Träna bort magen!

elaktroniqe

Trådstartare
Hej, jag håller på att träna upp pållens kondition och kropp nu, jag rider honom 3-5 gånger i veckan. Han är en kallblodstravare på 17 år (ser dock ut som om han vore typ 8-10 år :p) Han får ca ½ kg havre och ca 3-4 kg hö om dagen nu (går på bete om dagarna, så han behöver inte mer) Men han är lite för tjock, och hö kan jag väl inte dra ner mer på? Eller? Nu rider jag ca 45 min - 1 timme varje gång (rider bara i naturen, då jag inte har tillgång till annat), och då travar/galopperar jag kanske 1/3 av tiden. I kupperad terräng, backar, efter stigarna och skogsvägarna. Men magen vägrar försvinna. :cool: Lika så kör jag honom då och då, ca 1 timme, då travar han i ca 40 minuter av den tiden.

HUR ska jag träna honom för att han ska slanka ur? :confused: Det är ju inte så mycket mage heller. Men lite är det allt. Dessutom är det hömage han har, han är inte tjock på "sidorna". :eek:

Ös över mig med tips :idea:

Sv: Träna bort magen!

när hästar har hömage kallar jag inte att hästarna är feta, visst det kankse inte ser så snyggt ut med värsta hängmagen, men det är inte fett!! Hästens magsäck blir uttänjd när den äter mkt grovofoder eller om den går på blötare grovofder som hösilage/ensilage och bete. Genom att träna hästens magmuskler så ser hästens smalare ut när den arbetar och rör på sig, magmusklerna på hästen hänger som på människorna ihop med ryggmusklerna. Så att jobba hästen i en korrekt form är bra för magmusklerna.
Var glad att du har en häst med lite mage och inte en häst med fett depåer på lår, hals och vid sadelläget!

när hästar har hömage kallar jag inte att hästarna är feta, visst det kankse inte ser så snyggt ut med värsta hängmagen, men det är inte fett!! Hästens magsäck blir uttänjd när den äter mkt grovofoder eller om den går på blötare grovofder som hösilage/ensilage och bete. Genom att träna hästens magmuskler så ser hästens smalare ut när den arbetar och rör på sig, magmusklerna på hästen hänger som på människorna ihop med ryggmusklerna. Så att jobba hästen i en korrekt form är bra för magmusklerna.
Var glad att du har en häst med lite mage och inte en häst med fett depåer på lår, hals och vid sadelläget!
Icke. När en häst tappar överlinje och får "hängbuk" men ändå är smal i sidorna är det ett tecken på proteinbrist. Naturligtvis spelar musklerna roll för att hästen ska dra upp magen eller ej, det är helt sant. Till TS: Om det är någonting du ska ändra på utöver vanlig träning så kan du antagligen dra ner en del på kraftfodret och lägga till något proteinfodermedel istället. Lucern kan du t ex ge (testa att byta ut kraftfodret mot lucern helt) utan att vara särskilt orolig. Öka det med några hundra gram i veckan för säkerhets skull (de flesta hästar reagerar inte alls för lucern, andra reagerar). Träna på som vanligt och kanske klättra lite med hästen eller hoppa studs. Du ska se att hästen kommer bli slank och fin. Höet kan du låta honom få ändå.

Tänk på att hästen är 17 år, då tar det längre tid att bli av med överflödet, har själv en 20-åring med en liten kula, men klättring o cavaletti är bra, och så lite mindre mat då förstås, Lycka Till :)

Tänk på att hästen är 17 år, då tar det längre tid att bli av med överflödet, har själv en 20-åring med en liten kula, men klättring o cavaletti är bra, och så lite mindre mat då förstås, Lycka Till :)
Kanske kan Du tömköra honom det är också bra träning o då belastar man ju inte ryggen så mkt, om nu hästen har slappa bukmuskler, men det är bara att träna på :grin:

Okej, tack för bra svar, grejjen är den att det enda kraftfodret han får av mig nu är ett ½ kg havre, och det har han bara fått nu i ca 1 vecka. Innan dess hade han inte blivit riktigt riden sen förra hösten, då han fick ett spiktramp. Och jag MÅSTE köpa vitamnier och mineraler till honom, men just nu är det slut och jag har inte råd att köpa nytt. Kanske du har något tips om BRA och inte allt för dyra vitaminer och mineraler? :bump:

Okej, tack för bra svar, grejjen är den att det enda kraftfodret han får av mig nu är ett ½ kg havre, och det har han bara fått nu i ca 1 vecka. Innan dess hade han inte blivit riktigt riden sen förra hösten, då han fick ett spiktramp. Och jag MÅSTE köpa vitamnier och mineraler till honom, men just nu är det slut och jag har inte råd att köpa nytt. Kanske du har något tips om BRA och inte allt för dyra vitaminer och mineraler? :bump:
Jag vet att vissa här ger hästen komineraler istället för hästmineraler. Åk till affären och gämför värdena mellan mineralerna du brukar använda med komineralerna. Jag har för mig att komineraler brukar vara billigare än hästmineraler. Och har du ett okej grovfoder brukar man inte behöva lägga till så mycket mineraler och vitaminer. Du kanske kan köpa en mineralbalja eller en mineralslicksten tills du har råd att köpa en säck mineraler annars. Och något kraftfoder behöver du inte ge ändå. Du kan ju ge någon näve till varje mål om du vill om du tror han blir avis på de andra hästarna och för att få honom att äta mineralerna sedan. Lucern förresten är ett grovfoder ska jag tillägga och räknas inte till kraftfodren.

Senast ändrad:

Du har ingen bild på honom?

Håller för övrigt med Tuvisen. Antagligen är det bara en svullen gräsmage som du själv säger. Dessutom var han ju inte riden så mycket på senare tid och han har nog säkert "slappa" och obefintliga muskler till viss del. Min häst hade gått två år i hage när jag började sätta igång honom och man kan numer skilja magen från benen...:bow:

Går han på bete om dagarna och får ett hyffsat hö om nätterna borde det inte vara proteinbrist. Däremot, kanske även beroende på var du bor, kan betet börja bli dåligt nu med tanke på hur vädret har varit. Men, man har ju lite bonus av att man har en kallblodshäst då de oftast är ganska lättfödda. Märker du att han tappar MUSKLER är det dags att stödfodra med ett foder med högt proteininnehåll. Jag föredrar lusern, då det hör till grovfoder. Havren borde du kunna utesluta helt. Mineraler dock är väl det du ska kosta på honom. Undvik komineraler då de i regel inte är anpassade för häst. Jag föredrar pelleterade mineraler då man vet exakt hur mycket de får i sig. När det gäller balja är det svårt att veta.

Jovisst har jag bilder, som jag skrev i första inlägget, han har knappt någon hömage kvar, men lite finns det ;)

Longerade honom idag för att kunna ta lite bilder. (Därför den "fattiga" utrustningen, så det är inget som behöver komenteras) :D

Här kommer dom;
21448141.jpg

21448143.jpg

21448142.jpg

Såhär såg han ut i april/maj; http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/21420000-21429999/640x480/21425405.jpg?0

Fiiin! :love:

Som sagt, tycker inte den hästen är tjock. Lite runda muskler bara men de blir säkert mer välsvarvade när han kommit igång med träningen. O magen, jaa, den får man på köpet så här års...(det ska synas att de har't bra!).

nu menar inte jag hästar som har proteinbrist, min häst hade det i vintras och hade då inga muskler i överlinjen och var bukig. Nu står han pga skada och är bukig han äter gärs + hösilage/ensilage men han har musklerna kvar. Då skulle ju alla hästar som går och bli feta på sommarbete har proteinbrist eller ????

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar