trängande tygeltag...

paragon

Trådstartare
...tycker en del tränare att man ska använda sig av och andra säger absolut inte! Vad säger ni, ska det användas och varför/varför inte?
 
Sv: trängande tygeltag...

Jag fick använda trängande på innersidan i början med "min" travhäst för hon skulle förstå att ställa i nacken men inte svänga. Hästens variant var att ställa utåt och kasta sig inåt jättefort:angel: Funkade jättebra och när hon fattade principen gick det att rida som vanligt. Red på trängande innertygel i tre fyra pass har jag för mig. Fast ibland om hon har riktigt svårt att förstå kan jag plocka fram det igen. Tycker man kan ha det som hjälpmedel, så länge man slutar när det inte behövs längre.
 
Sv: trängande tygeltag...

...tycker en del tränare att man ska använda sig av och andra säger absolut inte! Vad säger ni, ska det användas och varför/varför inte?

Jag rider med en mkt lätt kontakt med hästens mun, läs i stort sett hängande tygel. Därför använder jag trängande tygeltag för att ställa, böja och forma hästen för min innerskänkel vid behov.
 
Sv: trängande tygeltag...

:) Det känns vettigt. Plus att det fungerar. Som jag har fått lära mig har hästar väldigt lätt för att förstå trängande. = blir ett väldigt praktiskt hjälpmedel ifall man har problem.
 
Sv: trängande tygeltag...

Ett extremt generaliserat sätt att se på det är att modern dressyr använder ledande tygeltag och klassisk dressyr/akademisk dressyr använder det trängande tygeltaget. Men det är nog väldigt få idag som rider HELT enligt det ena eller andra. Själv plockar jag det bästa från båda :)
 
Sv: trängande tygeltag...

fast jag har även varit med om motstsen, dvs att akademisk tränare använder inte alls trängande tygeltag och "vanlig" dressyrtränare gör det...
 
Sv: trängande tygeltag...

Jag har använt mig av trängande tygeltag på min häst ett par ggr på ett pass när han inte ville ställa igenom i ena sidan. (då med innerhanden).

Det viktiga att tänka på vid användandet av det trängande tygeltaget är att hästen lätt tappar balansen, då man stänger av balansnerven (som ska sitta där nånstans :angel: )
Trängande tygeltag är också en av de sista tygeltagen man ska använda sig av, sista utvägen liksom, då det är ett mkt kraftigt korrigerande tygeltag (även om man inte flyttar handen mkt)
 
Sv: trängande tygeltag...

Innan jag svarar på detta.. vill jag veta vad du tror att ett trängande tygeltag är för något... min erfarenhet säger mig att det tydligen finns mer än ett tygeltag som kallas för trängade :crazy:
 
Sv: trängande tygeltag...

Jag menar när innerhanden går "inåt" mot hästens hals (men inte korsar manken), dvs motsatsen till ett ledande tygeltag som går "utåt". Visste inte att det fanns flera definitioner?
 
Sv: trängande tygeltag...

Det visst inte jag heller innan jag svarade på en annan sån här tråd ;) Det roligaste svaret jag fick på mitt svar där var någon som undrade hur jag kunde använda mig av trängande tygeltag (använder det gärna för att få extra koll på bogen) eftersom det var ett sådant negativt tygeltag, till och med namnet var visst negativt... ööh, jaha :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Lejd
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp