Träna upp bättre påskjut?

S

Shy

Hur gör jag?
Jag har en häst som har lätt för att samla sig och sätter bakbenen fint under sig och är så mjuk att rida. Det låter ju inte som något problem kanske ;)
men han stannar nästan i framåtrörelsen!!!! Han tappar påskjutet ju mer han samlar sig. Går han i fin form så kan jag springa fortare ijämte :crazy:. Han knycklar ihop sig till slut, och man blir frustrerad över att tappa farten.

Hur tränar jag upp påskutet? Tacksam för goda råd.
Lös fri trav går bättre men då hamnar han lätt på bogarna...Hjälp tack!

Sv: Träna upp bättre påskjut?

Orkar han gå i ett högre tempo när han jobbar under sej? Det kanske är styrkan som fattas. Annars får du testa mycket tempoväxlingar, se till så du har hästen med dej i varje tempoväxling. Våga släppa lite, lite på formen för att få ett bättre tempo och sedan samla ihop igen. Så att han kommer in i tänket att han vill framåt själv...

Så skulle jag träna ialla fall..

Lycka till!

Mvh Domino_s

Nej väldigt sällan. Det är tempo och framåt som fattas, visst delvis är det styrka men inte hela problemet. Jag funderar lite på allt man läser om SI-leden och problem kring den?

Tack ändå för tips.

Lyssnar han bra på din skänkel över huvudtaget? Jag kan få sitta och banka för kung och fosterland när jag rider för min tränare, just för att han slutar att komma framåt i sina rörelser. Då går han ändå i en ganska låg, unghästaktig form. (Min häst är rätt grön)

Har du inte någon tränare som kan hjälpa dig?

Jag tycker det låter ganska typiskt en bekväm häst som inte går fram till bettet utan knäpper av i nacken och saknar framåtbjudning helt enkelt. Lite lägre form och få fram hästen, få igång framåtbjudningen.

Mycket tempoväxlingar, kräv lite aktivitet, träna att hästen faktiskt lyssnar framåt. Va konsekvent också, framåt är framåt helt enkelt, lätta i handen är också viktigt, så man inte sitter och smyghåller när man driver det är lätt hänt.

Hur är den i skogen förresten? Är framåtbjudningen bättre där?

Senast ändrad av en moderator:

Jag kom på en grej till. Min var likadan i början (min outbildade häst, krökte på nacken och var hur känslig som helst i munnen) men efter lite extra frågeställningar om utrustning så visade sig vara ett bettproblem. Han var känslig pga obehag och bjöd ju då inte heller fram till bettet utan bjöd egentligen åt inget håll alls.

Kan vara en idé att åka och kolla upp munnen?

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 214
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama