Träna häst....

Susz

Trådstartare
Jag har massor med frågor, hoppas att ni kan svara.....

Hur tränar man en häst som bara är startad ett par gånger och bara har gått motion de senaste året. (5 år gammal)

Hur gör man för att få upp orken? Vilken alternativ träning kan man lägga in? Om hästen är ridbar vad ska man helst träna och inte?
Om man bara har tillgång till grusvägar, vad ska man tänka på?
När man åker till banan och kör fort eller intervaller vid vilka tider ska man ha för att känna att nu kan jag ut och starta. Om en häst går runt 22 - 27 vid intervaller är det någon idé att ens tänka på att starta? Hur är det med skor, om man känner att man inte ska starta på 2 månader kan den gå med järn eller ska man inte köra fortkörningar med järn om hästen annars alltid gått med aluminium, kan aktionen bli fel??

Hur är era veckoscheman upplagda, antal minuter, sträcka, jogg eller fortare. Intervaller, backe, när ni menar backe, hur brant? hur länge?fort? eller skritt, jogg??

Har ni hästarna i hage dygnet runt?

Duscharna ni hästarna om det har gått jobb, sommar som vinter?

Är havrefritt ett alternativ om hästen är för het ute banan men lugn annars?

Tacksam för alla råd...det kommer säkert mer frågor

/ Susz

Sv: Träna häst....

jag är inte ens i närheten av så duktig som flera här är på att träna travhästar, men jag kan ju svara på vad jag anser och hur jag tränar min häst.
jag är mycket för mycket och långsam träning i skog, vilket innebär jogging lååånga sträckor ca varannan dag.
Min pålle går med järn r.o., är inte så bra på balansering men om den bara haft alu för att "lättas" så kan man säkert köra jobb med järn. man får ju kolla vad det är för "speciellt" den haft. *svamlar* :o
Min pålles normala vecka består av ca varannan dag jogging i skogen, ca 50 min (varav ca 35 min trav), däremellan skrittas han när jag orkar :o , ska även börja klättra honom. Schemat ser ut olika beroende på hur det är på jobbet, vädret och om jag ska rida nån mer häst den dan. Jobb brukar han gå en gång på ca 1½-2 veckor (vältränad 7-åring som är startklar).
Han går i hage ca 10 h om dan, står sedan i box med öppna fönster så där är bra luft. Funderar på att ev ha honom på lösdrift när det börjar bli varmare i vår.
Duschar alltid honom när han gått jobb, men oftast inte efter långsamträning.
Havrefritt tycker jag absolut är ett alternativ.
oj, hoppas jag inte förvirrat dig mer... :crazy: :angel:

Säger precis som ovanstående att jag är inte lika duktig som vissa här, men kan ju ändå skriva hur jag skulle göra :)

Först och främst får du ju räkna med att det tar ca 3 månader för att få en bra grundkondition på hästen.

Iallafall så skulle jag köra 3 gånger i veckan, intervalller i kanske 1.40-tempo 2 gånger i veckan och en gång jogging i skogen ca 40 min. Intervallträningen måste du givetvis anpassa efter din hästs förutsättningar. Du får ju börja försiktigt och öka på efter hand, kolla pulsen ( :love: ) så vet du hur många du kan köra och när det är dags att öka på.

När man tränar intervaller kör i alla fall inte jag i tävlingstempo (!) det sliter alldeles för mycket, men nån gång då och då får man ju köra ett riktigt jobb inne på banan och kolla var hästen står. Ett litet riktmärke kan vara att hästen bör väl kunna runt 1.18/2000 m för att starta.

Dom enda hästarna som går ute dygnet runt är dom med typ gaffelbandsskoador och annat otrevligt. Annars står som inne på nätterna.

Duschar alltid vår-sommar-höst, blir det riktigt kallt på vintern brukar jag bara svampa av.

hopppas jag inte förvirrat dig ännu mer... :angel:

Hur gör man för att få upp orken? Vilken alternativ träning kan man lägga in? Om hästen är ridbar vad ska man helst träna och inte?
Dom gånger jag tränat upp "från början" så har jag kört massor med motionsturer. Börjat med lite kortare turer för att eftersom öka på både längd och tempo, och lagt in lite "fartlek" emellanåt.

Efter en tid har jag börjat med rakbanejobb. Börjat med 1 ggr i veckan några lugna intervaller (typ 1,50 eller liknande) för att sedan utöka till det antal jag vill ha i slutändan ex vis 6.

När jag är uppe i max antal vändor och hästen springer det på ett helt ok sätt så har jag börjat med att sänka tempot några av vändorna för att sen utöka till alla vändor.
Och succesivt sänkt tempot när man ser att hästen orkar med det på ett bra sätt.
(Kör fortfarande bara 1 ggr i veckan)

Pulsmätare är att rekommendera!

När hästen klarar av alla vändorna på en ok tid, då först brukar jag tänka på att åka och köra ett rundbanejobb, för att se vart dom står.

Kan ju alternera om man har tillgång till backe att varannan gång köra i backen, då med samma upplägg som på rakbanan.

Detta är min träningsfilosofi som är fri att anta eller förkasta ;)

Om en häst går runt 22 - 27 vid intervaller är det någon idé att ens tänka på att starta?
Är ju så olika, hur långa intervaller handlar det om, underlag osv

Hur är det med skor, om man känner att man inte ska starta på 2 månader kan den gå med järn eller ska man inte köra fortkörningar med järn om hästen annars alltid gått med aluminium, kan aktionen bli fel??
så länge hästen klarar av att springa utan problem dvs slå på sig odyl är det ju bara att använda järnskor

Har ni hästarna i hage dygnet runt?
Nej bara sommartid
Duscharna ni hästarna om det har gått jobb, sommar som vinter?
Ja, efter behov

Är havrefritt ett alternativ om hästen är för het ute banan men lugn annars?
Kan vara så att den vet vad som gäller och därför är piggare på banan, annars är det ju bara att testa sig fram vad som funkar för ens egen häst

Glöm inte bort att ni ska ha roligt när ni är ute på era träningsrundor, både du själv och hästen måste tycka det är roligt. annars spelar träningsmetor ingen roll.

Vi rider galoppinervaller och klättrar under sadel, det råder delade meningar om hurvida det är bra eller dåliga metoder hur det utfaller för oss återstår att se. Vi har iaf kul när vi tränar :D

bla Eternal galoppintervallas mellan starterna och fridhems ambra klättrade mycket på sin tid. :o

Hitta träningsmetoder du tror på och som passar din häst och dina träningsmöjligheter ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II