Träna in longering

E

Elisabethh

Jag skulle vilja ha andras synpunkter och idéer för att lära min häst longeras på lina! Varför jag vill att hon ska kunna det är därför att jag vill träna henne enligt akademisk ridkonst.

Jag är lite ambivalent fortfarande om vilken attityd jag skall ha mot hästen eftersom hon är ny för mig.

Det är alltså en unghäst som inte fått så många krav på sig från människan men är lite hanterad, lösarbetad i round pen, lastade vid ett par tillfällen osv men inte mer.

Hon är mycket dominant i flock, tar direkt en fight med annat sto eller unghäst och då kickas det också. Med valackar som är äldre än henne är hon relativt undergiven. Med människan är hon lite gåpåig och nafsig (inte bita men undersöka) men nyfiken, kelig och lekfull. Blir hon pressad flyr hon eller går emot. Hon är uppvuxen i flock första åren.

Hon flyttar undan för tryck och om jag ger signal med repet.
Nu vill jag alltså lära henen gå runt mig på en cirkel. Detta verkar provocera henne mycket eftersom hon då försöker dra iväg. När inte det funkar försöker hon vända upp mot mig och ibland blåser hon upp sig mot mig och jag känner mig nästan lite utmanad. Hon stressar alltså upp sig. En horsemanship tränare som var ute var ganska hård i signalerna dvs stora rörelser i repet och han tyckte jag skulle fortsätta skicka ut henne med repet och stanna henne med att vända rumpan.

Jag har fått tips av en annan att jobba med att istället ta små steg, börja följa henne på volten för att gradvis öka storleken när hon klarar det.

Hur hade ni gjort? fråga gärna om det är något oklart :)

Sv: Träna in longering

Min unghäst gjorde precis som din. Så jag började gå runt med honom för att steg för steg släpp ut på linan, så snart han slängde sig ut & stannade el ställde sig emot mig, så backade jag några steg i utbildningen. På 3:e gången fattade han. Ska du träna akademiskt så gör man mycket vid sidan med hästen & för den i olika riktningar för hand. Nu tillämpar jag bara markarbetet i det akademiska, så jag är bara en glad amatör.
Har ett känsligt sto som ALLTID markarbetas 10 min innan jag sitter upp i sadeln, det förstärker bandet mellan oss oxå inför rid passet.
Lycka till:)

Jag hade börjat med att lära honom att flytta bakdelen - inte för tryck utan för orka i din kropp och "snurning" med endan av repet (då kan du öka styrkan på trycket UTAN att göra hästen döv med att "putta" på den. Och nota kiikiki ljudet när man vill flytta bakdelen. Desamma gäller att lära han flytta framdelen - tänk på att du ska flytta bogen då från dig. När man börjar med dessa övningar med en unghäst är de viktigt att berömma för små steg, när du första gången ber om en av dessa övningar - så räcker de med att hästen väger över åt de håll du vill att den ska flytta sig åt för att du genast ska sluta med "påtryckningen". Och allt eftersom tiden går kräver du mer för liten W"påtryckning". Tex. första steget är att titta på bakdelen, peka med fingret närmast och segja "kikiki" ljudet, funkar inte de, peka i luften med fingret och rikta orkan i din kropp mera mot bakdelen - inget svar "snurra" med en liten del av linan och öka den styrkan om du inte får svar.

När hästen har lärt sig detta är bäst om du har lärt den att springa lös i rundkorall och gärna göra övningen "join up" (googla för förklaring). Det underlättar för att kunna sända hästen runt dig. Detta gör du sedan med att stå i området runt hästens bog (ha ca. 1m avstånd till hästen och visa med linan att hon ska gå framåt samtidigt som du manar på henne lite grann - ett tänkesteg i rätt rikting innebär hundra procent fred och så börjar man så smått o smått saman att bygga upp tills han förstår att om han går på volten så får han vara i fred.

All utbildning av hästar ska gå ut på deras egna teorier - hästar väljer (i slutendan) de lättaste alternativet.

Pm:a gärna om du vill veta mer o fler tips o råd - om jag ska skriva allt kommer jag hålla på i tre år ;)

Bra böcker finns att läsa tex. From my hands to yours (förklara utförligt hur övningarna går till o vidarutbildning.)

Mvh. Petronella (som ursäktar för konstiga uttryck - aldrig förklarat eller hört övningarna beskrivda på svenska ;)

När hästen har lärt sig detta är bäst om du har lärt den att springa lös i rundkorall och gärna göra övningen "join up" (googla för förklaring). Det underlättar för att kunna sända hästen runt dig. Detta gör du sedan med att stå i området runt hästens bog (ha ca. 1m avstånd till hästen och visa med linan att hon ska gå framåt samtidigt som du manar på henne lite grann - ett tänkesteg i rätt rikting innebär hundra procent fred och så börjar man så smått o smått saman att bygga upp tills han förstår att om han går på volten så får han vara i fred.

Tycker du verkligen det är en bra idé att uppmana någon att göra Joinup efter att ha googlat fram en instruktion....? :crazy:
Jag tycker Joinup kan vara ett bra verktyg, men det kräver att man har dels teoretisk kunskap, dvs har sett det utföras ett antal gånger, läst ingående om det etc - och praktisk kunskap, dvs övning under handledning. För att en joinup ska fungera bra krävs stor känslighet för att kunna läsa hästens signaler och bra känsla för timing...annars kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse för hästen och göra mer skada än nytta.
Vad tycker du TS (eller nån annan som läser) ska göra om h*n följer ditt råd och 'testar' en joinup som sedan går snett pga oförmåga att läsa signalerna, hästen tar det som en utmaning och anfaller? För det skulle kunna hända, med en psykiskt stark och ranghög häst.
Får man skylla sig själv då?

TS, jag tycker det tips du redan hade fått låter bra! Det är så jag också brukar introducera longering med en unghäst, oftast går det mycket enkelt.
Innan dess jobbar vi mycket med ledning i grimma, ser till att hästen följer villigt överallt i slakt grimskaft, stannar och sätter igång samt ryggar på kommando utan att man behöver ta tag i den. När denna grund är ordentligt lagd tar jag ut den i grimma och lina och leder den runt på en volt, släpper gradvis ut linan lite mer så hästen kommer längre ifrån. Här är kroppsspråket viktigt, se till att stå i en pådrivande position och inte bromsande. Låt pisken utgöra en sida av en triangel, med linan som den adra och hästen som den tredje.
Med en häst som kastar sig utåt och drar iväg som du beskriver skulle jag tillfälligt begränsa utrymmet med tex hinderstöd och plastband, tills den lärt sig gå lugnt o fint på linan utan att dra.

Longering är en svår konst även om det kan se lätt ut ;)

Senast ändrad:

Tack för era svar! Varför är det så provocerande för vissa hästar att longeras tror ni? Är det rädsla, att de inte förstår eller trots?

För 'flockdjuret Hästen' är det en väldigt dominant handling att valla en annan flockmedlem runt sig, och något dom gör mot varandra endast om dom verkligen önskar markera den andres lägre rang och att den är i onåd. Därför kan en del hästar ta longering som en sådan markering från oss, och speciellt en ranghög och mentalt stark häst kan ta det som en utmaning/provokation som den väljer att protestera mot, särskilt om den inte accepterat människan ifråga som högre i rang.
Därför anser jag iaf det jätteviktigt att inte börja longera förrän man fått lugn och villig lydnad från hästen då man leder i grimskaft.

Så det är ett dominansmedel menar du för hästen? Varför fungerar det så lätt att flytta hästarna utan lina, driva iväg dem i hagen eller round pen osv? Men med lina blir det för mycket? Är det inte mer att man då blockerar flyktvägen för ett flyktdjur som gör att hästen blir stressad?
Jag upplever det mer så i detta fallet i alla fall, att hon inte förstår och att jag därför måste ha ett mjukare inlärningssätt. Detta är en häst som villigt följer i grimma, flyttar sig ifrån höet om jag ber henne. Hon imponerade till och med genom att gå fram till en träbro i paddocken och låta sig skickas över, jag stod bredvid.

Så det är ett dominansmedel menar du för hästen? Varför fungerar det så lätt att flytta hästarna utan lina, driva iväg dem i hagen eller round pen osv? Men med lina blir det för mycket? Är det inte mer att man då blockerar flyktvägen för ett flyktdjur som gör att hästen blir stressad?

Det kan ju vara en kombination...i hagen är hon fri att välja en annan väg om du driver bort henne, det kan hon inte när hon sitter fast i lina.
Men det ska tilläggas att det inte behöver vara så att hon protesterar mot en i hennes ögon dominant handling...alla hästar ser det inte ens som en sådan. Omöjligt att säga vilket när man inte sett hur hon reagerar...är hon rädd, trotsig eller stirrig när hon sliter i linan?
Longering handlar väldigt mycket, som jag ser det, om att hamna i rätt position gentemot hästen...med väldigt små kroppsrörelser och med blicken ändrar man position mellan pådrivande och bromsande. En del hästar är otroligt känsliga för dessa nyanser, till andra får man använda grövre språk.

Jag skulle iallafall testat i ditt fall att avgränsa kring volten och se hur det funkar då, och sedan fortsätta jobba utifrån det.

Jag upplever det mer så i detta fallet i alla fall, att hon inte förstår och att jag därför måste ha ett mjukare inlärningssätt. Detta är en häst som villigt följer i grimma, flyttar sig ifrån höet om jag ber henne. Hon imponerade till och med genom att gå fram till en träbro i paddocken och låta sig skickas över, jag stod bredvid.
Du tänker rätt.
Du skickar iväg den men den får sen stoppsignal:confused:

Hästen utmanar INTE dig utan undrar vad du vill.Den förstår inte.

Led den på båda sidor annars brukar det bli svårt i hö.varv.

Ha gärna ngn som leder- slakt grimskaft på utsidan. Den ska vara helt tyst o du sköter kommunikation. Dennes uppgift är bara att hålla den kvar på spåret- vid behov!
OM.. den sen stannar o vänder sig mot dig- LED tillbaka den till voltspåret o smacka på den- beröm.

Ha inte en för liten volt. Sträva efter att kunna ha hela linan ute så småningom.

lycka till:laugh:

När vi lärde min häst att bli longerad så var vi två personer. En stod i mitten och höll i linan, och den andra gick ute med hästen för att visa vägen. Gjorde detta i både skritt och trav -obs, detta var precis i början...
Gjorde så för att det måste ju kännas lite förvirrat för en häst som är van vid att hålla sig vid ägarens/skötarens sida när man leder den, och sen ska den plötsligt gå själv flera meter bort.
Sedan gick vi vidare till att prova utan "hjälp" vid henne. Om hon inte fattade utan stannade och vände sig inåt så får man vara snabb så att hästen inte trasslar in sig i linan, och placera sig rätt och driva framåt igen.
Detta funkade fint med våran iallafall.

Men vi har haft en ponny tidigare som var väldigt dominant och utmanande vid longering. Han vände sig mot en och hotade + slog.

En kanske gammaldags larare men ack sa bra ar bockern som ar skrivna av Reiner Klimke, en tysk som holl pa mkt med just longering. De finns nog att fa tag pa, pa ett bibliotek. Han ar tyvarr dod sedan manga ar, men jag var pa en av hans forelasningar/seminars och det verkligen oppnade mina ogon och jag larde mig massor.. Jag kommer inte med nagra rad hur du skall gora, jag har lyckats bra med mina och tycker det ar en jattebra idea att du vill lara din hast longera, det ar ju forsta steget till ett bra sammarbete.
En annan bra bok ar den som ar skriven at Alojs Podajsky, han var chef pa ridskolan i Vien. Den finns pa svenska pa natet sa du kanske kan googla den och ladda ner den fran pdf filen.
Vill ocksa saga att lunging ar ngt som alla hastar skall kunna, ett bra satt att mjuka upp hasten innan ridning, som "stretching" for manniskor. Bara man gor det ratt och inte har hasten i full gallopp hela tiden lol..Las massor,och lyssna till de som vet vad de gor dar din hast star, och kom ihag att inte overgora saker, unga hastar har ju inte sa mkt talamod...lycka till

Tack alla!! För era idéer och tips! Jag har inte så lätt att ha medhjälpare med mig men ska försöka få till det. Provar nu att driva henne framåt när jag står vid bogen och hon börjar förstå. Så kan jag gradvis ändra position. Hon är mycket känslig för kroppspråk (Camargue) och lätt att styra lös så tror bara hon blir förvirrad av linan. Så jag ser det som en inlärningprocess! Har en tränare som komme rpå söndag så då får jag någon annans ögon också. En underbar häst att jobba med i vilket fall och hon kommer att lära mig massor! :D

Liknande trådar

Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 596
Senast: Nila
·
E
Hästhantering Jag har en välhanterad unghäst som nu börjat stegra sig när man leder honom och nu känns han inte så välhanterad längre.. Såhär är...
2
Svar
23
· Visningar
3 809
Senast: Djurjouren
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 342
Senast: walkyria
·
M
Träning Jag (med stöd av mamma) håller på att utbilda ett 4 årigt korsningssto vbl/nsv. Hon är både riden och körd och är hur snäll som hälst...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Matilda_o_Bonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama