Träna på ljud bakifrån...tips önskas!

J

jezekl

Jag ska köra in min fjording har jag tänkt. Jag har en kille som ska hjälpa mig med själva inkörningen, men ska göra en del grundarbete först. Dels ska jag tömköra. Men jag ska även få bort bakrädslan han har. Han är inte så farligt rädd för att ha saker bakom sig, utan det är när det låter som han tycker det är läskigt. Detta måste jag få bort innan det går att sätta vagn efter honom. Jag har fått lite tips från killen som ska köra in honom, men jag behöver fler tips!

Tex var ska jag hålla till? Hittills har jag ställt upp honom i stallgången och prasslat med en påse bakom och skramlat med en hink (rullat den på golvet). Ska man ha honom bunden? Jag har haft honom bunden på ena sidan, och nu har han börjat gå iväg och vända sig om. Hur ska jag göra?

Tips på saker att använda, och hur. Jag har hink (plast) och plastpåse (IKEA påse) nu. Fått tips om plåtburkar i påse (tänkte ta läskburkar som jag har hemma). Det kanske inte är aktuellt riktigt än. Har fått tips att dra saker efter mig när jag är ute och går med honom.

Mer tips tack! Hur har ni gjort när ni skulle köra in era hästar, ni som haft bakrädda hästar?

När jag har tränat sådant har jag hållit till i en paddock och tömkört hästen medans en annan drar något tex ett däck efter en bit, bara korta sträckor så att hästen vänjer sig vid ljudet och sedan längre och längre sträckor.Värt att pröva i varje fall

Lite skillnad i storlek men ändå :p
när jag började förbereda min minishettis inför inkörningen så gick vi små promenader i ena handen hade jag lilla "Ärtan" och i andra handen så hade jag en lång orange snöpinne, som jag lät skrapa i backen. Lilla coolingen tyckte att det var helt ok!
Annars kan du ju ta en promenad med pet flaskor i snöre!
En snäll hund kanske som går lite över allt kring hästen!
Ha riktigt prassliga kläder på dig.
Starta ett par bilar på gården och "lek" lite runt dem.

Tänk bara på att byta sida ..........du vet ju det där med hästarnas hjärnhalvor :smirk:

Lite andra tips får jag nog klura på.
Skicka gärna PM om hur det går då jag oxå håller på och kör in min fjord :)

MVH Martina

Knyt fast något i ett rep som du håller i när du rider hästen, eller leder den om den inte är inriden. Repet ska vara så långt att det släpar ca 3 m. efter er. Om hästen får panik släpper du bara repet, men försök i möjligaste mån lugna den så vänjer den sig snart. Börja med t.ex en granruska eller något annat som ger bara lite ljud. Byt sedan till allt skramligare saker. Det är viktigt att inte avancera för fort, När hästen vant sig vid ett ljud så bör du "dra" det ljudet några dagar i lugn och ro innan du byter till nå´t värre. Jag har kört in 3 Nordsvenskar på detta sätt och det har fungerat bra. Lycka till.

Nu håller ju snön på att försvinna total,men vi har under vintern tolkat rätt mkt efter våran,som också var lite bakskygg,men endast för ljud.Och finns det nått som kan låta så mkt som en hoper 13-åringar och en pulka,eller miniskidor? :D
Har precis vågat mig på att spänna för vagnen och det har inte varit ngr problem alls! :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 410
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 646
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 467
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA