Sv: Träna ihop - motivationstråd
KL
Hur går det för er?
Jag har haft min Alice i en vecka nu så vi har inte kommit någon vidare vart.. Men hon är en riktig pärla så fr.o.m dag 3 så gick hon lös. (mest för att stor del av promenaderna går ut på att valla oss människor..)
Igår tog hon dock godis för första gången, så nu är vi igång! När hon kom till mig så kunde hon ingenting. Och med ingenting menar jag att hon kunde Sitt, men inte med kommando. Hon satte sig när hon trodde det förväntades av henne. Och inget mer.
Nu har vi tränat Sitt (med kommando) och Ligg, med goda resultat. Det syns att hon tycker Sitt är lite konstigt. Hon har inte riktigt kopplat kommandot till rörelsen än, men hon sätter sig till slut. Ligg är klockrent. Idag har vi testat tass, kryp och ligg på sidan. (jag blev lite överpeppad..!) Det enda som verkligen blev befäst var Upp, på bakbenen. Det började med att försökte få henne att ge mig tassen, som hon kopplade till ett Sitt fint. Jag körde på det för jag tycker det är bra om hon kommer på saker själv, speciellt nu i början! Sen kom hon på att det var lättare att stå på bakbenen, så vi körde på det.
Huvudsaken för mig var att hon ska tycka det är roligt med träning, och ju längre vi höll på desto mer gick svansen! Och den här blicken kom i väntan på kommando. Jag tror att hon kan bli en väldigt rolig hund!!