är att det är precis så vi har det nu, fastän jag och sambon fortfarande är just sambos. Nu är väl ditt barn äldre än vår son, men vi har inga flyttplaner inom det närmaste och jag upplever oss inte alls som trångbodda på våra 62 kvadrat.

Åh det finns ju massor av bra förvaringslösningar, kolla IKEA :D

Det beror också på hur stort sovrummet är, kanske kan han ha ett större hörn som sitt hörn med det större leksakerna på?

kura-vandbar-sang__74619_PE191869_S4.jpg

Kanske detta vore något?

Alt en sådan med bredare undersäng?

Alt du har en 160 och ni delar säng :D

Hur gammalt är barnet?

Vi bor i en tvåa med en 1,5 åring. Alla sover i sovrummet, ettåringen i spjälsäng. Och uhm vardagsrummet är lekrum... Svårt att hålla honom avgränsad :p di rör ju på sig di små.

Vardagsrummet är på runt 30 kvadrat tillsammans med köket. Så två gröna barnrumsmattor från IKEA mellan soffgruppen och matbordet är "lekrum" där står nu gunghäst, bobbycar och kasse (fyrkantig Ikeamtrl med dragkedja) med leksaker + att några flyttat in tillsammans med böckerna i bokhyllan o i hål i soffbordet. Ser inte så stökigt ut när det är städat :p

Även om han så hade sovrummet själv och vi flyttade in i vardagsrummet så skulle han ju inte vara där en sekund ändå. :cool:

Så jag tycker lekrum i köket om stort kök, eller i vardagsrummet om öppen planlösning.

I övrigt behöver vi en trea (eller 4, ett rum för böckerna :) ), för han skulle sova mycket bättre i eget rum!

Faktum är att om jag hade en så stor klädkammare och inte hade en man så skulle jag bosätta mig själv i den helt enkelt. :p och slippa sova i vardagsrummet. Har haft en kusin eller två som bott i klädkammare och det har sett rätt mysigt ut. Man kan ta förvaring på höjden i den.

Så kan man använda bäddsoffan när sambon kommer förbi.

(ev krävs det iofs att man är kort, en normalsäng kanske inte går in utan besvär. Å andra sidan kan man bygga säng själv, det gör vi hela tiden på sommarstället. (skum är inte helt fel att sova på och går att skära hur som helst) Eller ha futonmadrass och knöla lite.) Vårt IKEA hade byggt en ursnygg på ett antal skåp, som exempel, då får man förvaring också.

Senast ändrad:

Tack för era tips! :)

Sonen är 2 år och sover med oss även om han nog skulle kunna sova själv egentligen, men forsätter han och jag dela säng så löser det ju lite utrymmesproblem så det är planen.

Om jag inte minns helt fel så fanns det rätt gott om utrymme i båda köken och jag har ändå tänkt ha ett sånt där bord som man viker ut vid behov av större yta och då kan sonen ha en hel del grejer i köket, dessutom utan att de (i städat tillstånd :angel:) inte syns utan att man går in och ser "döda vinkeln".

Klädkammaren var väldigt långsmal, bara drygt en meter bred vid ingången så det kan bli lite svårt att sova två stycken där. :p

För övrigt så hatar jag våningssängar så det kommer inte på tal, annars hade det varit optimalt.:D (och ja, det passar bra att ikea har "kvadratsmart" som slogan i år, jag ska undersöka varje millimeter i deras utställningsrum...)

Jag får väl säga att vi bor frivilligt trångt med två barn. Alla sover i samma rum. Lillasyster har sina saker i bra förvaringshyllor i vardagsrummet och storebror har sina saker i andra sovrummet. Men där leker han sällan. Fram tills rätt nyligt antände vi inte andra sovrummet mer än till skrotförvaring så det är nytt att hans saker är där. Så man kan väl säga att vi bott som i en tvåa fram tills nu :)

Jag skulle satsa på loftsäng till mig själv i vardagsrummet och ha soffa och soffbord under. Beroende på åldern på barnet så kan det vara en ide där med.
* och jag som alltid brukar förespråka att man läser tråden först *
*doff

Senast ändrad:

Min syster bode i en etta (1½ kanske den blev eftersom hon hade en liten vägg) på ca 50 kvm med två barn varannan vecka. De fick dela på ett "rum" och hon sov själv i en bäddsoffa i "tv-rummet". När barnen var hos sin pappa sov hon i en av deras sängar (de hade vuxensängar) De fick helt enkelt leka där det fanns plats, köket, v-rummet eller sitt rum.

Min svägerska bor i en tvåa med sin tös (blir 2 år i januari) och de delar på sovrummet. Svägerskan menar att hon mest sover där och de är vana att sova tillsammans, så hon har en 1,40 stor säng och så har flickan en spjälsäng (men mest sover hon hos mamman).
Sedan har de givetvis leksaker lite överallt ändå, så blir det ju :D Men det fungerar jättebra för dem att dela rum, en säng på var långsida av sovrummet, lekbord i mitten och så garderrob/byrå innan sängarna tar vid på långsidorna :)

Liknande trådar

Hemmet Har ett stort vardagsrum i vår stora tvåa. Funderar nu på att sätta upp en vägg och på så sätt få en normalstor trea (82 kvm) istället...
Svar
4
· Visningar
1 027
Övr. Barn Några här läste kanske min tråd om att jag och barnen ska flytta så fort vi får lägenhet på närliggande orten. Jag har 7 år efter min...
2
Svar
27
· Visningar
3 483
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar