Träna upp ena sidan

RubinNovak

Trådstartare
Jag rider en äldre häst som är stelare i vänster varv och svagare i höger galopp. Inget extremt, utan så som de flesta hästar är i något varv. Han har alltid varit sådan. Har ni några tips på bra, men inte så slitsamma övningar för att hjälpa honom bli något starkare? Hästen i fråga rids mest i skogen men något dressyrpass i veckan och några skutt då och då. Tack på förhand! :D

Då måste du ju lösgjöra högersidan. Kolla in eller köp Hippsons böcker om utbildningsskalan, den först delen fokuserar på lösgjordhet.

Det viktigaste är att inte glömma bort den andra sidan också. Vet några som haft problem med ena sidan och koncentrerat sig mycket på att få den bra och istället får de problem med den andra sidan också.

Om du rider i skogen, kan du lösgöra hästen även där, det går att rida dressyrpass i skogen också, t ex skänkelvikningar fram och tillbaka mellan hjulspåren på en grusväg, eller rida slalom mellan träden (förutsatt att man får rida där) och verkligen forma hästen.

Då måste du ju lösgjöra högersidan. Kolla in eller köp Hippsons böcker om utbildningsskalan, den först delen fokuserar på lösgjordhet.

Han svarar bra på lösgörande övningar även om jag upplever att han aldrig blir "liksidig". Dock arbetar jag lika mycket i båda varv/åt båda håll. Menar du att lösgörande övningar kan styrka hans högersida? Jag ska kika på Hippsons böcker, tack! :)

Det viktigaste är att inte glömma bort den andra sidan också. Vet några som haft problem med ena sidan och koncentrerat sig mycket på att få den bra och istället får de problem med den andra sidan också.

Om du rider i skogen, kan du lösgöra hästen även där, det går att rida dressyrpass i skogen också, t ex skänkelvikningar fram och tillbaka mellan hjulspåren på en grusväg, eller rida slalom mellan träden (förutsatt att man får rida där) och verkligen forma hästen.

Man vill ju såklart inte glömma andra sidan, nej. Jag rider honom lika mycket i båda varv och åt båda håll. Mest för att jag känner att jag inte har kunskapen att börja experimentera utan en vettig grund. Ja övningar i skogen var ett bra tips, dom gör jag oftast bara när han är för het :angel: Ska försöka lägga in lite mer mjukare övningar där! Tack! :)

Man vill ju såklart inte glömma andra sidan, nej. Jag rider honom lika mycket i båda varv och åt båda håll. Mest för att jag känner att jag inte har kunskapen att börja experimentera utan en vettig grund. Ja övningar i skogen var ett bra tips, dom gör jag oftast bara när han är för het :angel: Ska försöka lägga in lite mer mjukare övningar där! Tack! :)
Det är väldigt lätt att glömma bort och så fokuserar man på den sidan där problemen sitter, har samma dilemma själv och försöker påminna mig själv om att inte glömma bort den andra. :p
Ja, skogen är bättre än man tror för dressyr, om inte annat är det bra lydnadsövningar också. :up:

Jag rider en äldre häst som är stelare i vänster varv och svagare i höger galopp. Inget extremt, utan så som de flesta hästar är i något varv. Han har alltid varit sådan. Har ni några tips på bra, men inte så slitsamma övningar för att hjälpa honom bli något starkare? Hästen i fråga rids mest i skogen men något dressyrpass i veckan och några skutt då och då. Tack på förhand! :D

Ha, det skulle kunna vara jag som skrev detta.:D Jag har tagit hjälp av tränare som är väl medveten om att hästen inte kan tränas för hårt och att vårt mål inte är GP. Jag vet heller inte hur pass erfaren ryttare du är, men jag har ju tagit upp min ridning efter måååånga år och är inte den skickligaste ryttaren. Så när jag känner att jag inte har lika mycket häst under rumpan måste jag först tänka på hur jag själv sitter. Sitter JAG jämnt över, eller hästen måste kompensera mig och därmed upplever jag det som att hästen är ojämn?
Så först kollar jag mig själv. Sedan gäller det att få jämnt stöd i båda tyglarna. Här är det som tidigare inlägg - lösgjordheten. Jag tror jag har ridit 100 mil i skritt, utan stöd av väggar eller staket, att rida RAKT fram, sitta jämnt över hästen och med lika mycket stöd i båda tyglarna. Att det kan vara så svårt är ofattbart. :crazy: Detta kommer först genom att driva framåt och få hästen att söka stöd i bettet. Om hästen går undan bettet ska man inte korta tyglarna för att få kontakt, utan fortsätt driva framåt. (Detta är kanske självklarheter för dig men jag utgår från mig själv.)

Det senaste som verkligen har gjort skillnad är faktiskt att byta bett. (kolla tänderna naturligtvis). Det sk b-bettet med skänklar uppåt. Kan vara ett tips.

Han svarar bra på lösgörande övningar även om jag upplever att han aldrig blir "liksidig". Dock arbetar jag lika mycket i båda varv/åt båda håll. Menar du att lösgörande övningar kan styrka hans högersida? Jag ska kika på Hippsons böcker, tack! :)
Ja, därför att han, med största sannolikhet, länger sin svaga höger och kortar sin kraftigare vänster. Om du tar tyglarna i skritt och skrittar rakt fram, känns det som en tvättsvamp i höger och ett kylskåp i vänster. Ungefär.
Hästen vill länga höger, du vill korta den, genom att lösgjöra.

En enkel men effektiv övning är att öka och minska storleken på volten I skritt. Dock enbart effektiv om hasten spårar ordentligt. Om ni är bra på skolor lägg sen till svaga öppnor när volten ökar I storlek och svaga slutor när den minskar.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama