Träna ryggmusklerna utan backar = I

Krans

Trådstartare
Hej ! Har ni tips på hur jag ska stärka hästens ryggmuskler? Vi har dåligt med backar att klättra i och hästen är inte jätteframåt så inte enkel att rida i form heller = I , speciellt inte för mina juniorer.

Hej ! Har ni tips på hur jag ska stärka hästens ryggmuskler? Vi har dåligt med backar att klättra i och hästen är inte jätteframåt så inte enkel att rida i form heller = I , speciellt inte för mina juniorer.
Ryggmusklerna tränas varje gång hästen rids i rätt form. Man får mycket gratis av cavalettibommar och sådant som får hästen att lite per automatik trampa in under sig.

Tömkör mer ifall dom som rider inte kan få hästen att arbeta rätt.

Som redan påtalats i tråden så är det bukmusklerna hästen bär ryttaren med. Om de spänner ryggen så blir det omvänd effekt, den sänks och det kan ge skador. Så det man vill träna är bukmuskulaturen. :)

För att den ska aktiveras bör hästen gå i form. Det finns hästar som tar sig över cavaletti utan att någonsin aktivera "rätt" muskler. Så cavaletti är, precis som backar, ingen mirakelkur.
Det som stärker hästen bäst är att de arbetar i korrekt form, tyvärr.
Så om det blir för svårt för juniorerna kanske man antingen kan ta hästen för hand eller tömköra den emellanåt. Isf kan man jobba med skolorna eller evt rygga den en del för att den ska aktivera buk och bakdel.
Löshoppa små studsserier kan också funka för en del.
Att den bara rör sig över stock och sten rätt ut i buschen kan funka för en del också.

Jag vill slå ett slag för att Skritta länge över stock och sten. Alltså inte på en skogsstig utan verkligen genom terrängen. Det gjorde underverk på min häst. Som ett resultat blev han dessutom enklare att rida rätt på banan.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur