Träna hoppsitsen

A

Attlid

Jag har endel problem med sitsen och händerna framför allt när jag hoppar. För det första tittar jag ofta neråt och glömmer att ge tillräckligt med eftergift.
Att titta uppåt har jag börjat lära mig, jag brukar ta sikte på en stolpe eller liknande i staketet framåt men händerna vill inte riktigt ge efter. I övrig ridning är jag mjuk i handen och inte stel, men när jag hoppar glömmer jag liksom av att ge efter.

Några tips?
MVH Anna Attlid

Sv: Träna hoppsitsen

Har tyvärr varken råd eller möjlighet att träna för en riktig tränare. Hästens ägare därimot brukar träna mig ibland, hon är jätteduktig och har tävlat massor i hoppning, så det hjälper. Hon går dock trean på gymnasiet och har inte mycket tid över...

Andra tips? :)

hoppa mkt serier utan stigbyglar... då tränar man balansen och får en naturligt bra sits. och om du har svårt för eftergiften så håll i manen så du inte rycker hästen i munnen...

Rid massa utan stigbyglar, träna svängövningar. Då blir man ofta tvungen att titta vart man ska;) å håll i manen å hoppa ex. studs. Ngn som filmar är väldigt bra å ha med! :idea:

Även om du inte har möjlighet att rida för tränare så kan du ju be en kompis/förälder eller liknande att vara med när du hoppar och påminna dig hela tiden! :idea:

ha ägg i händerna ;) .
min tränare sa det till mig, jag testade docj inte . Men kan tänka mig att det är emormt bra :D

''Utnyttja'' hästens ägare så mkt du kan och hoppa för henne! Det många gör fel med eftergiften är att dom ger dom mot hästen öron, men det blir ej så stor skillnad då så tänkt på att föra handen mer mot hästen munn. hoppträna mkt och tänk före varje hinder på att du ska ge ordentlig eftergift mm. :) det brukar fungera för mig om jag tänker så ;)

Det var allt jag kunde säga ;)

Tack för alla bra tips hörni. :)
Det är inte direkt så att jag rycker henne i munnen, jag är bara väldigt stel i händerna. Men jag ska testa det ni föreslagit så får vi se! Jag uppdaterar er efter nästa hopplektion.. :D

Gör en tofs med en bit man ungefär mitt på mankammen, knyt ett rött eller rosa (så att det syns) band runt tofsen. Vid varje språng, se till att föra händerna till tofsen. Vart du placerar tofsen beror på hur mycket eftergift hästen behöver och hur höga hinderna är osv.

Sedan är det bara att nöta, nöta, nöta.

Murray, låter som ett jättebra tips! Tack, ska genast testa. :) (dvs imorgon)

vad har du för sadel? om jag av nån anledning hoppar i en allroundsadel så får jag sämre sits, speciellt med händerna. man blir låst i en allroundsadel, och kommer inte i rätt position. så du kan ju kolla sadeln oxå :)

Hon har en allroundsadel och en dressyrsadel, rider alltid med allround. Tyvärr inte tillgång till någon rikgit hoppsadel...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka