Träna upp häst

W

wingil

Har en sexåring som vi börjat efterlysa muskler på :)
Tänkte ett bra träningsschema.. hur ser det ut?
Tänkte om man var annan dag rider och var annan longerar/tömkör och vid ridning fokuserar på balansövningar med cavalettibommar, klättring mm borde det väl ge resultat? Ni får gärna komma med tips :)

Sv: Träna upp häst

Nu går han iof på sommarbete så dröjer några veckor innan vi börjar så blir till att ordna bra foderstat. tips på bra mat för unghäst och vit. mineraler mm?

Förutom maten :) så tycker jag att det är viktigt att fokusera på vad hästen tycker är roligt! Glad häst = arbetsvillig häst. Några övningar som stärker och bildar muskler är bl a klättring ( trav i seeeg uppförsbacke funkar bäst), hoppning med studs (gärna många) cavaletti och att rida i rätt form. Hur långt har ni kommit i utbildningen?

Man får ju åxå tänka på att det är en unghäst det rör sig om och att man inte får överanstränga! Min erfarenhet är som jag skrev tidigare, att man har mycket igen av att hästen har roligt!

Vad gäller maten så håller jag på grovfoder i så stor utsträckning som möjligt - hästen är en gräsätare som alla vet.. Energitillskott av havre och ev något proteinfoder. Mineralblandning brukar innehålla de flesta vitaminer men glöm inte saltet!! Särskilt nu på sommaren när det är varmt och hästarna svettas behöver de massor av salt!!

Hoppas något klarnade?

// Isabelle

Du har redan fått några bra svar på din fråga, och jag säger som några redan nämnt: det här med att bygga muskler på hästar är egentligen inte en särskilt komplicerad fråga eller ett trick som det finns någon sorts mirakel kur på för att åstadkomma... precis som med människor i träning så är det allsidig och varierad träning som bygger mest, detta kombinerat med en bra foderstat för hästen.

En frisk häst som utfodras rätt och rids/arbetas varierat bygger muskler! Det finns en nålad tråd ang muskler om du vill hitta specifika tips, men som sagt: varierad träning med både terräng ridning och markarbete på bana osv bygger bäst anser jag.
Lycka till!

Du har fått mkt bra tips.

Glöm inte att de hästen skrittdagar och vilodagar.
Annars byggs inga muskler.
Många rider sina hästar alldeles för mkt.

När jag köpte min 4-åring var han tunn och spetig.
Välvuxen ändå för sin ålder.
Hårt tränad :smirk:

Jag gav honom fri tillgång på grovfoder.
Gav även Build up från Dodson and Horrell.
Och viktigt! Färskt vatten hela tiden!

Detta i kombination med dressyr, klättring och en hel del vila gav mig en reslig, välmusklad och glad häst.

Han är 6 år nu.
Jag har vart uppmärksam på växtperioder, träningsvärk osv o gett honom längre vila sånna perioder.
Han har förrövrigt vuxit 4 cm på höjden och gått upp nästan 100kg

Många gånger kändes det som om vi aldrig kom någon vart men nu i efterhand vet jag att jag har fått igen det.

Så....var uppmärksam på din unghäst.
Känns han arbetsvillig, går han framåt, känns han stel eller spänd någonstans, ligger han ner mkt i hagen osv

En kompis häst växte massor som 7-åring ;)

Och sluta alltid rid när det går bra.
Ha skoj!

Senast ändrad av en moderator:

Omväxlande och regelbunden ridning i rätt form ger muskler. Kolla på freefarm.se för foderstat men generellt med hyfsat normala värden på höet så är ca. 1,5 kilo hö per 100 kilo kroppsvikt, 3 kilo havre, lite betfor, mineraler och tillgång till saltsten bra att utgå ifrån. (Räkna på det så ser du att det stämmer med alla tabeller och kvoter) Man behöver inte göra det mer komplicerat än så.

I våras satte jag igång min 18-åriga häst efter vila i över 1,5 år p.g.a. konvalescens och fölning. Hon var iofs rejält musklad innan hon vilade vilket underlättar för att få muskler igen men hon gick från tunnis till riktigt rund och fin på fem månader med ridning bara 4 ggr i veckan. Många långa skritturer (1,5 - 2 h) med inslag av klättring och lätt oländig terräng kompletterat med korta pass på ridbanan (ca 20 minuter), med kvalitet, d.v.s. i form och med genomtänkta övning samt 15 minuter fram och avskrittning gjorde susen.

Jag skulle var mkt försiktig med att longera för att bygga muskler för longering är påfrestande för senor och leder.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter