Träna upp tjock häst

P

Peachy

Har varit medryttare på en fjording i ca 6 månader, tanken var att jag skulle jobba upp kondis och muskulatur på hästen, vilket jag tycker att jag har gjort. Men hästen är inte mycket smalare.. Har ridigt mycket i skogen, tempoväxlingar, klättrat både upp och ner, travat och skrittat över små nerfallna träd etc.. Är det pga att hon har gått på ett ganska rikt bete? Hur länge brukar det dröja innan man ser skillnad?
Känner mig ganska misslyckad just nu, vill ju att all möda jag har lägger ner ska synas, iaf lite..

Sv: Träna upp tjock häst

Om hästen har bättre flås, orkar mer än förr, så har du ju fått resultat. Om hullet blivit till muskler så kan ju det vara en förklaring.
Annars så är det ju bara att fortsätta :)

Jaa, det är ju klart, tänkte inte så. Tack :D

Min häst blir alltid jättetjock på sommaren, och det är först nu på hösten när betet börjat tappa i energi som man börjar se någon skillnad på henne, trots att jag varit igång och ridit flitigt hela sommaren.

Jag läste någonstans att vill man banta hästen behöver man rida minst 30 minuter varje dag, och kan inte kompensera det med att rida t.ex. 1,5 timme var tredje dag.
Det är väl som när vi själva behöver gå ner i vikt, regelbunden motion är viktigast.

Se till att rida hästen ordentligt varje dag, men var försiktig om den är väldigt tjock så den inte skadar sig. Mycket skritt, och även trav & galopp, klättra är bra, ut i skogen! Se till att den INTE får för mycket mat, kallblod behöver inte så mycket grovfoder och särskilt inte mycket kraftfoder heller. Se efter hagen också, kanske kan den gå själv ett tag tills den är nerbantad? (tänkte om den går med fler hästar, så den går med liknande hästar med tanke på mat osv.)
Det kan ta ett tag, men de viktiga är att du försöker hålla den i hull därefter sen, det är bättre att inte släppa en sån häst på bete utan håll den lagom året om!

Se till att rida hästen ordentligt varje dag, men var försiktig om den är väldigt tjock så den inte skadar sig. Mycket skritt, och även trav & galopp, klättra är bra, ut i skogen! Se till att den INTE får för mycket mat, kallblod behöver inte så mycket grovfoder och särskilt inte mycket kraftfoder heller. Se efter hagen också, kanske kan den gå själv ett tag tills den är nerbantad? (tänkte om den går med fler hästar, så den går med liknande hästar med tanke på mat osv.)
Det kan ta ett tag, men de viktiga är att du försöker hålla den i hull därefter sen, det är bättre att inte släppa en sån häst på bete utan håll den lagom året om!

Fast mitt kallblod kräver lika mycket mat som ett halvblod. Så det är individuellt. Gick på sommarbete med 3 halvblod och var den som behövde stödfodras.

TS: Vad får hästen för mat nu? Hur mycket rider du?

Lägg gärna in bild. Vissa fjornigar är helt enkelt väldigt kraftiga och upplevs som tjocka.

Ja, det är ju naturligtivs individuellt med maten, min fjordkorsning jag hade, de räckte att han tittade på maten ;)
Men eftersom TS i det här fallet inte fått några resultat så skulle jag se över maten om hästen nu rids ordentligt.

Är det magen du kollar på om hon är tjock?? Isf är det ju säkert "bukfylla" alltså inte eg. enbart fett utan mer en tjock buk pga mycket intag av mat. Kan ju även vara proteinbrist spec om hästen bara äter gräs.

Är det magen du kollar på om hon är tjock?? Isf är det ju säkert "bukfylla" alltså inte eg. enbart fett utan mer en tjock buk pga mycket intag av mat. Kan ju även vara proteinbrist spec om hästen bara äter gräs.

Kan bara hålla med dig. Mitt sto som nu står på vila (unghäst) Ser ganska rolig ut;) Tjock mage men inget mer hehe
Innan vilan:

cimg4721_106195987.jpg

Nu:
resize-of-cimg4846_108638329.jpg

resize-of-cimg4850_108638387.jpg

Hon är kallblod;) Och fick föl i somras som tyvärr ej finns med oss:cry:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar