träna bort skotträdsla??

tinissen

Trådstartare
för ca ett år sedan drog de över ett åskoväder som heter duga, mitt i iskalla november. tom jag som inte varit åskrädd tidigare blev faktiskt skrämd jag har aldrig under hela min livstid varit med om sån åska.
sen detta åskoväder har min hund blivit skotträdd, jag har inte tänkt på det fören nu när älgjakten drog igång men innan har hon inte varit det.
vad har ni för tips och ideér ang detta tror ni det går träna bort?

Sv: träna bort skotträdsla??

Har du själv någon möjlighet att skjuta?
Vi har två hundar som varit skottberörda, en som varit riktigt, riktigt rädd(hane) och en som "bara" visat en negativ reaktion(tik). Jag löste det hela genom att skjuta (med en apportkastare, kaliber .22 så det blir en ganska soft smäll) några gånger per promenad i flera veckors tid. När som sprang lösa och grejade med sitt. Tiken släppte det efter kanske en vecka, och visar nu mer ingen som helst reaktion. Hanen har slutat bry sig när skotten är nära (som dom ju blir när jag skjuter), men visar fortfarande en reaktion på långt håll. Men det ska vi jobba med genom att "plantera" ut skott, ställa skytten 100m in i skogen och gå förbi t ex. Kommer nog inte ta särskilt lång tid att jobba bort det.

min tik är inte jätterädd utan bara negativ reaktion, jag har nog kontakter som har signalpistol men de smäller ju högt som ***. (de väckte min man med en sådan när de skulle kidnappa han till svensexan)
men en dummiekastare eller vad de kallas går de använda utan dummie?
är det någon större skillnad på en sådan och en apportkastare?

Ja precis, det är en dummy(apport;))kastare vi har, och använder utan dummyn. Finns flera olika, men den vi har är kanon förutom att den har en snuskig rekyl när man skjuter med dummyn på.

En sådan är det. Fördelen med den är att det finns "nivåer" på skotten med, gröna, gula och röda som smäller olika högt. Jag har som gula som är vanligast.
apportkastare.jpg

Har ni nåt tips på vad man kan göra om man inte har en sån där "latjo liten pryl"?:D Tvivlar på att sånna där cdskivor med ljud funkar för min vovve kan sova precis framför högtalaren när det är fullt krig på tv :cool:

Leta upp närmaste skjutbana, ladda upp med en bra bok och fika och sätt dig några hundra meter i från i början, sedan flyttar du närmare och närmare för varje gång allt eftersom reaktionen avtar :)

Har ni nåt tips på vad man kan göra om man inte har en sån där "latjo liten pryl"?:D Tvivlar på att sånna där cdskivor med ljud funkar för min vovve kan sova precis framför högtalaren när det är fullt krig på tv :cool:

Har du kollat med närmaste SBK-klubb? Hos oss har vi skotträning varje onsdag.
Även om jag kan föredra ett oregelbundet skjutande för bästa resultat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 724
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar