Träna islandshäst oskodd eller med boots?

raggsock

Trådstartare
Hej
Jag undrar hur ni som rider era hästar oskodda eller med ridboots blir bemötta på träningar, andra evenemang mm?
Har ni islandstränare som accepterar oskott eller ridboots?

Jag får en känsla av att islandsträningar är väldigt inne på olika skoningar fortfarande och tittar lite snett på folk som inte skor sina hästar eller rider med "lösa skor" som ridboots.
Jag kan givetvis förstå om hästen är öm eller så men inte annars?

Akademisk ridning och western verkar mer öppen i detta ämnet t e x

Vad har ni sett och märkt?

Sv: Träna islandshäst oskodd eller med boots?

Red för en ganska känd tränare för några år sedan, barfota på min äldsta häst. Det var isigt, så vi hade broddade boots.
Tränaren var rätt anti och tyckte att det var slöseri på en så fin häst att han skulle vara barfota. "Sko och rid!" var rådet jag fick ;)

Har annars inte tränat så mycket för islandstränare, men många andra islandsfolk tittar ju lite snett... :(

Anser du att din häst mår (eller går) bäst oskodd eller med ridboots, använd det! Jag anser att mina går bäst skodda men det betyder inte att jag tittar snett på folk som väljer något annat. Sånna människor är bara larviga, lita på dig själv och gör vad som känns bäst!:)

Min häst går barfota sedan en tid tillbaka. Han rids mestadels i skog och mark. Det är oerhört skönt att kunna ge sig rätt ut i snår eller snö och inte behöva oroa sig för att hästen ska trampa av sig skorna! :D Men jag märker själv att han inte tar ut steget ordentligt och ömmar på vissa underlag. Ovalbana går bra men sliter något djävulskt! Så jag skulle förstå om någon påpekade att han borde ha skor av den anledningen, men det har inte hänt hittills.

Det gäller att anpassa ridningen...
Jag tränar unghästar utan skor, dock inte uppsuttet, men "jogging" jämte 4-hjuling går fint.
Har jag mjuka fina ridvägar kan jag tänka mig att rida oskott, men inte i någon större omfattning och absolut inte på en häst som skall ridas mycket...
Generell barfotaridning tror jag inte ett smack på.

Nej, men om man då skyddar med "lösa skor" dvs boots istället för järnskor så borde det vara ett acceptabelt alternativ då det borde kvitta hur man sätter dit skyddet? För skydda hovarna vid behov tycker jag man ska.

Det gäller att anpassa ridningen...
Jag tränar unghästar utan skor, dock inte uppsuttet, men "jogging" jämte 4-hjuling går fint.
Har jag mjuka fina ridvägar kan jag tänka mig att rida oskott, men inte i någon större omfattning och absolut inte på en häst som skall ridas mycket...
Generell barfotaridning tror jag inte ett smack på.

Tack för ditt svar ändå men du hade ingen erfarenhet av hur du blir bemött med oskodd häst eller med boots på träningar då, som i frågan?

Eller undvika att rida på underlag som hästen ömmar på. ;)

Det handlar inte om att titta snett, om man kommer till en kurs för att lära sig så finns erfarenheten att många ekipage inte kan nyttja kursen fullt ut pga hästen får begränsningar. Jag som ekipage skulle gå av banan när ett annat ekipage ska träna pass eller passläggningar med lösa skoboots, detta pga skaderisken.

Jag förstår inte riktigt skaderisken, menar du att de kan åka av.Vanliga skor kan ju också "flyga" av. Går du av även när en skodd häst ska träna pass?

Visst finns risken att även en sko flyger, men den risken är avsevärt mindre än med skoboots. Har man sett detta IRL så förstår man, av 5 passläggningar så rök bootsen 3 ggr, är de däremot utan boots så kvittar det mig.

Förstår dig, det låter ju inte så kul, men samtidigt konstigt?? Jag har aldrig varit med om att en boot flugit av vid ridning. Man bör ju se till att ha väl anpassade boots som sitter.

Men i och för sig så får jag hellre en gummiboot i huvudet än en järnsko ;-) fniss...

Jag skulel vara döglad om min häst kunde gå barfota

Hade henne de fram tills juni förra året men när jag började rida lite längre stträckor och ute pågrusvägar så började hon ömma så mkt att hon till slut stillde sig på vägen och vägrade gå..Så jag fick hoppa av leda ner henne ner i diket och där gick hon hela vägen hem till sommarbetshagen...

Honslagaren kom någon dag senare och slog på skor..... första gången hon fick skor men hon stod blickstilla.. det var som om hon viste vad som skulle ske...Red samma väg som sista och hon gick på i räseskritt nu med skor...:D

Alla hästar kan ite gå barfota beror ju på hur vägarna ser ut där amn bor

Fast det var inte frågan, utan hur man som barfotaryttare ses eller blir bemött på träningar eller annat, med en häst som klarar barfota eller använder boots istället för "vanliga" skor.
;-)

Det finns tränare som inte undervisar hästar utan skor.
Beror mycket på vilken typ av träning ochså.
Centrerad ridning i skritt fungerar nog på de flesta hästar.
Tränaren kan ju hamna i en konflikt situation när han ser att hästen inte fungerar utan skor samtidigt som ägaren tycker det går utmärkt.

Det är komplicerat.

A) Vissa hästar klarar att gå utan skor helt utan att ömma etc, här är det helt ok.

B) Vissa hästar klarar inte att gå utan skor fast ägaren tror det.

C) Vissa hästar går utan skor trots att ägare vet att de åtminstone inte klarar det för närvarande. Ägarna tar mer eller mindre hänsyn till hästens problem. Kanske försöker man vänja hästen, kanske funkar det bra om man tar det försiktigt....

Vissa former av ridning kräver mer av hästarna än normalt, rida på kurs eller tävla t.ex. Så om hästen har problem, även om de är ganska små så visar det sig ofta här

Jag tror många tränare/domare har sett lite för mycket av framföra allt B), och då är det inte konstigt att de ibland bemöter folk negativt om de väljer att rida utan skor.

Ja å då svarade jag på frågan.... jag har aldrig fått reaktioner när ajg hade henne oskodd... och mitt svar är hästen skall må bra sen vad olk tycker sk amn väl skita i;););)

Ja, nu kan jag läsa att du inte fick reaktioner. Det var ju positivt :-)

Det är just det jag menar att om hästen mår bra så vill man ju inte ha uppmärksamheten mot hovarna i onödan utan få rida på lika villkor på tex kurs.
Jag känner att man inte är välkommen utan skor eller med boots på alla träningar (i känslan inte för att jag frågat). För när man är och tittar på vissa kurser för islandshästar, så snackas det fortfarande om att ändra vinklar och sko annorlunda för att få bättre gångarter.
Det tycker jag borde vara förlegat och att alla visste vid det här laget att det bästa för hästen är sunda vinklar för individen och inte för gångarterna, vare sig hästen är skodd, oskodd eller med ridboots.

Vinklarna är nog svåra att ändra på, i varje fall om man vill ha en hållbar häst. Jag har ändrat i skor på våra hästar, t ex fick vår unghäst sk classic roller på framtassarna under några skoningar. Orsaken till det var för att öka hovens rundhet, genom det ökas förmågan till stötdämpning. Nu har han åter normala skor på hovarna, med runda fina fossingar i fram. Han var lite bakvänd den där, med runda fina i bak men mera näbbskor i fram.:D

Liknande trådar

Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 746
Senast: axel
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 552
Senast: Magnum
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka